Challenges of educational reforms in Latin America

Keywords: Education Reform, Coverage, Educational Quality, Inequality, Teacher Training, Public Policies

Abstract

In the last decades Latin American countries have made an important wave of reforms to the educational systems in order to face problems, needs and challenges that have emerged in the globalization context, recommendations from transnational organizations and internal dynamics of each state. This reflection paper analyzes topics such as coverage, inequality, educational quality and teacher training in public policies.

References

Aguerrondo, I. (julio de 2016). Los desafíos de la política educativa relativos a las reformas de la formación docente. El desempeño de maestros en América Latina y el Caribe: Nuevas Prioridades. Conferencia llevada a cabo en Brasilia, Brasil. Recuperado en: https://n9.cl/bxsyw

Blanco, R. y Cusato, S. (2014). Desigualdades educativas en América Latina: todos somos responsables. 1-20. Recuperado en: http://dcsh.xoc.uam.mx/planeacion/bibliografia2014/Desigualdades_BLANCO.pdf

Castro, E. (1991). La formación docente en América Latina. Un desafío que requiere respuesta. Recuperado en: http://unesdoc.unesco.org/images/0009/000900/090086SB.pdf

Decibe, S. (2003). Educación básica: las reformas pendientes. Revista iberoamericana de educación, (31), 49-90. Recuperado en: http://132.248.192.201/documentos/docs/4._Educacion_basica_las_reformas_pendientes.pdf

Gajardo, M. (2012). La educación tras dos décadas de cambio. ¿Qué hemos aprendido? ¿Qué debemos transformar? PREAL Serie Documentos, (65), 5-19. Recuperado en: http://educacion.udd.cl/files/2015/04/La-educaci%C3%B3n-tras-dos-d%C3%A9cadas-de-cambio.pdf

García-Huidobro, J. (2009). Una nueva meta para la educación latinoamericana en el Bicentenario. Reformas educativas. Calidad, equidad y reformas en la enseñanza, 19-33 Recuperado en: http://www.oei.es/metas2021/CALIDAD.pdf

Gorostiaga, J. y Tello, C. (2011). Globalización y reforma educativa en América Latina: un análisis inter-textual. Revista Brasileira de Educação, (47), 363-388. Recuperado en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27519919006

Guzmán, C. (2005). Reformas Educativas en América Latina: Un Análisis Crítico. Revista iberoamericana de educación, (36), 1-11. Recuperado en: http://rieoei.org/deloslectores/882Guzman.PDF

López, N. (2009). Las metas educativas ante el nuevo panorama social y cultural de América Latina. Reformas educativas. Calidad, equidad y reformas en la enseñanza, 35-45. Recuperado en: http://www.oei.es/metas2021/CALIDAD.pdf

Molina, C. (2000). Las reformas educativas en américa latina: ¿hacia más equidad? Artículos de Gerencia Social, 1-40. Recuperado: http://ww2.educarchile.cl/UserFiles/P0001/File/Las%20reformas%20educativas%20en%20america%20latina.pdf

Murillo F. y Román, M. (2010). Retos en la evaluación de la calidad de la educación en América Latina. Revista iberoamericana de educación, (53), 97-120. Recuperado en: http://rieoei.org/rie53a05.pdf

Navarro, J.C. (2006). Las reformas educativas como reformas del Estado: América Latina en las dos últimas décadas. El estado de las reformas del Estado en América Latina, 433-474. Recuperado en: http://idbdocs.iadb.org/wsdocs/getdocument.aspx?docnum=35383599

OREALC/UNESCO. (2013). Situación Educativa de América Latina y el Caribe: Hacia la educación de calidad para todos al 2015. Recuperado de: http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/FIELD/Santiago/images/SITIED-espanol.pdf

Rivero, J. (2000). Reforma y desigualdad educativa en América Latina. Revista iberoamericana de educación, (23), 103-133. Recuperado en: http://rieoei.org/rie23a03.htm

Puryear, J. (1996). La Educación en América Latina: Problemas y Desafíos. Recuperado: https://www.oei.es/historico/reformaseducativas/educacion_AL_problemas_desafios_puryear.pdf

Sarabia, L. y Flores, I (2005). La Formación de maestros en América Latina estudio realizado en diez países. Recuperado en: http://www.oei.es/pdfs/formacion_maestros_america_latina_PROEDUCA2.pdf

Tedesco, J. (1994). Tendencias actuales de las reformas educativas. Proyecto principal de educación en américa latina y el caribe, (35), 3-8. Recuperado en: http://unesdoc.unesco.org/images/0009/000998/099895s.pdf

Torres, R. (2000a). Balance y Perspectiva de la Formación Docente en América Latina. Revista ciencia y sociedad, (3), 368-394. Recuperado en: http://www.redalyc.org/pdf/870/87011294004.pdf

Torres, R. (2000b). Reformas educativas, docentes y organizaciones docentes en América Latina y el Caribe. Los docentes protagonistas del cambio educativo. Bogotá, Editorial Magisterio Nacional. Recuperado en: http://www.oei.es/docentes/articulos/reformas_educativas_dpcentes_organizaciones_docentes_AL_torres.pdf

Trucco, D. (2014). Educación y desigualdad en América Latina. Serie Políticas Sociales, (200), 13-18. Recuperado en: http://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/36835/S2014209_es.pdf?sequence=1

UNESCO. (1990). Declaración mundial sobre educación para todos y marco de acción para satisfacer las necesidades básicas de aprendizaje. Recuperado en: http://www.unesco.org/education/pdf/JOMTIE_S.PDF

Published
2019-08-02
How to Cite
Iván José Medina Payarez. (2019). Challenges of educational reforms in Latin America. Revista Hojas Y Hablas, (17), 103-117. https://doi.org/10.29151/hojasyhablas.n17a7