Spiritual and social situation: basis for building a life project in adolescence

  • Tania Julieta Santacruz Andrade University Santo Tomas
Keywords: Life project, spirituality, adolescence, identity

Abstract

 

The following investigation refers to the respectful reflection that every person lives in a constant search for the meaning of their existence. Adolescence can be a stage of great challenges, but the changes that occur in it lead the young person to make decisions and plan or not for an encouraging future. The human being is the only creature capable of projecting that future, but in today's society his personal development has been affected more than ever, since the human values ​​emanating from spirituality have been relegated to the background, since it prevails over them. a consumer society that confuses their true desires. His some of the aspects that have been reflected in the approach with the young people of the Municipal Educational Pedagogical Institution (IEMP) of the city of Pasto, which evidenced in the pedagogical practices, in some cases, the spiritual gaps and the ignorance if the themselves and consequently the desolation before the circumstances of life, all sober in the context of the institution, which is located in a site of high vulnerability. From the analysis and the conceptual proposal, the need to generate spaces for spiritual accompaniment to face these deficiencies and gaps is evident. It makes visible in young people the need for a misunderstanding of their life project in relation to spirituality and the door that can accelerate Religious Education, in order to channel a better quality of life for students.

References

Benavent, E. (2014). Espiritualidad: heterodoxia y punto de encuentro, un activo para la educación social. Educación Social. Revista de Intervención Socioeducativa (56), 13-30. file:///D:/Downloads/275576-Text%20de%20l'article-385715-2-10-20160622.pdf

Benavent, E. (2013). Espiritualidad y educación social (Vol. 281). Editorial UOC.

Chala, L. y Matoma, L. (2013). La construcción de la identidad en la adolescencia. [Tesis de licenciatura, Universidad Pedagógica Nacional]. Repositorio institucional de la Universidad Pedagógica Nacional http://repositorio.pedagogica.edu.co/bitstream/handle/20.500.12209/2535/TE-16019.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Cisterna, F. (2005). Categorización y triangulación como procesos de validación del conocimiento en investigación cualitativa. Revista Theoria, 14(1), 61-71. Recuperado de http://www.ceppia.com.co/Documentos tematicos/INVESTIGACION-SOCIAL/CATEGORIZACION-TRIANGUALCION.pdf

Estrada, J. A. (2010). El sentido y el sinsentido de la vida: preguntas a la filosofía y a la religión. Editorial Trotta.

Escuela Parroquial de Catequistas (2015). Psicología Evolutiva (modulo 1.6.). Editorial Kimpres SAS.

Foucault, M. (2005). La hermenéutica del sujeto/The Hermeneutics of the Subject: Cursos Del College De France, 1981-1982/Lectures at the College De France, 1981-1982 (Vol. 237). Ediciones Akal.

Francisco, P. (2019). Exhortación Apostólica Postsinodal Christus Vivit. http://www.vatican.va/content/francesco/es/apost_exhortations/documents/papa- francesco_esortazione-ap_20190325_christus-vivit.html

García, C. (2019). El proyecto de vida. Grupo Editorial Patria.

Gorodischer, V. (2012). Buscadores de fe. Un viaje a la espiritualidad contemporánea. Emecé.

Gobantes, M. (2009). Relación hermenéutica y entrevista periodística. Razón y Palabra (67), 1-24. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=1995/199520725004

Guembe, P. y Goñi, C. (2004): No se lo digas a mis padres, Ariel, Barcelona, p. 10

Hernández Sampieri, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2004). Metodología de la Investigación (3ª ed.). McGraw-Hill.

Izco, M. (2012). Los adolescentes en la planificación de medios. Segmentación y conocimiento del Target. [Tesis de doctorado no publicada]. Universidad de Navarra. https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=176647

Londoño, H. (s.f). Aproximación al término Espiritualidad. Colegio Berchmans, pastoral.

Marroquín, M. (s.f.). Plan de formación en Misión e Identidad Ignacianas. Recuperado de: http://echanizbarrondo.blogspot.com/2017/05/el-proyecto-de-vida-y-el-sentido.html

Marín, J. (2012). Investigar en Educación y Pedagogía. Editorial Magisterio.

Naranjo Higuera, S. A., & Moncada Guzmán, C. J. (2019). Aportes de la Educación Religiosa escolar al cultivo de la espiritualidad humana. Educación y Educadores, 22(1), 113-119.

Nussbaum, M. (2016). Educación para el lucro, educación para la libertad. Nómadas (44), 13-25.

Núñez, R.(2013). Espiritualidad e identidad adolescencial. Vol 154 p. 251-268, Bogotá, recuperado desde: https://www.pjlatinoamericana.org/

Santrock, J. (2014). Psicología de la Educación. México. McGraw-Hill

Tamayo, M. (2011). El Proceso de la investigación Científica. Bogotá. Limusa Noriega editores

Torralba, F. (2012). Inteligencia Espiritual. Plataforma Editorial.

Published
2022-12-22
How to Cite
Santacruz AndradeT. J. (2022). Spiritual and social situation: basis for building a life project in adolescence. Revista Hojas Y Hablas, (23). Retrieved from https://revistas.unimonserrate.edu.co/hojasyhablas/article/view/330