Training social workers at night: groups and challenges

  • Camilo Andrés Barrera Alvarado, Mg. Monserrate Foundation University
Keywords: students, nighttime, professional training.

Abstract

This article presents the results of a research made with Social Work Evening time students from vi to viii periods at Fundación Universitaria Monserrate – Unimonserrate. Its purpose was to identify their profile (familiar, laboral, academical y socioeconomical) and how it was related to their vocational training. There are no special features that allow us to establish differences
between students from morning or evening times; possibly previous academic life and the laboral relationship to self-finance their studies are distinctive features of this time. It is noted that the Uimonserrate’s humanistic spirit is recognized by students, and that the Program, has permetated the different dimensions of students life.

Author Biography

Camilo Andrés Barrera Alvarado, Mg., Monserrate Foundation University

Investigador principal. Docente del Programa de Trabajo Social de la Fundación Universitaria Monserrate – Unimonserrate. Trabajador Social de la Fundación Universitaria
Monserrate. Magíster en Estudios y Gestión del Desarrollo de la Universidad de La Salle

References

Arias, L. A. (2006). Las líneas de investigación del Programa de Trabajo Social de la Fundación Universitaria Monserrate. Bogotá, D.C.: Fundación Universitaria Monserrate.
Banco Mundial (2003). La educación terciaria en Colombia. Preparar el terreno para su reforma. Washington D.C: Banco Mundial.
Betts, J. R., & Morell, D. (1999). The Determinants of Undergraduate Grade point average. Te relative importance of family background, High School resources, and peer group effects, The Jorunal of
Human Resources, (volumen 34). N°2, pp. 268-293.
Bueno Delgado, G. (1996). La pobreza en la educación: Familia, género y pobreza. México: Porrúa.
Bueno Delgado, G. (2007). El Estudiante Universitario y su entorno familiar, Revista Griot, (volumen 1). N°1, pp. 29-35 [Versión pdf] Recuperado en http://revistagriot.uprrp.edu/archivos/2007010105.pdf
Buitrago Suescún, O. Y., Fedossova, A., & Britto-Agudelo,R. A. (2012). Inferencias para la reflexión sobre la calidad de la educación superior nocturna en ingeniería en Colombia, Educación y Educadores, (volumen 15). N°3, pp. 431-443 [versión pdf]. Recuperado en http://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/view/2079/2954
Cardona, B., Montoya, G., & Zapata, C. (2002). Diccionario especializado de Trabajo Social. Medellín: Centro de Investigaciones Sociales y Humanas –Universidad de Antioquia.
Creswell, J. W. (2014). Research Design. Qualitative, Quantitative, an Mixed Methods Approaches (4th ed.). Lincoln: sage Publications, Inc.
Gamboa Téllez, M.A., León Rodríguez, M.Y., Quintero León, D.M., Sotelo Rojas, A., & Suárez Segura, J.R. (2009). Redes de apoyo que influyen en la permanencia de los estudiantes durante la formación
profesional de Trabajo Social en la Fundación Universitaria Monserrate. (Tesis de pregrado) Bogotá: Fundación Universitaria Monserrate.
González Álvarez, J., Aguilar, E., & Pezzano de Vengoechea, G. (2002). Reflexiones sobre el bienestar universitario: Una mirada desde la educación superior. Bogotá, D.C.: arfo editores.
Guzmán, C. (2004). Los estudiantes frente a su trabajo. Revista Mexicana de Investigación educativa, N°9, pp. 747-767. Hernández Córdoba, Á. (1997). Familia, ciclo vital y psicoterapia breve. Santafé de Bogotá D.C.: El Búho.
Hernández Sampieri, R. (2010). Metodología de la investigación (5ta ed. ed.). Bogotá: Mc Graw Hill Educación.
Instituto Nacional para la Seguridad y Salud Ocupacional. (1997). El trabajo por turnos en lenguaje sencillo. Recuperado en http://www.cdc.gov/spanish/niosh/docs/97-145_sp/Ministerio de Educación Nacional. (s.f.). Educación técnica profesional. Recuperado en http://www.mineducacion.gov.co/1621/article-81294.html Ministerio de Eudación Nacional. (s.f.). Niveles de la Educación Superior. Recuperado en http://www. mineducacion.gov.co/1621/w3-article-231238. html
Parra Sandoval, R. (1996). Escuela y Modernidad en Colombia. La Universidad (Vol. 4). Bogotá: Tercer mundo editores.
Quintero Velásquez, Á. M. (1997). Trabajo Social y procesos Familiares. Buenos Aires: Lumen Humanitas.
Zabalza, M. Á. (2007). La enseñanza universitaria, el escenario y sus protagonistas (3a. ed.). Madrid: Narcea, S.A.
Published
2018-03-15
How to Cite
Barrera AlvaradoC. A. (2018). Training social workers at night: groups and challenges. Revista Hojas Y Hablas, (12), 131-147. Retrieved from https://revistas.unimonserrate.edu.co/hojasyhablas/article/view/66