The Pedagogical practice of the bachelor in children pedagogy at Universidad Libre: an overview from the systematization of experiences
Abstract
This article presents the systematization of pedagogical and social practices in the Bachelor in Children Pedagogy at Universidad Libre, with the purpose of reconstructing, analyzing and reflecting on the experience in the perspective of supporting the academic program curricular revision processes. A qualitative methodology was proposed from a critical interpretative approach. The systematization of experiences was the method used. Based on this, analysis that allow to understand the meanings that teachers and students have built with regarding social and pedagogical practice were found. Some analytical categories deal with criteria such as the conception of practice, aspects that strengthen the experience from the relationship with research and other academic contexts, the relevant moments through which educational actors have gone through in practice and the possibilities for improving found during the academic process. Finally, the needs of the academic program to rethink the concept of social practice and to strengthen the understanding and actions promoted are expressed, understanding practice as the structural axis that supports children teachers training.
References
Bourdieu, P. (2007). El sentido práctico. Buenos Aires: Editorial siglo XXI.
Carvajal, A. (2004). Teoría y Práctica de la Sistematización de Experiencias. Cali: Universidad del Valle.
Castro, P., Chapman, R., Gili, S., Lull, V., Micó, R., Rihuete, C. y Sanahuja, M. E. (1996). Teoría de las prácticas sociales. Complutum extra, 6(2), 35-48.
Correa, M, E. (2011). La práctica docente: una oportunidad de desarrollo profesional. Perspectiva Educacional, 50(2), 77-95.
Díaz Quero, V. (2006). Formación docente, práctica pedagógica y saber pedagógico. Laurus, 12, 88-103.
Duhalde, M. (2007). La investigacion en la escuela un desafío para la formación docente. Buenos Aires: Ediciones novedades educativas.
Escobar, L. y Ramírez, J. (2010). La sistematización de experiencias educativas y su lugar en la formación de maestras y maestros. Aletheia, 20(3), 98-107. Recuperado de http://aletheia.cinde.org.co/
Fandiño, G. M., Durán, S. M., Pulido, J. M., y Cruz, E. L. (2018). Creencias sobre educación inicial en colegios oficiales de Bogotá. Infancias imágenes, 17(1), 100-108.
Freire, P. (2006). Pedagogía de la autonomía: saberes necesarios para la práctica educativa. Siglo XXI Editores.
García, M. M. y Tirado, M. (2010). La sistematización de experiencias: producción de conocimientos desde y para la práctica. Revista Tendencias y Retos, (15), 97-107.
Ghiso, A. (1998). De la práctica singular al diálogo con lo plural, aproximaciones a otros tránsitos y sentidos de la sistematización en épocas de globalización. Recuperado de https://goo.gl/QvUTA8
Jara, O. (2001). Dilemas y desafíos de la sistematización de experiencias. Presentación realizada en el mes de abril 2001, Cochabamba, Bolivia, en el Seminario ASOCAM: Agricultura Sostenible Campesina de Montaña, organizado por Intercooperation.
Jara, O. (2012). Sistematización de experiencias, investigación y evaluación: aproximaciones desde tres ángulos. F (x)= Educación Global Research, 1, 56-70. Recuperado de https://goo.gl/6EgziY
Jara, O. (2014). La Sistematización De Experiencias Práctica Y Teoría Para Otros Mundos Posibles. Lima: Centro de Estudios y Publicaciones Alforja. Recuperado de https://goo.gl/wHVxUZ
Larrosa, J. (2014). La experiencia de la lectura: estudio sobre literatura y formación. México: Fondo de Cultura Económica. Recuperado de https://goo.gl/EjaoHy
Messina, G., y Osorio, J. (2016). Sistematizar como ejercicio eco-reflexivo: La fuerza del relato en los procesos de sistematización de experiencias educativas. Revista e-Curriculum,
14(2).Recuperado https://goo.gl/CALNj2
Runge, A. (2002). Una epistemología histórica de la pedagogía: El trabajo de Olga Lucía Zuluaga. Revista de Pedagogia, 23(68), 361-385. Recuperado de https://goo.gl/w7nM8z
Runge, A. y Muñoz, D. (2012). Pedagogía y praxis (práctica) educativa o educación. De nuevo: una diferencia necesaria. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos. 8(2),75-96.
Runge Peña, A. y Muñoz Gaviria, D. (2012). Pedagogía y Praxis (práctica) educativa o educación. De nuevo: una diferencia necesaria. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (Colombia), 8(2), 75-96. Recuperado de https://goo.gl/p3FvyX
Suárez, D. (2011). La documentación narrativa de experiencias pedagógicas como estrategia de investigación-formación-acción. Revista del Instituto de investigaciones en ciencias de la educación (30), 17- 30. Recuperado de file:///C:/Users/editorial/Downloads/142-331-1-SM.pdf
Torres, C. (1999). La sistematización de experiencias educativas: reflexiones sobre una práctica recientes búsquedas. Pedagogía y Saberes (13). Recuperado de http://revistas. pedagogica.edu.co/index.php/PYS/article/view/5983 Universidad Libre - Documento Condiciones iniciales para el proceso de acreditación. 2015). Licenciatura en Pedagogía Infantil.
Facultad de Ciencias de la Educación. Universidad Libre - Documento de Registro Calificado. (2005). Facultad de Ciencias de la Educación. Licenciatura en Pedagogía
Infantil.
Copyright (c) 2018 Hojas y Hablas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.