From generations to schools: a new way of conceiving human rights

  • José Ignacio Torres Justiniani Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo - Facultad de Derecho y Ciencias Sociales.
Keywords: Human Rights; Generations Theory; Human Rights Schools, Universality.

Abstract

This article presents the analysis of the advantages of moving from a conception of human rights generation to a conception of human rights schools. The classification of generations is insufficient and out of date, it does not fully respond to the challenges of human rights nowadays. Therefore, this work presents the possibility of redefining this classification and move to one based on human
rights schools, which has more and better elements to understand human rights in the 21st century.

References

Abramovich, V. y Courtis, C. (2001). Los derechos sociales como derechos exigibles. Madrid: Trotta.
Agencia de la ONU para los Refugiados (ACNUR). (2018). ¿Cuáles son los derechos humanos de tercera generación? Consultado el 5 de septiembre de 2018, sitio web: https://eacnur.org/blog/derechos-humanos-tercera-generacion/
Algan, B. (2004). Rethinking “third generation” human rights. Ankara Law Review. 1, (1), pp. 121-155.
Arias A., Muro V., Buganza J. et. al. (2015, enerojunio). Tesis sobre una teoría crítica de los derechos humanos. Open Insight, VI, pp. 11-34.
Beuchot, M. y Saldaña, J. (2000). Derechos humanos y naturaleza humana. México: UNAM.
Dembour, M. (2006). Who Believes in Human Rights? Reflections on the European Convention. International Journal of Law in Context. 3(4): 338-386.
Derrida, J. (2001). On cosmopolitanism and forgiveness. London: Routledge.
Douzinas, C. (2006). El final de los derechos humanos. Anuario de Derechos Humanos, Nueva Época, Vol. 7. T. 1, pp. 309-340.
Engle, Sally. (2006). Human rights and gender violence: translating international law into local justice. Chicago: The University of Chicago Press.
Gómez, I. (2003). El derecho al desarrollo: entre la justicia y la solidaridad. Cuadernos Deusto de Derechos Humanos, (1). España: Universidad de Deusto.
Gutiérrez, R. (2014). La justiciabilidad de los derechos económicos, sociales, culturales y ambientales en México en el marco de las recientes reformas constitucionales en materia de derechos humanos. En Cervantes, M., Emanuelli, Gómez, O., y Sandoval, A. (coord.). ¿Hay justicia para los derechos
económicos, sociales y culturales? Debate abierto a propósito de la reforma constitucional en materia de derechos humanos. México: Instituto de Investigaciones Jurídicas UNAM.
Habermas, J. (2010). La idea de dignidad humana y la utopía realista de los derechos humanos.
Anales de la Cátedra Francisco Suárez. 44, pp. 105-121
Jensen, S. (2015, 15 de noviembre). Putting to rest the three generations theory of human rights. Open Global Rights. Recuperado de: https://www.openglobalrights.org/puttingto-rest-the-three-generations-theory-ofhuman-rights/?lang=English
Mutua, M. (2002). Human rights: a political and cultural critique. Univesity of Pennsylvania Press: Philadelphia.
Rabossi, E. (1997). Las generaciones de derechos humanos: la teoría y el cliché. Lecciones y Ensayos. (69-71), p. 41-52.
Scott, R. (2004). Derechos y honra públicos: Louis Martinet, Plessy contra Ferguson y el acceso a la ley en Luisiana, 1888-1917. Debate y Perspectivas, (4), pp. 171-197.
Vasak, K. (noviembre, 1977). A 30-year struggle. The sustained efforts to give force of law to the universal declaration of human rights. The Unesco Courier. (10), p. 29-32. Recuperado de: http://unesdoc.unesco.org/images/0007/000748/074816eo.pdf#nameddest=48063
Žižek, S. (2007). Robespierre: virtud y terror. Madrid: Akal.
Žižek, S. (2008). En defensa de la intolerancia. Madrid: Ediciones Sequitur.
Published
2018-12-18
How to Cite
Torres JustinianiJ. I. (2018). From generations to schools: a new way of conceiving human rights. Revista Hojas Y Hablas, (16), 97-112. https://doi.org/10.29151/hojasyhablas.n16a7