Narration political subjects and social sciences. two pedagogical training experiences and meeting

  • Gleydi García Leal
  • Hern´án Rodríguez Vargas
Keywords: Narrative, political subjects, social sciences, pedagogy.

Abstract

From two narrative experiences related to the human life and a single one, which crosses all social sciences: the existence and the formation of political subjects. This paper argues in relation to the exercise to tell (make story time) through concrete ways of encounters. In the first case with youth separated from illegal group FARC-EP and, in the second case, with students in eleventh grade of Ciudad Bolivar school. It’s possible to achieve favorable educational spaces when they have the possibility to tell, share and listen their own story. All of these help for the identification and the building of political subjects, which look for building a human life more dignified in the social context of Colombia.

Author Biography

Gleydi García Leal

From two narrative experiences related to the human life and a single one, which crosses all social sciences: the ex-
istence and the formation of political subjects. &is paper argues in relation to the exercise to tell (make story time)
through concrete ways of encounters. In the $rst case with youth separated from illegal group FARC-EP and, in the
second case, with students in eleventh grade of Ciudad Bolivar school. It’s possible to achieve favorable educational
spaces when they have the possibility to tell, share and listen their own story. All of these help for the identi$cation
and the building of political subjects, which look for building a human life more digni$ed in the social context of
Colombia.

References

Álvarez, G. (1995). Y la escuela se hizo necesaria. En búsqueda del sentido actual de la escuela. Bogotá: Mesa Redonda: Magisterio. Arendt, H. (1996). Entre el pasado y el futuro. Ocho ejercicios sobre la re%exión política. Ediciones Península, Barcelona, España.
Arfuch, L. (2002). El espacio Biográ&co, dilemas de la subjetividad contemporánea. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económico.
Barrera, J. (2015). El texto literario como artefacto histórico-la literatura en la formación de subjetividades políticas en el marco de la enseñanza de la historia reciente. Trabajo de grado para Maestría: Bogotá, Universidad Pedagógica Nacional.
Braudel, F. (2005). La Historia y las ciencias sociales. Madrid: Alianza Editorial.
Cristancho, J. (2012) Escuela y Políticas de la Memoria de la violencia en Colombia: Una mirada a los estándares en competencias en ciencias sociales. Ponencia presentada en XVII Jornadas Argentinas de Historias de la Educación, San Miguel de Tucumán.
Cobos, H; Garcia, G (2012) La Constitución de la subjetividad política al interior del conflicto armado: Relatos de cuatro jóvenes vinculados a las FARC-EP entre los años 2006 y 2011. CINDE-UPN.
Dussel, I. (2002) Educación y la memoria. Notas sobre la política de la transmisión. En: Anclajes VI.6 Parte II, pp. 267-293.
Freire, P. (1996). Política y educación. Trad. Sella Mastrangelo. México: Siglo XXI.
Freire, P. (1970). Pedagogía del oprimido. México: Siglo XXI.
Freire, P. (1982). Pedagogía del oprimido. Montevideo: siglo XXI.
Foucault, M. (2007). Hermenéutica del sujeto. La Plata: Altamira.
Gómez, J. (2013). Testigos de sí mismos: Narrativas políticas de jóvenes colombianos. Bogotá: Universidad Distrital Francisco José de Caldas.
Jelin, E; Lorenz, F. (2004). Educación y memoria, la escuela elabora el pasado. Siglo XXI de España Editores.
Martínez Boom, A. (2008). Verdades y mentiras sobre la escuela, IDEP.
Martínez, J. y Neira, F (2009). Miradas sobre la subjetividad, Bogotá: Universidad de la Salle.
Rancière, J. (2007). En los bordes de lo político. Trad. Alejandro Madrid. Madrid: La cebra.
Ricoeur, P. La memoria la historia y el olvido. Buenos Aires FCE, 2004.
Ricoeur, P. (2006). Sí mismo como otro. Trad. Agustín Neira. Madrid: Siglo XXI.
Torrado, M (2000). Niños, Niñas y Con%icto Armado En Colombia: Una aproximación al estado del arte 1990-2000. Bogotá: UIS.
Published
2016-12-05
How to Cite
García LealG., & Rodríguez VargasH. (2016). Narration political subjects and social sciences. two pedagogical training experiences and meeting. Revista Hojas Y Hablas, (13), 73-83. Retrieved from https://revistas.unimonserrate.edu.co/hojasyhablas/article/view/84