Portrayal of the game in Colombia: A glance from the pedagogic documentation

Keywords: Game, Pedagogic Documentation, Initial Education, Escorting Process

Abstract

This article is the result of the research: “Portrayals of the game in Initial Education from the approach of excising teachers, and educating agents in different contexts of the national territory, within the framework of escort processes developed by teachers-researchers of Universidad Pedagógica Nacional - Child Education Department”. Its objective is to study games from early childhood through photographic documentation at Instituto Colombiano de Bienestar Familiar (ICBF in spanish) services, located in post conflict areas. The research was performed on a qualitative framework with an analytic-interpretative emphasis, which drew upon the photographic material as evidence of the experiences. The analytic process of photographic images is the result of selection, grouping, coding and translation. The results of the study show how the teachers and educational agents, by escorting process, put forward a great variety of game experiences, from scouting and exploring games, to rules games; all these are based on their ludic and corporal availabilities, acknowledging the community’s moral and cultural ludic values; designing environments that welcome different game types and take advantage of objects within the territory in order to promote cognitive, sensorimotor and social developments. The conclusions highlight the value of the escort processes on-site in order to generate resignifications of the related praxis with the game, claiming its place as a governing activity in Initial Education.

References

Abad, J. y Ruiz de Velasco, A. (2011). El juego simbólico. Barcelona, España: Grao.

Abad, J., y Martínez Vérez, V. (2016). El juego de las relaciones y el encuentro: tejiendo el tapiz de la vida. Revista Latinoamericana de Educación Infantil, 5 (2), p.p. 54-70.

Altimir, D. (2007). Escuchar para documentar. En: Documentar la vida de los niños y las niñas en la escuela. Barcelona, España: Octaedro- Rosa Sensat.

Aucouturier, B. (2018). Actuar, jugar, pensar. Puntos de apoyo para la práctica psicomotriz educativa y terapéutica. Barcelona, España: Grao.

Bajtim, M. (2005). Estética de la creación verbal. Buenos Aires, Argentina: Siglo XXI Editores.

Brailovsky, D. (2012). La escuela y las cosas. La experiencia escolar a través de los objetos. Rosario, Argentina: Homo Sapiens Ediciones.

Bonás, M. (2011). El arte del pintor de paisajes. Algunas reflexiones en torno a la documentación. En: Documentar la vida de los niños y las niñas en la escuela. Barcelona, España: Octaedro.

Bonastre M. y Fusté S. (2007). Psicomotricidad y vida cotidiana, 0 - 3 años. Barcelona, España: Grao.

Bruner, J. (1988). Realidad mental y mundos posibles. Barcelona, España: Gedisa.

Caillois, R. (1997). Los juegos y los hombres: la máscara y el vértigo. México: Fondo de Cultura Económica.

Calmels, D. (2018). El juego corporal. Buenos Aires, Argentina: Paidós.

Calmels, D. (2014). El espacio habitado: en la vida cotidiana y la práctica profesional. Rosario, Argentina: Homo Sapiens Ediciones.

Cavallin, I., Quinti B., Rabotti, A. y Tedeschi, M. (2017). Las Arquitecturas de la Educación: El Espacio de lo Posible. La Cultura del Habitar en la Experiencia de las Escuelas Municipales de Educación Infantil de Reggio Emilia. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social (RIEJS), 6(1), p.p. 181-197.

Dahlberg G., Moss P. y Pence A. (2005). La documentación pedagógica: una práctica para la reflexión y la democracia. En: Más allá de la calidad en la educación inicial. Barcelona, España: Grao.

Dolci, M. (2011). Afinando la vista para captar los momentos. En: Documentar la vida de los niños y las niñas en la escuela. Barcelona, España: Octaedro.

Durán S., Martín, C. (2015). Diseño de ambientes para el juego: práctica y reflexión en Educación Inicial. Bogotá, Colombia: Fundación Universitaria Monserrate.

Durán, S. (2012). Los rostros y las huellas del juego: Creencias sobre el juego en la práctica docente del profesorado en dos centros infantiles de Secretaría Distrital de Integración Social (SDIS), en Bogotá-Colombia. Tesis Doctoral. Universidad de Granada: España.

Duvignaud, J. (1982). El juego del juego. México: Fondo de Cultura Económica.

Edo, M., Blanch, S. y Anton, M. (2016). El juego en la primera infancia. Barcelona, España: Octaedro.

Eslava, C. (2005). Territorios de la Cultura Infantil. En: Territorios de la infancia. Diálogos entre arquitectura y pedagogía. Barcelona, España: Grao.

Eslava, C. (2017) Entorno y Educación: un tejido invisible. Un viaje de la ciudad al aula. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 6 (1), p.p. 157-179.

