Levels of happiness

A comparison among the community of the School of Education of a private university in Colombia

  • Adney Satty Ramírez Rincón University Santo Tomas
Keywords: Emotions, subjective wellbeing, happiness

Abstract

The academic experience, either as a moment of training, or as part of working life, thanks to the demands of today's world, is a context that provides different circumstances that, as well as in different spheres of the current socioeconomic and cultural situation, leaves aside important aspects of vital existence such as mental health, the experience of well-being and the search for happiness. For this reason, a research exercise was proposed to establish the levels of happiness in the members of the educational community of the faculty of education of a private university in Bogota, finding that the highest scores in teachers, people over thirty years old and married people, finally reflecting on strategies of emotional strengthening that increase these levels.

References

Abril Valdez, E., Cubillas Rodríguez, M. J., Domínguez Ibáñez, S. E., Román Pérez, R. y Córdova Moreno, M. A.(2022). Rol de género y percepción de bienestar y felicidad en universitarios del noroeste de México. Nova Scientia, 14(28), 1-18.doi.org/10.21640/ns.v14i28.2983

Acosta, F. P., & Clavero, F. H. (2018). Relaciones entre felicidad, inteligencia emocional y factores sociodemográficos en secundaria. Anuario de Psicología, 48(1), 34-42. Recuperado de https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0066512618300102

Alarcón, R. (2015). La idea de la felicidad. Apuntes de Ciencia & Sociedad, 5(1), 2. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5168773

Benito, E., Rivera Rivera, P. (2019) El cultivo de la autoconciencia y el bienestar emocional en los profesionales que trabajan con el sufrimiento. Revista de Investigación y Educación en Ciencias de la Salud, 4(51), 77- 93.

Botello-Peñaloza, H.-A., & Guerrero-Rincón, I. (2021). Ingresos y felicidad: paradoja de Easterlin en Colombia. Ánfora, 28(50), 275–294. https://doi-org.ezproxy.unal.edu.co/10.30854/anf.v28.n50.2021.696

Caballero García, P. Ángeles, & Sánchez Ruiz, S. (2018). La felicidad en estudiantes universitarios. ¿Existen diferencias según género, edad o elección de estudios? Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 21(3), 1–18. https://doi.org/10.6018/reifop.21.3.336721

Camacho, M. & Horta, R. (2022). Bienestar y felicidad: impactos del ingreso, la riqueza y el empleo en el bienestar subjetivo en el ámbito urbano. El caso de Montevideo. Estudios Gerenciales, 38(163), 161–171. https://doi-org.ezproxy.unal.edu.co/10.18046/j.estger.2022.163.4802

Castilla, H., Caycho, T., & Ventura-León, J. L. (2016). Diferencias de la felicidad según sexo y edad en universitarios peruanos. Actualidades en Psicología, 30(121), 25–37. https://doi.org/10.15517/ap.v30i121.24366

Cutler, H., & Dalái Lama. (2017). El arte de felicidad. Bogotá D.C., Colombia:

Debolsillo.

Datosmacro.com. (s. f.). Colombia - Índice Mundial de la Felicidad 2022. https://datosmacro.expansion.com/demografia/indice-felicidad/colombia

Del Pilar Rojas, T. (2015). Felicidad en jóvenes miembros de la Soka Gakkai Internacional de Lima. Persona, 018, 105-121. Recuperado de http://revistas .ulima.edu.pe/index.php/Persona/article/view/501

Gerstenblüth, M., Melgar, N., & Rossi, M. (2013). Ingreso y desigualdad: ¿Cómo afectan a la felicidad en América Latina?. Cuadernos de Economía, 32(59), 165–180. Recuperado a partir de https://revistas.unal.edu.co/index.php/ceconomia/article/view/38349

Goleman, D. (2018). La inteligencia emocional. Por qué es más importante que el cociente intelectual. México. D.F.: No Ficción.

González-Quiñones, J. C., & Restrepo-Chavarriaga, G. (2010). Prevalencia de felicidad en ciclos vitales y relación con redes de apoyo en población colombiana. Revista de Salud Pública, 12(2), 228–238. https://doi.org/10.1590/S0124-00642010000200006

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., y Baptista Lucio, M.P. (2014) Metodología de la Investigación. México: Mc Graw Hill.

Kanheman, D., & Deaton, A. (2010). High income improves evaluation of life but no emotional well being. Proceedings of The National Academy of Sciences. PNAS Early Edition, 1-5.

Millán De Lange, A. C., García-Álvarez, D. D. J., y D’Aubeterre López, M. E. (2014). Efecto de la Inteligencia Emocional y Flujo en el Trabajo Sobre Estresores y Bienestar Psicológico: Análisis de Ruta en Docentes. Revista Colombiana de Psicología, 23(1), 207–228. https://doi.org/10.15446/rcp.v23n1.37676

Moyano Díaz, E., Dinamarca, D., Mendoza-Llanos, R., y Palomo-Vélez, G. (2018). Escala de Felicidad para Adultos (EFPA). Terapia psicológica, 36(1), 37-49. https://dx.doi.org/10.4067/s0718-48082017000300033

Muñóz Arroyave, Cardona, D., Restrepo-Ochoa, D.A., & Calvo, A.C. (2022). Salud mental positiva: entre el bienestar y el desarrollo de capacidades. Rev. CES Psico, 15(2), 151-168. https://dx.doi.org/10.21615/ cesp.5275

Park, N., Peterson, C., y Sun, J. K. (2013) La Psicología Positiva: Investigación y Aplicaciones. Terapia Psicológica, 31(1), 11-19. Recuperado de: https://www.scielo.cl/pdf/terpsicol/v31n1/art02.pdf

Gutiérrez, J. L. P., Aragón, S. R., Martínez, L. M. R., Núñez, B. I. V., & Parra, M. S. L. (2013). Felicidad general y felicidad en la pareja: diferencias por sexo y estado civil. Enseñanza e investigación en psicología, 18(1), 69-84.

Poveda Bermúdez, Ó. M. (2015). Felicidad en américa latina; algunos determinantes socioeconómicos. Revista de Antropología y Sociología: Virajes, 17(1), 253-273. Recuperado a partir de https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/virajes/article/view/1363

Pulido, F., & Herrera, F. (2018). Predictores de la Felicidad y la inteligencia emocional en la educación secundaria. Revista Colombiana de Psicología, 27(1), 71-84. Doi: http://dx.doi.org/10.15446/rcp.v27n1.62705

Sánchez Robayo, P. H., García Gómez, M., Gómez Díaz, M., Gómez Sánchez, R., & Delgado Gómez, M. S. (2016). Bienestar Emocional. Madrid: Editorial Dykinson.

Vera-Villarroel, P., Celis-Atenas, K., Pavez, P., Lillo, S., Bello, F., Díaz, N., & López, W. (2012). Dinero, edad y felicidad: Asociación del bienestar subjetivo y variables sociodemográficas. Revista Latinoamericana de Psicología, 44(2), 155-163.

Published
2022-12-22
How to Cite
Adney Satty Ramírez Rincón. (2022). Levels of happiness. Revista Hojas Y Hablas, (23). Retrieved from https://revistas.unimonserrate.edu.co/hojasyhablas/article/view/356