Reflections about the participation of the families’ involve- ment in school management

  • Andrés Gaitán Luque
  • Yolanda Rodríguez Bernal
  • Lucy Patarroyo Caro
  • Gonzalo Cocomá Arciniegas
Keywords: Family, quality, management, participation, subsidiriaty, public politics gender.

Abstract

'is article presents the process of investigation conducted by the investigators teachers of the National Pedagogical University, focuses its attention on analyzing the participation of Colombian families in school management from categories such as responsibility, for gender, inclusion and its impact on quality education. On the other hand, this analysis contrasts with o(cial documents on the issue as the work done by the Foundation Alberto Merani on the participation of families in school management and guidelines and suggestions for family involvement in the school of National Education Ministry. Additionally, placed in the center of the discussion a concept how is from the subsidiarity which places the family in a new place in the light of the public policy of current family and from this gentleman towards a possible route work to reduce tensions between the family and school in education of children.

References

Arias Rey, A. D. (2009). La construcción de ciudadanía: un trabajo de la escuela, la sociedad y la familia.
Botero, J. S. (2010). Postmodernidad y familia hacia una nueva pedagogía familiar. Bogotá: San Pablo.
Cedeño, F. (2010). Educación Inclusiva “Construyendo capacidad institucional para la atención a la diversidad”. Guía N°11. Bogotá: Ministerio de Educación Nacional de Colombia y Ministerio de Educación Gobierno de España.
CONAFE. (2012). Modelo para la participación de padres de familia en la educación inicial y básica de Consejo Nacional de Fomento Educativo. México. Obtenido de http://www.conafe.gob.mx/mportal7/acompaname/modelo-participacion-padres.pdf
Congreso de Colombia. (8 de Febrero de 1994). LeyGeneral de Educación. Ley 115 de 1994. Obtenido de Diario O%cial 41.214: http://www.alcaldiabogota.gov.co/sisjur/normas/Norma1.jsp?i=292
Congreso de la República de Colombia. (2009). Ley 1361 de 2009. Ley de Protección Integral a la Familia. . Bogotá: Diario O%cial 47552.
Congreso de la República de Colombia. (2010). Ley 1404 de 2010. Ley Escuela para Padres y Madres. Bogotá: Diario O%ciial 47783.
Fundación Merani. (2012). Documento de trabajo Participación de las familias en la gestión escolar. Bogotá: M.E.N. - Merani.
I.C.B.F. (2010). Derechos, deberes y valores por los niños y la familia. Bogotá: Instituto Colombiano de Bienestar Familiar.
Leal, G. (2006). Seminario Internacional “Bogotá se piensa en familia para construir democracia” 2do. 27-30 de noviembre de 2006. Bogotá: Alcaldía Mayor de Bogotá - Universidad Nacional de Colombia.
León, M. (2010). De la familia patriarcal a la familia igualitaria propiedad, corrupción y violencia. Santiago de Chile. Ministerio de Educación Nacional. (2012). Documento de trabajo Lineamientos y Orientaciones para la Participación de la Familia en la Escuela. Bogotá: M.E.N.
Ministerio de Educación Nacional. (2012). Educación Inclusiva. Iguales En La Diversidad. Módulo 1: El Dilema De Las Diferencias. La Inclusión Educativa. España: Formación En Red.
Ministerio de Educación Nacional. (2012). Educación Inclusiva. Iguales En La Diversidad. Modulo 2: Clasificar Nuestros Valores. Igualdad En La Diversidad. España: Formación En Red.
Monroy Cabra, M. G. (2011). Derecho de familia, infancia y adolescencia. Bogotá: Ediciones del Profesional.
Murillo Torrecilla, J. (2008). Una mejor educación para la sociedad. Propuestas para el diálogo y la transformación educativa en América Latina y del Caribe. Madrid: Fé y Alegría. Obtenido de http://www.feyalegria.org/images/acrobat/UnaMejorEducacionedici%C3%B3n%20%nal_15055.pdf
Padrón Echevarria, A. R. (s.f.). Familia, convivencia y género. Obtenido de %le:///C:/Users/lucy/Downloads/libro1_cap10%20(1).pdf
Sánchez Salazar, R. (2006). Seminario Temático sobre Familia. Memorias Seminario temático sobre familia balances y perspectivas: hacia la redefinición de un compromiso social y político. Manizales: Universidad de Caldas.
Seibol, J. R. (2000). “La calidad integral en educación. Reflexiones sobre un nuevo concepto de calidad educativa que integre valores y equidad educativa”. Obtenido de Revista Iberoamericana en Educación N° 23 OEI: http://rieoei.org/rie23a07.htm
Vila, I. (2008). Familia, escuela y comunidad. Barcelona: I.C.E. Universitat de Barcelona Horsori.
Published
2016-12-05
How to Cite
Gaitán LuqueA., Rodríguez BernalY., Patarroyo CaroL., & Cocomá ArciniegasG. (2016). Reflections about the participation of the families’ involve- ment in school management. Revista Hojas Y Hablas, (13), 97-109. Retrieved from https://revistas.unimonserrate.edu.co/hojasyhablas/article/view/86