Socio-cultural context and school learning

  • José Eduardo Cifuentes Garzón, Mg. IED - Misael Gómez Villagómez
Keywords: Sociocultural context. Development. Learning. Educational practice.

Abstract

This article aims to reflect on the impact of the sociocultural context on teaching and learning processes, in order to take it into account in the design, implementation and evaluation of didactic experiences. For this reason, this paper highlights the teacher’s ought to be against the role of context in learning processes, the close relationship between learning, context, and development,
and the impact of sociocultural factors on school performance. The author emphasizes the need to open spaces in the different educational institutions with the purpose of characterizing the student population, with the intention of collecting information for understanding their reality and designing some strategies aim at mitigating the effects of sociocultural conditions that interfere in the process of knowledge construction.
The success of the educational task is largely in the way the teacher articulates the contexts and development of students in the design and implementation of pedagogical practice.

References

Acosta, W. y Carreño, C. (2010). Modo 3 de producción de conocimiento: implicaciones para la universidad hoy. Revista de la Universidad de La Salle, 61, pp.67-87.
Álvarez, R. y Rendón, J. (julio-diciembre 2010). El territorio como factor de desarrollo. Medellín: Semestre económico, 13 (27), 39-62.
Argüelles, P. y Nagles, G. (2007). Estrategias para promover procesos de aprendizaje autónomo. Bogotá: Alfaomega colombiana.
Barbero, J M; (1996). Heredando el futuro. Pensar la educación desde la comunicación. Nómadas (Col), () Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=105118998002
Burgos, D. B. y Cifuentes, J. E. (2015). La práctica pedagógica investigativa: entre saberes, quereres y poderes. Revista Horizontes Pedagógicos, 17 (2), 118-127.
Cejudo, R. (2006). Desarrollo humano y capacidades: aplicaciones de la teoría de las capacidades de Amartya Sen a la educación. Revista Española de Pedagogía. Versión digital, 64, (234), 365-382.
De Zubiría, J. (julio-agosto 2011). Un acuerdo nacional para mejorar la calidad de la educación en Colombia, Revista internacional Magisterio, 51, 76-79.
Fernández, C., Fernández, A. y Urrego, K. (2011). Factores socioculturales asociados al aprendizaje de las matemáticas en los estudiantes de la IED San Joaquín de La Mesa Cundinamarca. (Proyecto de grado para optar el título de Licenciado en Educación Básica con énfasis en Educación Matemática, Universidad del Magdalena, Colombia).
Guzmán, R. y Ghitis, T. (2012). Módulo de contextos de desarrollo y aprendizaje. Maestría en Pedagogía. Universidad de La Sabana. Icfes. (2010). Saber 5° y 9° 2009. Resultados Nacionales. Resumen Ejecutivo. Bogotá.
Icfes. (2014). Estudio sobre el contexto escolar y social del aprendizaje en Colombia. Bogotá, octubre 2014. Disponible en: http://www2.icfes.gov.co/seminario/docman/seminario-2014/conferencias-
principales-2014/cesac/119-contexto-escolar-y-social-del-aprendizaje-en-colombia-cesaccarolina-lopera/file.html. Recuperado el 5 de diciembre de 2014.
Icfes. (2016). Marco de factores asociados Saber 3°, 5° y 9° 2016. Bogotá.
Icfes. (2017). Informe nacional. Resultados nacionales 2009, 2012-2015. Saber 3°, 5° y 9°. Bogotá.
Isaza, L. (marzo-abril 2012). La relación familia y escuela y la búsqueda del desarrollo infantil y adolescente, Revista internacional Magisterio, 55, 22-27.
Jaramillo, R. (2010). Formación de maestros y contexto social. Medellín: Litoimpresos y servicios Ltda.
Lobo, A. y Santos, R. (2010). Psicología del aprendizaje. Bogotá: Universidad Santo Tomás.
López, N. y Tedesco, C. (2002). Las condiciones de educabilidad de los niños y adolescentes en América Latina Documento para discusión - versión preliminar. Buenos Aires: Instituto Internacional
de Planeamiento de la Educación. Disponible en: http://udelas.ac.pa/biblioteca/librospdf/educabilidad. PDF Recuperado el 05 de agosto de 2017.
Martín, J. (s.f.). El caballo estaba dentro. Disponible en: http://www.motivaciones.org/MOTIV003/ctoseelcaballoestabaadentro.htm Recuperado el 20 de diciembre de 2014.
Ministerio de Educación Nacional (2015). Docente de José Eduardo Cifuentes Garzón 122 aula. Evaluación de Carácter Diagnóstico Formativa (ECDF). Bogotá. Ministerio de Educación Nacional (2012). Evaluación de competencias para el ascenso o reubicación de nivel salarial en el escalafón docente de los docentes y directivos docentes regidos por el decreto Ley 1278 de 2012. Documento Guía. Bogotá.
Ministerio de Educación Nacional (1998). Lineamientos Curriculares de Matemáticas. Bogotá.
Novoa, A. (2014). Educación, género y sociedad. En: Cuadernos de seminario 1. Sociedad y Educación: una mirada actual. (13-25). Bogotá: Universidad de La Salle.
Orozco, J. (2014). ¿Para qué sociedad educamos? En: Cuadernos de seminario 1. Sociedad y Educación: una mirada actual. (91-100). Bogotá: Universidad de La Salle.
Peralta, M. (2002). Una pedagogía de las oportunidades. Nuevas ventanas para los alumnos párvulos latinoamericanos del siglo XXI. Andrés Bello. Santiago de Chile: Andrés Bello.
Torres, M. (1995). Repetición escolar: ¿Falla del alumno o falla del sistema? Evaluación, Aportes para la capacitación, 1. Versión digital. Disponible en: http://www.consultasrodac.sep.gob.mx/cartilla/
pdf/torres_1995.pdf Recuperado el 5 de diciembre de 2014.
Zambrano, A. (2016). Pedagogía y didáctica: esbozo de las diferencias, tensiones y relaciones de dos campos. Praxis & Saber, 7(13), 45-61.
Zuluaga, O. (2007). Otra vez Comenio. Revista Educación y Pedagogía, 47 (19), 99-118.
Published
2017-12-06
How to Cite
Cifuentes GarzónJ. E. (2017). Socio-cultural context and school learning. Revista Hojas Y Hablas, (14), 107-122. https://doi.org/10.29151/hojasyhablas.n14a8