Fajn, S. (2017). Jugar en la primera infancia. Buenos Aires, Argentina: Ediciones Novedades Educativas.

Freud, Sigmund. (1975). Más allá del principio de placer (Traducción José Luis Etcheverry). Buenos Aires, Argentina y Madrid, España: Amorrortu Editores.

Glanzer, M. (2000). El juego en la niñez. Un estudio de la cultura lúdica infantil. Buenos Aires, Argentina: Aique.

Goldschmied E. y Jackson S. (2007). La educación infantil de 0 a 3 años. Madrid, España: Morata.

Hoyuelos, A. (2005) La estética en el pensamiento y obra pedagógica de L. Malaguzzi. Barcelona, España: Octaedro.

Hoyuelos, A. (2007). Documentación como narración y argumentación. Aula de infantil, Número 39.

Huizinga, J. (1998). Homo ludens: el elemento lúdico de la cultura. Madrid, España: Alianza.

Jaulin, R. (1981). Juegos y juguetes, ensayos de etnotecnología. España: Siglo veintiuno editores.

Klein, M. (1929). La personificación en el juego de los niños. Obras completas, Contribuciones al psicoanálisis. Recuperado de http://www.elortiba.org/mklein/melanie.%20Klein.6.10.htm

Majem T. y Òdena Pepa. (2001). Descubrir jugando. Barcelona, España: Octaedro - Rosa Sensat.

Malajovich, A. (2017). Nuevas miradas sobre el nivel inicial. Argentina: Homo Sapiens Editores.

Mariño, G. (2010). El diálogo en la educación de jóvenes y adultos. Dos propuestas pedagógicas para implementarlo: el taller dialógico / la recuperación de experiencias laborales. Bogotá: Organización de Estados Iberoamericanos – OEI, Instituto para el Desarrollo Educativo – IDIE. Recuperado de: http://www.germanmarino.com/phocadownloadpap/DIALOGO%20EN%20LA%20EDUCACIN%20JVENES%20ADULTOS.pdf

Ley 1804 de 2016, Política de Estado para el desarrollo integral de la primera infancia “De Cero a Siempre”.

Michelet, A. (2002). El juego del niño: avances y perspectivas. Québec, OMEP. Ministerio de Educación.

Paniagua, G. y Palacios. J. (2005). Educación Infantil. Respuesta educativa a la diversidad. España. Alianza Editorial.

Piaget, J. (1973). La formación del símbolo en el niño. México: Fondo de Cultura Económica.

Red Territorial de Educación Infantil de Cataluña. (2012). Documentar una mirada nueva. Barcelona: Octaedro

Reyes-Navia, R. (1990). Una mirada al juego educativo. Bogotá, Colombia: Ediciones Antropos.

Reyes-Navia, R. y Malaver, M. (2000). Jugar, dibujar, leer ¿los diferencian los niños? Bogotá, Colombia: Universidad Pedagógica Nacional.

Riera, M. (2015). Del mirar al observar. En: Complejidad y relaciones en la educación infantil. Barcelona: Octaedro.

Rinaldi, C. (2011) Documentación y Evaluación. ¿Cómo se relacionan? En: En Diálogo con Reggio Emilia. Lima, Perú: Norma.

Sarlé, P. (2017). La escuela infantil: identidad en juego. Revista del Instituto de Investigaciones en Educación, (11), p.p. 1-11. Recuperado de: http://revistas.unne.edu.ar/index.php/riie/article/view/3644

Sarlé, P., Rodríguez Sáenz, I., y Rodriguez de Pastorino, E. (2010). El juego en el nivel inicial. Fundamentos y reflexiones en torno a su enseñanza. Recuperado de http://www.oei.org.ar/lineas_programaticas/documentos/infanciaB01.pdf

Soto, C. y Violante, R. (2015). Pedagogía de la Crianza. Un campo Teórico en construcción. Argentina. Paidós.

Tardos, A. (2014). El adulto y el juego del niño. Barcelona, España: Octaedro.

Vigotsky, L. S. (1987). Historia del desarrollo de las funciones psíquicas superiores. La Habana, Cuba: Editorial Científico-Técnica.

Wallon, H. W. (1984). La evolución psicológica del niño. Madrid, España: Crítica.

Winnicott, D. (2008). El juego: exposición teórica. Realidad y juego. Barcelona, España: Espasa Libros.

Published
2019-08-02
How to Cite
Sandra Marcela Durán Chiappe, María Consuelo Martín Cardinal, Jenny Maritza Pulido González, & Erika Liliana Cruz Velásquez. (2019). Portrayal of the game in Colombia: A glance from the pedagogic documentation. Revista Hojas Y Hablas, (17), 118-135. https://doi.org/10.29151/hojasyhablas.n17a8