Contributions to the object of knowledge in the Postgraduate Program in Education and Family Orientation of the Fundación Universitaria Monserrate (Bogotá, Colombia)

  • Luz Sney Cardozo Espitia, Mg. Fundación Universitaria Monserrate - Unimonserrate
Keywords: Family. Communication. Affective partner. Organization.

Abstract

This paper reports the results of the research work called Contributions arising from research studies in the period (2010-2015) to the Meaning Units of the knowledge objects of the Postgraduate program in Education and Family Orientation in the framework of Higher Education at Fundacion Universitaria Monserrate (Bogotá, Colombia).
The research was developed from the qualitative approach with a hermeneutic paradigm that places interpretation as a link for the understanding of the languages and discourses found in the research projects carried out by the students in training and which object of study was family.

References

Alarcón, G., Castro, M., Mayorga, A. H., Montoya, L. E. & Layton, L. (2013). Los estilos educativos parentales como pilares de los procesos socializadores en las familias. (Tesis de Especialización). FUM.
Bogotá.
Arias, B. J., Gámez, J. C., Gómez, Y. P. & Guerrero, A. P. (2011). Incidencia de los procesos relacionales y la función socializadora de la familia en las habilidades comunicativas de los niños y niñas de 3 a 4 años. (Tesis de Especialización). FUM. Bogotá.
Asencio. G., & Cardozo. E. L. (2015). Docentes dinamizadoras de la Especialización de Educación y Orientación Familiar de la Fundación Universitaria Monserrate. Bogotá: FUM.
Amaya, P. D., Bautista, M., Ortiz C., Bayona, M., Bejarano., Rodríguez. Y. A. Benito, Murcia, N., Cardona, C., Castiblanco, A.S., Collazos, Mancilla. L., Cubillos. P.S., González, L. Y. A., González,
Medina. D., Jiménez. L., Jiménez. T.G., Malangón.
J., Martínez. M. J., Melo. R. L., Méndez. D., Miranda. G. A., Niño.L.V., Ortiz, G. S., Ramírez. A.G., Santamaría. C.L., Tunjano, S. L., Valderrama. U.D., Vargas. R. A., & Virguez. V.P. (2015). Auxiliares de investigación, estudiantes Corte 81 de la Especialización de Educación de Orientación y Educación Familiar de la Fundación Universitaria Monserrate. Bogotá: FUM.
Barrios Cediel, M. Á., & Otálora López, M. I. (2013). Sistematización de la experiencia con jóvenes farmacodependientes, en la Fundación Shekina, Gachancipá, Cundinamarca. (Tesis de Especialización
de la Fundación Universitaria Monserrate. FUM:.Bogotá.
Bolívar, A. (2006). Familia y escuela: dos mundos llamados a trabajar en común. Revista de educación. (339). 119-146. España: Universidad de Granada.
Cadavid, M., Castrillón, R., Castro, M., Vivas, R. (2011). Imaginarios acerca de paternidad/maternidad en adolescentes del grado noveno de la institución educativa distrital integrada de Fontibón,
Jornada mañana, Sede A, a través de la implementación del programa ¿Bebé?, ¡piénsalo bien! (Tesis de grado). Especialización de la Fundación Universitaria Monserrate. FUM: Bogotá.
Castoriadis, C. (1989). La institución imaginaria de la sociedad. Barcelona: Tusquets. Forero, M, & Rincón, G. (2013). El divorcio o la separación de los padres y las consecuencias en las hijas. (Tesis de especialización de la Fundación Universitaria Monserrate. Bogotá: FUM.
Fonseca, R. D. J., Rojas, O. L., & Román, D. J. (2012). Imaginarios que tienen sobre la sexualidad los adolescentes de grado 9° de las instituciones monseñor Agustín Gutiérrez. Bogotá: FUM.
Fundación Universitaria Monserrate (2009). Documento Marco Renovación Registro Calificado Especialización en Educación y Orientación Familiar. Bogotá: FUM.
Galeano M. (2004). Diseño de proyectos en la investigación cualitativa. Bogotá: Fondo Editorial Universidad Eafit.
González, M. A. (2003). Los paradigmas de investigación en las Ciencias Sociales.
Infante, J. & Alayón, P. (2013). Imaginarios sociales de la construcción de familia de los padres y madres jóvenes del sector de Alfonso López de la Localidad de Usme y cómo lo vinculan a su proyecto de vida. Bogotá: FUM.
Lozano, F. (2015). Territorio en la Escuela. Conversatorio en el marco de Estudio IDEP. Bogotá: Instituto para la Investigación Educativa y el Desarrollo Pedagógico.
Nardone, G, Giannotti E & Rochhi Rita. (2012). Modelos de Familia. 5ª. Ed. España: Editorial Herdel.
Maturana, H., & Varela, F. (1990). El árbol del conocimiento. Madrid: Debate.
Montenegro Galindo, S., & Ramírez Moreno, M. C. (2011). Evaluación del impacto social del programa “Atención e intervención psicosocial a parejas expuestas a violencia conyugal” en el componente Luz Sney Cardozo Espitia 166 psicosocial, usuarias de la comisaria de familia de Cajicá en el primer periodo del año 2011. (Tesis de grado). Especialización de la Fundación Universitaria
Monserrate. FUM: Bogotá.
Moreno Ríos, M. G., Rodríguez Martínez, D. M., & Vega, O. H. (2012). Imaginarios sobre pautas de crianza de los padres de familia o tutores grado tercero del Liceo Rodrigo Arenas Betancourt. (Tesis de grado). Especialización de la Fundación Universitaria Monserrate. FUM: Bogotá.
Moreno, A. Ospina, L. A.M. Velázquez, P. & Velandia, B. (2012). Familia y Escuela: interés permanente en procesos formativos. (Tesis de grado). Especialización en Educación y Orientación Familiar.
FUM: Bogotá.
Sampieri, R, Fernández, C, Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación. 5ª Ed. México: McGraw Hill.
Satir, V, & Murray, B. (2002). Dos enfoques de la Terapia Familiar. Bogotá: Universidad Nacional.
Palacios, J, Marchesi, Á, & Coll, C. (2009). Desarrollo Psicológico y Educación. Tomo I. Madrid: Alianza Editorial, S.A.
Ríos, González, J. A. (1984). Orientación y Terapia familiar. Madrid: Fundación Instituto Ciencias del Hombre.
Published
2017-12-12
How to Cite
Cardozo EspitiaL. S. (2017). Contributions to the object of knowledge in the Postgraduate Program in Education and Family Orientation of the Fundación Universitaria Monserrate (Bogotá, Colombia). Revista Hojas Y Hablas, (14), 154-166. https://doi.org/10.29151/hojasyhablas.n14a12