Study of the social impact of SEAB - Archdiocesan Educational System of Bogotá schools in Locality Rafael Uribe (2016-2017)

  • Patricia Eugenia Carrera Díaz Secretaría Distrital de Gobierno-Dirección de Derechos Humanos
  • Luzmar Durán Vega
Keywords: Elementary and high school education; Social impact; Parish school; Educational System of the Archdiocese of Bogotá - SEAB.

Abstract

This article presents a study of the Social Impact of SEAB (Archdiocesan Educational System of Bogotá) schools in the locality Rafael Uribe Uribe, carried out between 2016 and 2017, which included 7 schools. The academic community was taken into account (managers, administrators, teachers, students, parents, graduates), as well as the communities where these institutions are located. The type of research correspondsto one of non-recurrent impact, following a mixed approach. Open and semi-structured interviews were conducted and triangulated with surveys. It was found that, through Catholic Christian philosophy, the parishes and educational institutions are articulated, observing similarities, tensions and institutional specificities related to the beneficiary territories and populations of the locality according to their configuration. It affects the level of internal impact and its context, contributing to human and social capital. It is proposed to strengthen the system to which these institutions are part to make this impact visible, strengthening relations with the institutions that are part of the Educational System of the Archdiocese of Bogotá, the community and its graduates.

References

Bonilla, E., & Rodriguez, P. (2005). Más allá del dilema de los métodos. La investigación en ciencias sociales. Bogotá: Norma.
Bourdieu, P. (2011). Capital cultural, escuela y espacio social. México: Siglo Veintiuno editores.
Bourdieu, P., & Passeron, J. (2001). La reproducción. Elementos para una teoría del sistema de enseñanza. Madrid: Editorial Popular.
Comins, I. (2009). Filosofía del cuidar. Una propuesta coeducativa para la paz. Madrid: Editorial Icaria.
Concejo de Bogotá (2015). Encuesta Bogotá Cómo Vamos. Recuperado 19 de abril de 2017 http://www.bogotacomovamos.org/documentos/encuesta-de-percepcion-ciudadana-2015/
Consejo Episcopal Latinoamericano, CELAM, (2007). Documento Conclusivo. V Conferencia del Episcopado Latinoamericano y del Caribe. Aparecida, 13-31 de mayo. Bogotá: San Pablo. Recuperado de http://
www.vidanuevadigital.com/wp-content/uploads/2013/04/Documento_Conclusivo_Aparecida.pdf.
Departamento Nacional de Estadística (DANE) (2017). Encuesta Nacional de Calidad de Vida. Recuperado https://www.dane.gov.co/index.php/estadisticas-por-tema/salud/calidad-de-vida-cv/encuesta-nacional-decalidad-de-vida-ecv-2017
Durston, J. (2000). ¿Qué es el capital social comunitario? Santiago de Chile: Serie políticas sociales CEPAL-NACIONES UNIDAS.
Eizagirre, M. (s.f.). Educación Popular. (U. e. Vasco, Ed.) Recuperado el 2017, de Diccionario de acción humanitaria y cooperación al desarrollo: http://www.dicc.hegoa.ehu.es/listar/mostrar/83
Hernández-Sampieri, R., Fernández-Collado, C., & Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación. Bogotá: MacGraw Hill. Hornich, D., Evangelista, F. & Carlos Miranda,
A. (2016). Estado, religião e educação do cidadão. Acta Scientarium: Education, 38(2), 143-153. DOI:10.425/actascieduc.-v38i2.26758.Liberta, B. (2007). Impacto, impacto social y evaluación
de impacto. Recuperado el 8 de Febrero de 2016, de Acimed: http://bvs.sld.cu/revistas/aci/vol15_3_07/aci08307.htm
Minsiterio de Educación Nacional (2017). Datos Abiertos MEN. Recuperado el 5 de noviembre de 2018 https://www.mineducacion.gov.co/1759/w3-propertyvalue-57277.html
Pichardo, A. (1997). Evaluación del impacto social: el valor de lo humano ante la crisis y el ajuste. Buenos Aires Argentina: Lumen Hvmanitas.
SEAB. (2015). Sistema Educativo de la Arquidiócesis de Bogotá. Recuperado el 4 de Febrero de 2016, de Justificacion y proceso de construcción: http://arquibogota.org.co/es/noticias/category/sistema-educativo-dela-arquidiocesis-de-bogota---seab.htm
Secretaria Distrital de Salud. (2014). Diagnóstico Local 2014. Obtenido de E.S.E. Hospital Rafael Uribe Uribe: http://www.saludcapital.gov.co/DSP/Diagnsticos%20distritales%20y%20locales/Local/2014/18_DX%20LOCAL%20RUU%202014_11042016.pdf
Salud Capital. (2005). Diagnósticos locales con participación social Rafael Uribe Uribe Localidad 18. Obtenido de Colección Diagnósticos Locales de Salud con Participación Social: http://www.saludcapital.gov.co/sitios/VigilanciaSaludPublica/Diagnosticos%20Locales/18-RAFAEL%20URIBE%20URIBE.pdf
Sen, A, (1999). Desarrollo y Libertad. Barcelona: Editorial Planeta.
Torrendell, C. H. (2010). Desafíos de Fidelidad y Caridad en la Educación Católica Sudamericana.
Humanitas (07172168), 15(58), 284-301.
Published
2018-12-18
How to Cite
Carrera DíazP. E., & VegaL. D. (2018). Study of the social impact of SEAB - Archdiocesan Educational System of Bogotá schools in Locality Rafael Uribe (2016-2017). Revista Hojas Y Hablas, (16), 59-74. https://doi.org/10.29151/hojasyhablas.n16a4