Systematization of early childhoods. Documentary analysis of the preschool education program of the Education School of Fundación Universitaria Monserrate - Unimonserrate

  • Diana Milena Trujillo Mahecha Fundación Universitaria Monserrate - Unimonserrate
Keywords: Infant education; Childhood; Systematization.

Abstract

The school of education of the Fundación Universitaria Monserrate - Unimonserrate, as a training agent for teachers, has generated various spaces for reflection and training that seek to assume a critical role in this work. This systematization work aimed to recover, organize, analyze and reflect on the written productions of the preschool education degree program, to identify the constructions that have been carried out around childhood and early childhood education in teacher training. We responded to the need to account for the dynamics and pedagogical  experiences that have been building during the last four years in the program. Starting from the heuristic possibility that experience has as a motivator of new questions and cognitive achievements that provide scientific knowledge for the construction of new knowledge. Identify the ways of doing, the mediations of the teacher, the conceptions of childhood and childhood development, made it possible to visualize the reality of the educational action in this cycle and propose other meanings to the practices and the pedagogical scenarios in which the childhood, transit, they live and live.

References

Espitia, L. (2017). Aportes al objeto de conocimiento en la Especialización en Educación y Orientación Familiar de la Fundación Universitaria Monserrate. Hojas y Hablas, (14), 154-166. DOI:10.29151/hojasyhablas.n14a12. Disponible en:http://virtual.fum.edu.co/publicaciones/index.php/hojasyhablas/article/view/133 Fundación Universitaria Monserrate – Unimonserrate.
Proyecto Educativo Institucional – PEI- Proyección, cercanía y cuidado. Aprobado por El Consejo de Regencia Acuerdo No. 10 del 8 de julio 2016. Disponible en: http://www.unimonserrate.edu.co/wp-content/uploads/2017/09/PEI_Unimonserrate2017.pdf
García y Morgan Tirado. (2007). La sistematización de experiencias: producción de conocimientos desde y para la práctica. Disponible en: http://www.ts.ucr.ac.cr/binarios/tendencias/rev-co-tendencias-15-07.pdf
Iovanovich, M. L. (2007). La sistematización de la práctica docente en educación de jóvenes y adultos. Revista Iberoamericana de Educación, 42(3). Recuperado de: https://rieoei.org/RIE/article/view/2419
Martín, M., y Durán, S. (2018). Diseño de ambientes para el juego: práctica y reflexión en educación infantil. Revista Latinoamericana de Educación Infantil, 5(1), 85-96. Recuperado de: http://www.usc.es/revistas/index.php/reladei/article/view/4904 ISSN2255-0666.
Martín, S. (2016). Una experiencia de educación plástico visual en la sala de un año. Itinerarios Educativos, (8), 111-125. Recuperado de: https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/ojs/index.php/Itinerarios/article/download/.../8968/
Published
2018-12-18
How to Cite
Trujillo MahechaD. M. (2018). Systematization of early childhoods. Documentary analysis of the preschool education program of the Education School of Fundación Universitaria Monserrate - Unimonserrate. Revista Hojas Y Hablas, (16), 75-83. https://doi.org/10.29151/hojasyhablas.n16a5