Transversalized English from the “Escuela Nueva Activa” in “La Libertad” of Casanare
Investigation article
Abstract
The project is focused on teaching English as a second language in the second-grade students of the La Libertad rural school, in the municipality of Tauramena Casanare. In the first instance, a search for information on the teaching of English in rural areas is originated, which leads to evaluating: What is the incidence of the teaching of mainstreamed English through the educational model of "Escuela Nueva Activa" with undergraduate students? second of the rural unitary school "la Libertad" in the municipality of Tauramena Casanare?, in this way, it is possible to identify several problems presented in the teaching of English within the rural context such as the lack of didactic material, the low intensity of hours that students receive weekly, and even more important, the proposed methodologies, which directly affects the teaching of English. For this, it is established from the participatory action methodology, information collection instruments such as the semi-structured interview, participant observation and the focus group with the objective of Analyzing the incidence of transversalized English teaching through the educational model "Escuela Nueva Activa”.
As a result, several categories that were immersed in the English language were identified and a set of transversal educational strategies for students and a didactic guide were created to guide teachers from the planning and knowledge of the second language. As a conclusion, the project has been carried out keeping in mind the social, economic conditions and educational needs of the students at the rural school.
References
Acuña Beltrán, L. F. Estrategia de evaluación formativa de las habilidades comunicativas del inglés (Speaking & Listening) en niños en edades de 3 a 5 años (Master's thesis, Universidad de La Sabana).
Alba Sierra, M. C. Diseño de material pedagógico siguiendo los principios del aprendizaje basado en proyectos para el desarrollo de la competencia comunicativa en inglés de los estudiantes del curso 402 del colegio La Aurora IED
Alcedo, Y., & Chacón, C. (2011). El enfoque lúdico como estrategia metodológica para promover el aprendizaje del inglés en niños de educación primaria. SABER. Revista Multidisciplinaria del Consejo de Investigación de la Universidad de Oriente, 23(1), 69-76.
Ángel, D. B. (2013). TIC en el trabajo del aula. Impacto en la planeación didáctica. Revista iberoamericana de educación superior, 4(10), 3-21.
Arana Ruiz F. J. (2013). La enseñanza del inglés a través del aspecto Cultural.
Bernal-Pinzón, M. L. (2017). ¿qué escriben los niños?, una mirada desde el modelo escuela nueva. Revista de investigación, Desarrollo e innovación, 7(2), 255-268
Boix Vilella, S., & Ortega Rodríguez, N. (2020). Beneficios del aprendizaje cooperativo en las áreas troncales de Primaria: una revisión de la literatura científica. Ensayos: revista de la Escuela Universitaria de Formación del Profesorado de Albacete
Braylan, M., & Bereterbide, D. (2006). El proceso de construcción de la escritura en inglés como lengua extranjera. Lectura y vida, 27(4), 58-65
Castellanos, T. (1979). Educación personalizada. http://200.23.113.51/pdf/48.pdf
Clavijo Olarte, A. (2016). La enseñanza del inglés en la escuela primaria: algunos problemas críticos. Colombian Applied Linguistics Journal, 18(1), 7-9.
Colmenares, A. M. (2012) Investigación-acción participativa: una metodología integradora del conocimiento y la acción. Voces y Silencios: Revista Latinoamericana de Educación, 3 (1), 102-115
Corrales Loaiza, J. C., Londoño Salazar, L. B., Rendón Gómez, A. M., & Caicedo González, D. C. (2018). Estrategias pedagógicas para la enseñanza del inglés en escuela nueva (Bachelor's thesis, Escuela de Educación y Pedagogía).
Dang, H. A., Glewwe, P., Lee, J., & Vu, K. (2022). The Impact Evaluation of Vietnam's Escuela Nueva (New School) Program on Students' Cognitive and Non-cognitive Skills
Dávila, J. C. (2015). Escuela nueva: una estrategia pedagógica en la institución educativa agropecuaria santa Bárbara. Revista Historia de la Educación Colombiana, 18(18), 239-262.
