The Farianas Singing Narratives in the Colombian Armed Conflict

Keywords: Singing narratives, Armed conflict, Identities and interactions, FARC-EP

Abstract

This article describes some results of the research "Incidence of Singing Narratives of the Colombian armed conflict in the identity construction from FARC-EP actors” leaded by Corporación Universitaria Minuto de Dios and carried out by the research team Sung Narratives and Decolonization in the Territorial Training and Reincorporation Spaces (ETCR in spanish) of Vigía del Fuerte in Antioquia and Pondores in La Guajira. This is a study makes about the musical production of Revolutionary Armed Forces of Colombia (FARC-EP) and its members: Cristian Pérez, Lucas Iguarán and Julián Conrado. According to that production, aspects such as the meanings of their dynamics were revealed, at the same time that the sense of practices and interactions between members of the armed group with the civilian population, as well as the relationship with environment and nature. It is important to clarify that our research is already in process and one of the starting points have been the Singing Narratives as a category of analysis, which is in permanent construction and is based on clarities that we have obtained from where we start for the analysis of the Colombian armed conflict narratives. 

References

Botero Ospina, M. (2004). Conflicto y desarrollo regional: soluciones de convivencia. Grupo de Estudios Regionales, Universidad del Rosario. Documento de Investigación 4.

Centro Nacional de Memoria Histórica. (2013). ¡Basta Ya! Colombia: Memoria de Guerra y Dignidad. Bogotá. Recuperado de https://www.centrodememoriahistorica.gov.co/descargas/informes2013/bastaYa/resumen ejecutivo-basta-ya.pdf

CRB-Voz de la Resistencia. (29 de diciembre de 2007). Entrevista al canta autor guerrillero Lucas Iguarán. Recuperado de https://resistencia-colombia.org/medios/crb/1098-entrevista-al-cantautor-guerrillero-lucas-iguaran

De Certeau, M. (2000). La invención de lo cotidiano. Artes de hacer, Universidad Iberoamericana. México. Recuperado de https://circulosemiotico.files.wordpress.com/2012/10/de-certeau-michel-la-invencion-de-lo-cotidiano-1-artes-de-hacer.pdf

Grossberg, L. (1996). Identidad y estudios culturales: ¿no hay nada más que eso? En: Cuestiones de identidad cultural compilado por Stuart Hall y Paul du Gay, pp. 148-180. Buenos Aires, Argentina: Amorrourtu.

Herrera M., Pinilla, A. y Suaza L. (2003). La identidad nacional en los textos escolares de ciencias sociales – Colombia: 1900 – 1950. Bogotá, Colombia.

Lara, J. (2015). Pensamiento decolonial como instrumento transgresor de la globalización. Revista Analéctica, 1(10). Recuperado de http://www.analectica.org/articulos/lara-pensamiento/?pdf=423

Perea, F., Martínez, R., Pérez, P., Reyes, D., y Ramírez, J. (2017). Narrativas Cantadas y descolonización. Una forma de hacer praxeología. Corporación Universitaria Minuto de Dios- UNIMINUTO.

Pérez Serrano, G. (2004). Investigación cualitativa. Retos e interrogantes. I Métodos, Madrid, España: La Muralla.

Secretariado Nacional de las FARC-EP (27 de marzo de 2017). A 9 años de la partida de Manuel Marulanda Vélez. Recuperado de https://www.farc-ep.co/comunicado/http-www-farc-ep-co-comunicado-a-9-anos-de-la-partida-de-manuel-marulanda-velez-html.html

Vasilachis de Gialdino, I., Ameigeiras, A. R., Chernobilsky, L. B., Giménez Béliveau, V., Mallimaci, F., Mendizábal, N. y Soneira, A. J. (2006). Estrategias de investigación cualitativa. Barcelona, España: Gedisa S.A. Recuperado de http://jbposgrado.org/icuali/investigacion%20cualitativa.pdf

Published
2019-08-02
How to Cite
Rosanna Martínez Gil, Jorge Enrique Ramírez Calvo, & Francisco de Asís Perea Mosquera. (2019). The Farianas Singing Narratives in the Colombian Armed Conflict. Revista Hojas Y Hablas, (17), 74-85. https://doi.org/10.29151/hojasyhablas.n17a5