Catholic school and human capabilities approach: meeting and reflection topics
Abstract
The article presents the first part of an Unimonserrate inter-school research: “Formulation of the Catholic School Teaching Project, from the SEAB experience (Archdiocese of Bogota Educative System). Proposal based on the relationship among teachers’ educational practices at different levels of education and the expansion of human capabilities in students”. It explores the
foundations and generalities of the Catholic School, the role of the teacher, and the central human capabilities approach proposed by Martha Nussbaum. As the result of this exploration, points in common that allow us to understand the work of the Catholic School from the perspective of the Human Capabilities Approach are presented, which constitute the initial categories of analysis for the development of research.
References
http://arzolap.org.ar/homilias2013/laidentidaddelaescuelacatolica.html
Bunge, A. (2001) ¿Qué es la escuela católica? En Anuario Argentino de Derecho Canónico (1) 77-92. Recuperado de: https://www.google.com.co/url?
Cejudo, C. (2006). Desarrollo humano y capacidades. Aplicaciones de la teoría de las capacidades de Amartya Sen a la educación. Revista Española de Pedagogía,(234), 365-380.
Congregación para la Educación Católica. (2014). Educar hoy y mañana una pasión que renueva (Instrumentum Laboris). Recuperado de http://www.vatican.va/roman_curia/congregations/ccatheduc/documents/rc_con_ccatheduc_doc_20140407_educare-oggi-e-domani_sp.html
____ (2007) Educar juntos en la Escuela Católica. Misión compartida de personas consagradas y fieles católicos. Recuperado de http://www.vatican.va/roman_curia/congregations/ccatheduc/documents/rc_con_ccatheduc_doc_20070908_educare-insieme_sp.html
____ (1997) La Escuela Católica en los umbrales del tercer milenio. Recuperado de http://www.vatican.va/roman_curia/congregations/ccatheduc/documents/rc_con_ccatheduc_doc_27041998_
school2000_sp.html
_____ (1982) El laico católico, testigo de fe en la Escuela. Recuperado de http://www.vatican.va/roman_curia/congregations/ccatheduc/documents/rc_con_ccatheduc_doc_19821015_lay-catholics_sp.html
_____ (1977) La Escuela Católica. Recuperado de http://www.vatican.va/roman_curia/congregations/ccatheduc/documents/rc_con_ccatheduc_doc_19770319_catholic-school_sp.html
Concilio Vaticano II. (1965).
Constitución Pastoral Gaudium et Spes. Sobre la Iglesia en el mundo actual. Recuperado de: http://www.vatican.va/archive/hist_councils/ii_vatican_council/documents/vat-ii_const_19651207_gaudium-et-spes_sp.html
Delgado, D. (2015). Los valores en la escuela. ¿Un protocolo de obediencia a la ley o un camino de humanización?
Revista virtual Nuevas búsquedas - SEAB, 2015. (1), 22-36. Recuperado de: http://docplayer.es/31295935-1-revista-virtual-nuevas-busquedasseab.html
Fundación Universitaria Monserrate. (2016). Proyecto Educativo Institucional - PEI - Proyección, cercanía,cuidado. Bogotá: Unimonserrate.
Nussbaum, M. (2012). Crear capacidades: propuesta para el desarrollo humano. Barcelona: Paidós.
Sistema Educativo de la Arquidiócesis de Bogotá. (2014). Una propuesta: Un camino. Documento de Trabajo. Bogotá: SEAB.
Spicker, P., Alvarez, S. y Gordon, D. (2009). Un glosario Universal. Buenos Aires: Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales – CLACSO.
Universidad de La Sabana - Ministerio de Educación Nacional. (2011). Estrategia de acompañamiento docentes nóveles. BID - Proyecto Sistema Integrado de Formación de Capital Humano. Chía, Cundinamarca, Colombia.
Vicaría de Evangelización. (2014). Plan de Evangelización. El paradigma de evangelización de la Arquidiócesis de Bogotá. Documento N° 5. Fundamentos teológicos y pastorales. Bogotá D.C.
Copyright (c) 2017 Hojas y Hablas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.