Reflective learning virtual discussion fórums
Abstract
Through an reflection analysis its studied in virtual discussion forums the pedagogical perspectives and his benefits with the present limitations in the learning process. Based on theorical support its done a conceptual analysis to allow justify the process of reflective learning in order to relate it with the activities of discursive dialogue that it is constructed, from which provide the explanation in the training pedagogical process professional. Finally, it is done an understanding of the conceptual analysis result, in order to make special emphasis on the learning process characteristics through this virtual resource.
References
Arango, M. L. (2003). Foros virtuales como estrategia de aprendizaje. LIDIE -Laboratorio de Investigación y Desarrollo sobre INformática Educativa, 1-21.
Bandura, A. (1987). Pensamiento y Acción: fundmanetos sociales. En A. Bandura, Pensamiento y Acción: fundmanetos sociales (pág. 621). Barcelona-España: Martínez Roca.
Berrocoso, J. V. (2002). Herramientas de Comunicación Sincrónica y Asincrónica. Educar en Red, 57-81.
Bock Gee-Woo, Z. R.-G.-L. (Marzo de 2005). Behavioral Intention Formation in Knowledge Sharing: Examining the Roles of Extrinsic Motivators, Social-Psychological Forces, and Organizational
Climate. MIS Quarterly, 29(1), 87-111.
Bruner, J. S. (1977). Early social interaction and language acquisition. Studies in mother-infant interaction, 271-289.
Buil, I., Hernández, B., F, J. S., & Urquizu, P. (2012). Los foros de discusion y sus beneficios en la docencia virtual: recomendaciones para un uso eficiente. Innovar, 22(43).
Coll, C., & Monereo, C. (2008). Educación y aprendizaje en el siglo XXI: nuevas herramientas, nuevos escenarios, nuevas finalidades. En C. M. Cesar Coll, Psicología de la educación virtual: aprender y enseñar con las Tecnologías de la Información y Comunicación (pp. 19-52). Madrid: Ediciones Morata.
Constantino, G. D., & Álvarez, G. (2010). Conflictos virtuales y problemas reales: caracterización de situaciones confllictivas en espacios formativos online. Revista mexicana de investigación educativa, 15(44), 65-84.
Delizoicov, D. (2008). La educación en Ciencias y la perspectiva de Paulo Freire. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, 1(2), 37-62. de Pepa, A. M. (2006). La utilización de foros virtuales en la universidad como metodología de aprendizaje coalborativo. Revista cognición, 8, 59-74.
Edel–Navarro, R. (2010). Presentación. Entornos virtuales de aprendizaje: la contribución de “lo virtual” en la educación. Revista mexicana de investigación educativa, 15(44), 7-15.
Escorcia, G. (2010). Reinventar el aprendizaje: habilidades para el Siglo XXI. Estrategia C5.
Fëdorov, A. (2007). Foro virtual como una estrategia metodológica para el desarrollo del pensamiento crítico en la universidad. Revista iberoamericana de sistemas, cibernética e informática, 4(2), 54-59.
Flechas, O. I. (Abril de 2013). Nivel de competencia y uso de TIC en la práctica pedagógica de docentes de Tecnología e Informática y de Especialidades del municipio de Duitama. Educación y Ciencia, 53-70.
Gee-Woo, B., W., Z. R., & Jae-Nam, K. Y.-G. (2005). BOCK, Gee-Woo, et al. Behavioral intention formation in knowledge sharing: Examining the roles of extrinsic motivators, social-psychological forces,
and organizational climate. MIS quarterly, 87-111.
Gros, S. B., & Adrían, M. (2004). Estudio sobre el uso de los foros virtuales para favorecer las actividades colaborativas en la enseñanza superior. Revista electrónica -Teoría de la Educación: Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 5.
Moreno, M. A. (2015). Nuevas interacciones sociales. Formas de entender el flujo de la comunicación en las organizaciones y la cotidianidad. Observatorio (OBS*), 9(1), 131-148.
Navarro, R. E. (2010). Presentación. Entornos virtuales de aprendizaje: la contribución de “lo virtual” en la educación. Revista mexicana de investigación educativa, 15(44), 7-15.
Pablo César Muñoz Carril, M. G. (2009). Plataformas de teleformación y herramientas telemáticas. Barcelona: Editorial UOC.
Pastells, Á. A. (Abril de 2010). El aprendizaje reflexivo en la formación inicial del profesorado: un modelo para aprender a enseñar matemáticas. Educación Matemática, 22(1), 149-166.
Rodríguez Arocho, W. C. (1999). El legado de Vygotski y de Piaget a la Educación. Revista Latinoamericana de Psicología, 31(003), 477-489.
Rojas, V. M. (2007). Fundamentos de Semiótica y Lingüística. Bogotá, Colombia: Ecoe Ediciones.
Vielma, E. V., & Salas, M. L. (2000). Aportes de las Teorías de Vygotsky, Piaget, Bandura y Bruner: Paralelismo en sus Posiciones en Relación con el Desarrollo. Educere, Artículos, 30-37.
Yanez, A. (2013). El enunciado y el contexto educativo: hacia la pragmática. Revista Comunicación, 11(2), 17.
Copyright (c) 2016 Hojas y Hablas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.