Gallego, D. (2010). INVESTIGACIÓN EN EDUCACIÓN Y PEDAGOGÍA. La construcción de las teorías.
Garcés, R. R. (2010). El rol del docente en el contexto actual. Revista electrónica de desarrollo de competencias, 2(6), 115-123
GARCÍA, F. S. L., GUZMÁN, J. B., & GENERAL, T. (2017). EL APRENDIZAJE DEL IDIOMA INGLÉS ENTRE NIÑOS DE SEGUNDO GRADO DE PRIMARIA.
González-Gutiérrez, A., Regalado-Cañón, M. J., & Jiménez-Espinosa, A. (2015). La pedagogía activa con metodología escuela nueva en Boyacá: el caso de dos municipios. Quaestiones Disputatae: temas en debate, 8(16).
Graddol, D. (1997). The future of English? UK: The British Council
Hernández-Sampieri, R. Fernández- Collado,C. y Baptista-Lucio, P. (2010). Metodología de la investigación 5º ed., México: McGraw-Hill.
Ibáñez, R. (1976). Los ideales de la escuela nueva. Revista de educación
Maldonado, Miguel. (2011). Pedagogías críticas. Europa, América Latina, Norteamérica. Bogotá D.C., Colombia: Cooperativa Editorial Magisterio.
Ministerio de Educación Nacional. (2010). MANUAL DE IMPLEMENTACIÓN ESCUELA NUEVA Generalidades y Orientaciones Pedagógicas para Transición y Primer Grado. Tomo I
Ministerio de educación nacional. (2017). Decreto 1421 de 2017. Recuperado de: http://es.presidencia.gov.co/normativa/normativa/DECRETO%201421%20DEL%2029%20DE%20AGOSTO%20DE%202017.pdf
Nieto, J. A., & Santamaría-Rodríguez, J. E. (2020). Metodologías emergentes para la investigación. Formación crítica del pedagogo investigador. Convergencias y divergencias en investigación, 77.
Orosz, A., Ortega Auquilla, D. P., Monzón, M., & Sarango Solano, F. E. (2018). El aprendizaje activo para las clases de inglés como lengua extranjera.
Pavón Vázquez, V. y Ellison, M. (2013). Examining teacher roles and competences in content and language integrated learning (CLIL). Lingvarvm Arena, 4, 65-78. Recuperado de: azttps://pdfs.semanticscholar.org/59c7/57b80db2c9ca320faa820b363ba592bd07b8.pdf?_ga=2.155536376.2142822189.1589626381-1396058422.1589626381
Pérez Vargas, J. J., Nieto Bravo, J. A., Santamaría Rodríguez, J. E., Moncada Guzmán, C. J., Quintero Torres, F. A., Ortiz Jiménez, J. G., & Rojas Mesa, J. E. (2020). Reflexiones metodológicas de investigación educativa: perspectivas sociales. Ediciones USTA.
Posada, D. Gómez, R y Ramírez, G. (2005). El niño Sano. (3ª ed.). Bogotá: Editorial Medica Panamericana.
Rocha Torres, C. A. (2016). La Investigación Acción Participativa: una apuesta por la comunicación y la transformación social. Bogotá́ D.C, Corporación Universitaria Minuto de Dios. Recuperado de https://elibro.net/es/ereader/biblioibero/126051?page=30
Rubio, A. D., & García Conesa, I. M. (2016). Las canciones como herramientas pedagógicas para la enseñanza del inglés en la Educación Primaria
Sandoval, C. (07 de septiembre de 2003). En el comer está en el aprendizaje. El tiempo. Recuperado de http://www.eltiempo.com/archivo/documento/MAM-1012319
Tobón, S. T., Prieto, J. H. P., & Fraile, J. A. G. (2010). Secuencias didácticas: aprendizaje y evaluación de competencias (Vol. 1, p. 216). México: Pearson educación.
Vargas Molina, C., & Echeverri Agudelo, M. C. (2019). El papel del dominio del inglés como segunda lengua en la competitividad de los países (Bachelor's thesis, Universidad EAFIT).
Copyright (c) 2022 Revista Hojas y Hablas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.