Narrative research as a social construction of knowledge, an epistemological and methodological approach from the qualitative methods

Keywords: Narrative, Hermeneutics, Interpretation, Comprehension

Abstract

In society, there are different population groups in vulnerable spaces or living conditions, which are invisible and excluded from it due to social prejudices. Therefore, the need consists in regaining the denied voice, empowering from their capacity of expression as well as re-signifying their own reality and the nearest reality that surrounds them. In the need for resignification human experience, it is necessary that beyond identifying or describing the ways of life of each individual, it can be themselves who in a lively voice, and with help from Academy, show us the world their humanity. As a result, interpretation and understanding of their being-in-the-world is the objective of the present research, where the narrative as a stage of hermeneutic interpretation becomes the fundamental pillar to achieve it. In the fundamental discussion of interpretation and comprehension will be run in several concepts contributed by authors such as Paul Ricoeur and others, which allow us to recognize how hermeneutics and narratives are propitious spaces for researching in human sciences because they allow to interpret and re-signify individual lives.

References

Apel, K. O. (1985). La transformación de la filosofía. Tomo I. Madrid, España: Taurus.

Arfuch, L. ( 2005). Identidades, sujetos y subjetividades. Buenos Aires, Argentina: Prometeo.

Arfuch, L. (15 de Noviembre de 2011). Reflexiones en torno a la creación del espacio biográfico. Entrevista a Leonor Arfuch. Revista de Educación, 185-192. (M. C. Sarasa, Entrevistador)

Arfuch, L. (2016). Subjetividad, memoria y narrativas: una reflexión teórica y política en el campo de la educación. En Magis. 9(18). pp- 227-244. doi: 10.11144/Javeriana.m9-18.smnr

Arias, . (2015). Conversación sobre la (s) paz(ces): perspectivas y tensiones. En Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud. 13(1). pp. 430-436.

Arias, A. y Alvarado, S. (2015). Investigación narrativa. Apuestas metodológicas para la construcción social de conocimentos científicos. En Revista CES Psicología, 8(2), pp. 171-181

Blanco, M. (2011). Investigación narrativa: una forma de generación de conocimientos. Nueva Época (67), 135-156.

Bolívar , A., & Porta, L. (2010). La investigación biográfico narrativa en educación: Entrevista a Antonio Bolívar. Revista de Educación, 201-212. Obtenido de http://200.16.240.69/ojs/index.php/

Bolívar , A., Domingo, J., & Fernández, M. (2001). La investigación biográfico-narrativa en educación. Enfoque y metodología. Madrid: La Muralla, S.A.

Bolívar, A. (2016). Conjugar lo personal y lo político en la investigación (auto)biográfica: Nuevas dimensiones en la política educacional. Revista Internacional de Estudos e Pesquisas em Educacao Superior, 2(2), 341-365. Obtenido de https://www.fe.unicamp.br/revistas/ged/RIESup

Denzin , N. K. (1989). Interpretative Biography. Newbury Park, CA: Sage.

Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (2012). La investigación cualitativa como disciplina y como práctica. En N. K. Denzin, & Y. S. Lincoln, Manual de investigación cualitativa (Vol. I, págs. 43-100). Barcelona: Gesida, S.A.

Gadamer, H. G. (1977). Verdad y Método. Salamanca, España: Ediciones Sígueme.

García, R., & Munita, H. (2016). La narrativa como método desencadenante y producción teórica en la investigación cualitativa. EMPIRIA. Revista de Metodología de Ciencias Sociales(34), 155-178.

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación (6ta ed.). Ciudad de México, México: Mc Graw Hill Education.

Lincoln, Y. y Guba, G. (2012). Controversias paradigmáticas, contradicciones y confluencias

emergentes. En Manual de Investigación Cualitativa. Paradigmas y perspectivas en disputa Vol. I. (pp 27-78). Barcelona: Gedisa.

Londoño, M. A. (2007). la comprensión de sí en la comprensión de un texto: anotaciones sobre la hermenéutica de Paul Ricoeur. San BuenaventuraUniversity.

Martín García, A. (1995). Fundamentación teórica y uso de las historias y relatos de vida. En Aula 7 Universidad de Salamanca. pp. 41-60

Martínez Rodríguez, J. (2011). MÉTODOS DE INVESTIGACIÓN CUALITATIVA. SILOGISMO (8), 1-33.

Mélich , J. C. (2006). Transformaciones. Tres ensayos de filosofía de la educación. Buenos Aires: Miño y Dávila.

Nieto, J. A. (2017). Hacia una didáctica del sentido. Didácticas emergentes de las prácticas

pedagógicas de filosofía en tres escuelas católicas. En Revista Interamericana de investigación, educación y pedagogía. 10(1). pp. 173-196. DOI: https://doi.org/10.15332/s1657-107X.2149

Nieto, J. A. y Rodríguez, J. P. (2017). Del contractualismo igualitario al desarrollo humano

diferencial: una perspectiva de justicia desde el enfoque de capacidades humanas en el proceso de retorno a la vida civil de desmovilizados en Colombia. En Revista Hallazgos 14(28). pp. 83-104. DOI: https://doi.org/10.15332/2422409X

Picontó Novales, T. (2005). Hermenéutica, argumentación y justicia en Paul Ricoeur. Madrid, España: DYKINSON, S. L.

Porta, L. G., & Flores, G. N. (2017). Narratividad e interpretación: nexos entre la investigación narrativa y la hermenéutica. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica., 2(6), 683-697.

Rendon Pantoja, S., & Angulo Rasco, J. F. (2017). Investigación cualitativa en educación. Buenos Aires, Argentina: Miño y Davila Editores.

Ricoeur, P. (1975). Hermenéutica y estructuralismo. Buenos Aires, Argentina: La Aurora.

Ricoeur, P. (1984). Educación y política. Buenos Aires, Argentina: Editorial Docencia.

Ricoeur, P. (2001). Del texto a la acción . Buenos Aires, Argentina: Fondo de cultura económica.

Ricoeur, P. (2002). Del texto a la Acción. Ciudad de México, México: Fondo de Cultura Económica.

Ricoeur, P. (2004). Tiempo y narración I - Configuración del tiempo en relato histórico (Quinta ed., Vol. I). México: Siglo XXI Editores.

Ricoeur, P. (2006). La vida: un relato en busca de narrador. ÁGORA, 25(2), 9-22.

Romero, R. M. (1981). Hacia la construcción de una teoría de la interpretación: En torno al debate Habermas-Gadamer. España: Revista Española de Investigaciones Sociológicas .

Vasilachis de Gialdino, I., Ameigeiras, A. R., Chernobilsky, L. B., Giménez Béliveau, V., Mallimaci, F., Mendizábal , N., . . . Soneria, A. J. (2006). Estrategias de investigación cualitativa (1ra Edición ed.). (E. G. S.A., Ed.) Barcelona.

Villaverde, M. A. (2006). Paul Ricoeur: Los caminos de la hermenéutica. Agora.

Wicks, A. E. (2005). La hermenéutica como camino hacia la comprensión de sí (Vol. 61). Chile: Revista de Filosofía, Universidad de Chile .

Published
2019-08-02
How to Cite
Johan Andrés Nieto Bravo, Mario Alejandro Angarita Mendoza, Juan David Muñoz Velázquez, & Gustavo Alejandro Labrador Mancilla. (2019). Narrative research as a social construction of knowledge, an epistemological and methodological approach from the qualitative methods. Revista Hojas Y Hablas, (17), 58-73. https://doi.org/10.29151/hojasyhablas.n17a4