Reflections on the qualitative research process: a work experience about the empowerment of women and the armed conflict
Abstract
The purpose of this article is to present some of the analyzes derived from the research experience carried out during the years 2016 and 2017, within the framework of a research project entitled: "Processes of redefining the female social role, in light of gender ethics", in three regions of Colombia, with nine women's social organizations. On this occasion, and fundamentally with pedagogical objectives, we present some reflections that emerged within the framework of the investigative work, in three different moments: in retrospect, in the point of view on the two years that the research lasted and in prospective. The work, meant for the authors the encounter with unexpected situations and circumstances that demanded attention for a certain research plan, in search of recognition in the middle of complex situations of the participants; an exercise that led to an ethical questioning about the place of research, academia and civil society, given the complexities of Colombian social reality.
References
Castañeda Berbal, E. (2002). Colombia: equidad social y educación en los años 90, UNESCO, IIPE. Recuperado de: http://unesdoc.unesco.org/images/0012/001295/129516s.pdf
Galeano Marín, M. (2018). Estrategias de investigación cualitativa: el giro en la mirada. Medellín, Antioquia. Fondo Editorial FCSH, Universidad de Antioquia.
Lamus Canavate, D. (2000). Investigación social y violencia en Colombia, Revista Reflexión Política, vol. 2 (3). Universidad Autónoma de Bucaramanga, Bucaramanga, Colombia. Recuperado de: http://www.redalyc.org/pdf/110/11020310.pdf.
Leal, G., Malagón, E. (2006). Historia del trabajo social en Colombia: de la doctrina social de la Iglesia al pensamiento complejo. Recuperado de: http://www.humanas.unal.edu.co/tsocial/files/4112/8498/8737/Historia-Historia%20del%20Trabajo%20Social%20en%20Colombia-2.pdf.
Martínez Rodríguez, J. (2011). Métodos de investigación cualitativa. Silogismos de Investigación: Revista de la Corporación Internacional para el Desarrollo Educativo, (8). Bogotá, Colombia. Recuperado de: http://www.cide.edu.co/ojs/index.php/silogismo/article/view/64/53
Morin, E. (2009), Introducción al pensamiento complejo, México, D. F. Editorial Gedisa. Recuperado de: http://www.pensamientocomplejo.com.ar/docs/files/MorinEdgar_Introduccion-al-pensamiento-complejo_Parte1.pdf
Nodal (16 de mayo de 2019). Informe revela que 317 líderes sociales fueron asesinados en los últimos 15 meses. Noticias de América Latina y El Caribe. Consultado el 18/05/2019. Disponible en: https://www.nodal.am/2019/05/en-los-ultimos-15-meses-fueron-asesinados-317-lideres-sociales/
Ortiz, L. (2012). Curso de Investigación Cualitativa. UNAD, Bogotá, Colombia. Recuperado de: http://www.academia.edu/15022913/Curso_Investigaci%C3%B3n_Cualitativa_-_Ligia_Ortiz_Zepeda_Autora_de_la_Actualizaci%C3%B3n
Osorio Granados, M. (2017). Líderes sociales: los silenciados y los que resisten. Colombia 2020, El Espectador. Colombia. Consultado el 2/12/2017. Disponible en: https://colombia2020.elespectador.com/territorio/lideres-sociales-los-silenciados-y-los-que-resisten
PNUD (2016). Panorama general. Informe sobre Desarrollo Humano 2016, Desarrollo humano para todos. Disponible en: http://hdr.undp.org/sites/default/files/HDR2016_SP_Overview_Web.pdf.
Prats, J. (2011). Las ciencias sociales en el contexto del conocimiento científico. La Investigación en Ciencias Sociales. Universidad de Barcelona. Disponible en: http://www.ub.edu/histodidactica/images/documentos/pdf/prats-%20que%20son%20las%20ccss.pdf
Salazar, I. C. (2004). El paradigma de la complejidad en la investigación social. Educere, Vol. 8, (N° 24). Universidad de los Andes, Mérida, Venezuela.
Sandoval Casilimas, C. (1996). Investigación Cualitativa. Programa de especialización en teoría, métodos y técnicas de investigación social. Módulo cuarto. ICFES, Bogotá, Colombia.
Copyright (c) 2019 Hojas y Hablas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.