Colombian chair of peace: constructive criticism to the incomplete anagram

  • Rafael Guillermo Pizarro Yepes Fundación Universitaria Monserrate - Unimonserrate
Keywords: Education; Chair of Peace; Syllabus; Peace; Methodology; Pedagogy for peace.

Abstract

With pleasure, and uncertainty at the same time, the news of the promulgation of the Law 1732 of September 1st 2014, was received, by which “the Chair of Peace” was established in all the educational institutions of the country, however, approaching its fourth anniversary, the magnitude of the subjects, the lack of knowledge and improvisation have complicated its orientation.
In a country so instructed in war, it is evidently normal that Peace has been difficult to teach, however, this will not be an enigma impossible to solve. Although since 2016 the Colombian Institute for the Evaluation of Education (ICFES) assesses the chair of peace with SABER 11 test, in Social Studies and Citizenship test, as regulated by decree 1038 of 2015, it is still peremptory to
elucidate the syllabus, the methodology, the target population and the teacher’s training at institutions.

References

Coll, C. (1991). Aprendizaje escolar y construcción del conocimiento. Barcelona: Paidós.
Congreso de la República de Colombia. Ley 1732 de 2014: Por la cual se establece la cátedra de la paz en todas las instituciones educativas del país.
Congreso de la República de Colombia. Ley 115 de 1994: Por la cual se expide la ley general de educación.
Congreso de la República de Colombia. Ley 1620 de 2013: Por la cual se crea el sistema nacional de convivencia escolar y formación para el ejercicio de los derechos humanos, la educación para
la sexualidad y la prevención y mitigación de la violencia escolar.
Congreso de la República de Colombia. Ley 1098 de 2006 (Ley de Infancia y Adolescencia).
Constitución Política de Colombia de 1991.
Corporación Universitaria Minuto de Dios Uniminuto. (2014). Proyecto Educativo Institucional del Sistema. Bogotá: Uniminuto.
Durán, N. (2017, mayo 29). Educar para la paz, no para una cátedra. Recuperado de: https://colombia2020.elespectador.com/pedagogia/educar-para-la-paz-no-para-una-catedra
Freire, P. (1974). Pedagogy of the Oppressed. New York: The Seabury Press.
Fundación Universitaria Monserrate. (2016). Proyecto Educativo Institucional PEI: Proyección – cercanía – cuidado. Bogotá: Unimonserrate.
Galtung, J. (2000). Con"ict Transformation by Peaceful Means: The TRANSCEND Method (Participants’ and trainers’ Manual). Geneva: United Nations.
Galtung, J. (2010). A theory of conflict: Overcoming direct violence. Oslo: Kolofon press.
Gutiérrez Leal, P. (2004, febrero 10). Producción del conocimiento. Recuperado de https://www.gestiopolis.com/produccion-del-conocimiento/
Kolb, D. A., & Fry, R. E. (1974). Toward an appliedtheory of experiential learning. M.I.T: Alfred P. Sloan School of Management.
Ministerio de Educación Nacional de la República de Colombia (2004). Estándares básicos de competencias ciudadanas. Formar para la ciudadanía ¡Sí es posible! Lo que necesitamos saber y saber hacer. Serie: Guías No. 6. Bogotá: Mineducación.
Peña-López, I. (2016). ¿Eslabón o nodo? Cuatro redes de aprendizaje para el docente y el estudiante. Conferencia para la Inducción de profesores 2016 en Uniminuto, 12-14 de enero de 2016. Bogotá: Uniminuto.
Presidencia de la República de Colombia. Decreto 1038 de 2015: Por el cual se reglamenta la Cátedra de la Paz. Servicio Nacional de Aprendizaje SENA. (2013). Proyecto Educativo Institucional PEI. Bogotá: SENA.
The World Scout Bureau (2005). The Renewed Approach to Program RAP. Geneva: Education & Development department of the World Organization of the Scout Movement WOSM.
Rectoría UVD. (2016). Nueva maestría en Uniminuto. Recuperado de: http://www.uniminuto.edu/web/uvd/-/nueva-maestria-en-Uniminuto Unipamplona. (2016). Recuperado de: http://www.unipamplona.edu.co/unipamplona/portalIG/home_83/publicacion/publicado/index.htm
Uexternado. (2016). Recuperado de: http://www.uexternado.edu.co/esp/noticias/acuerdo_sorbonne.html
Uniminuto. (2017). Recuperado de: http://www.Uniminuto.edu/web/fcc/modelo-educativo-y-metodología
Published
2018-08-02
How to Cite
Pizarro YepesR. G. (2018). Colombian chair of peace: constructive criticism to the incomplete anagram. Revista Hojas Y Hablas, (15), 34-48. https://doi.org/10.29151/hojasyhablas.n15a2