Post conflict guidelines for rural education in the framework of peace agreement - Colombia 2016
Abstract
After more than fifty years of armed confrontation, the Government of Colombia and the Revolutionary Armed Forces of Colombia-FARC, after a long peace process, signed “The Final Agreement for the Completion of Conflict and the Construction of a Peace Stable and Durable “(2016), here it is pointed out that National Plans promoted by the State should be established for the provision of several essential public services, including education, a process analyzed in the research which is systematized in this paper. Thus, in the socio-economic context of the Caribbean Region and the Nation, indicators of poverty, unemployment, income generation, human capital, illiteracy, coverage and educational quality are analyzed, as opposed to the normative conceptions of Rural Education and the different Flexible education models implemented in the rural sector. Finally, the development of ICT Information and Communication Technologies (ICT) goods and services in educational establishments and their impact on rural education are analized, ending with recommendations based on research and administrative experiences.
References
Departamento Nacional de Estadísticas. (2016). Investigación de Educación Formal. Bogotá: DANE. Departamento Nacional de Estadísticas. (2016). Gran Encuesta Integrada de Hogares-GEIH. Bogotá: DANE.
Departamento Nacional de Estadísticas. (2016). Pobreza Monetaria y Multidimensional en Colombia Bogotá: DANE.
Gibbs, G., (2012). El análisis de datos cualitativos en Investigación Cualitativa. Madrid: Ediciones Morata, S.L.
Ley General de Educación. Ley 115 de febrero 8 de 1994. Ministerio de Educación Nacional de Colombia. Decreto Nacional 1075 de (2015). Bogotá: MEN.
Ministerio de Educación Nacional. (2015). Programa de Fortalecimiento de la Cobertura con Calidad para el Sector Educativo Rural (PER). Bogotá: MEN.
Ministerio de Educación Nacional de Colombia. (2017). Sistema Información de Matrícula. Febrero 28/2017 Bogotá: SIMAT.
Montes, A. Manning, L. y Gamboa, A. (2015). Educación para el trabajo y el desarrollo humano. Un análisis desde la visión de los actores. Bogotá: ECOE Ediciones.
Presidencia de la República. (2016). Acuerdo final para la terminación del conflicto y la construcción de una paz estable y duradera. Bogotá.
Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo. (2017). Informe sobre Desarrollo Humano. Bogotá: PNUD.
Copyright (c) 2017 Hojas y Hablas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.