Human Resource Management, UN challenge of Professional Social Work
Abstract
This article presents the results and conclusions of the research The Social Worker.s Professional Action in the Management of Human Talent, coducted from the reflections of a seed bed research group of Labor Social Work - SILATS, at Fundacion Universitaria Monserrate , between 2011 and the first half of 2012, its objective was to describe the professional action of social workers in the area of talent management at the organizational level. The concepts related to human talent management, macro trends of human talent and working skills in human talent, the social worker.s professional activity, as well as the objectives and methodological procedures of this field were taken as reference. A mixed study was conducted with survey and structured interview as techniques. From the interpretation of the results, it was found that the Social Worker is challenged to identify the talents of the people in the organization, so that these talents are developed in its employees and, in turn, they become organizational and personal development of employees, in order to obtain optimal work environments.
References
Almenara, J.; Romeo, M. y Roca, X. (2005). Comunicación interna en la empresa. Barcelona: UOC.
Arbeláez, B.M. (2008). Intervención del trabajador social en el proceso de gestión humana y la medición del clima organizacional. Revista de la Facultad de Trabajo Social Universidad Pontificia Bolivariana. Vol. 24, nº24, pp. 83-88.
Butteriss, M. (2000). Reinventando Recursos Humanos. Madrid: Edipe.
Canales, M. (2006). Metodologías de la investigación social. Santiago de Chile: Lom.
Caro, A. (2001). Gestión humana: La imagen del servicio. Bogotá: McGraw-Hill. Ministerio de Protección Social. (2011). Código sustantivo del trabajo. Bogotá: Editorial Unión.
Cuesta, A. (2010). Gestión del Talento humano y del Conocimiento. Bogotá: Ecoe.
Chiavenato, I. (2003). Gestión del Talento Humano. Bogotá: McGraw-Hill.
Fandiño, L. (2004) Gerencia del Talento Humano. Bogotá: Filigrana.
García, S. (1998). Especificidad y rol en Trabajo Social. Buenos Aires: Lumen Humanitas.
González, R. (2006). Creando valor con la gente. Un modelo para generar ventaja competitiva. Bogotá: Norma.
Gutiérrez, J.L. (2001). Gerencia del Talento Humano. Bucaramanga: SIC.
López, E. y Chaparro, M.Y. (2006). Competencias laborales del trabajador social vistas desde el mercado. Tabula Rasa. Nº5, pp. 261-293. Disponible en: http://www.revistatabularasa.org/numero_cinco/luna.pdf [Consulta 29 de agosto de 2012].
Pardo, L .P. y Arteaga, P. (2000) Gestión Social del Talento Humano. Bogot á: Ántropos.
Sánchez, M. (2004). Manual de Trabajo Social. Metodología y Trabajo Social. Madrid: Plaza y Valdez.
Sierra, A.L. (2005). El Trabajo Social en las organizaciones: Haciendo historia. Revista de la facultad de Trabajo Social Universidad Pontificia Bolivariana. Vol. 21, pp. 131-135.
Soto, J. C. (1993). El Trabajo Social de empresa, un campo en proceso de cambio. Análisis de algunos factores que influyeron en su evolución. Cuadernos de Trabajo Social. Nº 4 -5, pp. 241-247.
Torres, C.E. (1997). Gerencia Social: Nuevo Paradigma. Ponencia en el 5º Encuentro Trabajo Social, México, Centroamérica y el Caribe ANAEST, celebrado en Puerto Rico del 6 al 13 de julio. Disponible en: http://www.ts.ucr.ac.cr/binarios/pela/pl-000079.pdf [Consulta 29 agosto 2012].
Torres, C .E . (2 0 0 5) . Trabajo social en o rganizaciones: Nueva a l ternativa y perspectiva profesional. Revista Colombiana de Trabajo Social. Nº. 19.
Copyright (c) 2012 Hojas y Hablas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.