The relation between learning styles and academic performance of the bachelor degree in Child Pedagogy-UNIMINUTO students
Abstract
The following research work is a reflection about the diversity of learning styles of students studying the module development that is part of the bachelor degree program in Child pedagogy of the Faculty of Education from Universidad Minuto de Dios. The purpose of the study was to show the relation between learning styles and academic performance of a group of seventy-five students between the ages of 18 and 25.
For this study a quantitative methodology with an expos-facto design was applied using the learning style Honey-Alonso test CHAEA (1994), it was applied to the students of three different academic sectors and it was correlated with the results of the final evaluations.
The results show that the students of the groups who develop a reflexive and pragmatic learning style tend to get high results whereas those who develop an active and theoretical learning styles show a wide academic dispersion in their results.
References
Aguilar, R. (2010). Estilos y estrategias de aprendizaje en jóvenes ingresantes a la universidad. Revista de Psicología. 28 (2) 207-225. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=337829515001
Arnaiz, P. (2003). Educación inclusiva: una escuela para todos. Málaga: Aljibe.
Alonso, C.; Gallego D.; Honey, P. (1994). Los Estilos de Aprendizaje: Procedimientos de diagnóstico y mejora. Bilbao: Ediciones Mensajero.
Bustos, S. L. E. (s.f). La evaluación: Una mirada desde los estilos de enseñanza y de aprendizaje. En Observatorio Nacional de Políticas en Evaluación-ONPE, Políticas y experiencias de evaluación de la
Educación Superior en Colombia. 183-196). Bogotá: Editorial Universidad Pedagógica Nacional.
Camarero, S. Martín del Buey, F, Herrero. Diez, J. (2000). Estilos y estrategias de aprendizaje en estudiantes universitarios. Psicotherma. 12, (4),615-622. Recuperado de http://www.psicothema.
com/pdf/380.pdf
Cardona, A. (2005). Las capacidades en las competencias laborales: Una mirada desde las Inteligencias múltiples en los jóvenes. Revista Universidad EAFIT. 41 (140). 25-42. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=21514003
De Tezanos, A. (2006). El maestro y su formación: tras las huellas y los imaginarios. Bogotá. Cooperativa editorial del Magisterio.
Esguerra Pérez, G; Guerrero Ospina, P; (2010). Estilos de aprendizaje y rendimiento académico en estudiantes de Psicología. Diversitas: Perspectivas en Psicología, 6. 97-109. Recuperado de http://indicadorescti.gob.mincyt.mincyt.mincyt.redalyc.org/articulo.oa?id=67916261008
Gallego, G., D. J; García, D. (2012). Los estilos de aprendizaje en la formación inicial del docente. Revista Estilos de Aprendizaje, 5 (9) Recuperado de http://www.uned.es/revistaestilosdeaprendizaje/numero_9/sumario_completo/lsr_9_abril_2012.pdf
García, C., Sánchez, Q., Jiménez, V. Gutiérrez, T. (2012). Estilos de Aprendizaje y Estrategias de Aprendizaje: un estudio en discentes de postgrado. Revista Estilos de Aprendizaje, 10, (10), octubre de 2012.
Honey, P. y Mumford, A. (1986). The Manual of Learning Styles. Maidenhead, Berkshire. P. Recuperado el 16-05-2015 de: http://www.alammi.info/Ada Marcela González Riveros. Carlos Mauricio Salamanca Bahamón 142 documentos/1congreso/memorias/mie2_2.pdf
IBM Corporation. (2011). Guía breve de IBM SPSS statistics 19.0 EE.UU.: Editorial copyringht IBM
Lozano, A. (2006). Estilos de aprendizaje y enseñanza. Un panorama de la estilística educativa. México: Editorial Trillas.
Mendoza Borrero, W. (2012, junio). Los estilos de aprendizaje en estudiantes Universitarios: estado del arte y desafíos. Comunicación presentada en
Congreso Mundial de Aprendizaje, Santander. Recuperado en http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4665796
Morin, E. (2009). El método 5. La humanidad de la humanidad, la identidad humana. Madrid. Ediciones Cátedra.
Salas Silva, R.E. (2012). Estilos de aprendizaje a la luz de la neurociencia. Bogotá: Cooperativa del Magisterio.
Sánchez, G. Andrade, E. (2014). Inteligencias múltiples y estilos de aprendizaje, diagnóstico y estrategias para su potencialización. México: Alfaomega. Instituto de ciencias de la educación Estado de México.
Copyright (c) 2017 Hojas y Hablas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.