“Lights and shadows” of educational quality in the context of the SEAB’s directive management

  • Leandro Antonio Ruiz España Pontificia Universidad Javeriana
  • Valeria Sánchez Vélez Pontifical Javeriana University
Keywords: Educational quality, educational management, directive management in education and educational system.

Abstract

This article presents some of the results of the research Orientaciones para la gestión del Sistema Educativo de la Arquidiócesis de Bogotá (SEAB), which question-problem aimed to identify the contextual referents and the practices that exist in the school management system of the Archdiocese of Bogotá, that contribute to the strengthening of its quality processes and the articulation of its educational proposal with the country’s policies. The research was located within the qualitative approach, with a hermeneutical paradigm, which adopted the method of multiple case study and whose techniques for collecting the information were: the global survey, the focus groups and the documentary analysis. For this article, only the results of the executive management area from the global survey will be taken into account. The results demonstrated an area of ​​educational management that develops in the complexity of humans, labour and ecclesial relationships that converge their efforts to achieve institutional and the system’s objectives; likewise, the need to continue strengthening the profile and permanent pedagogical training of those who lead management processes was identified.

References

Carrera-Díaz, p. E. y Durán-Vega, L. D. (2018). Estudio de impacto social de los colegios del Sistema Educativo Arquidiocesano de Bogotá́-SEAB de la Localidad Rafael Uribe (2016-2017). Hojas y Hablas, (16), 59-74. https://doi.org/10.29151/hojasyhablas.n16a4

Cassasus, J. (1999). Acerca de la práctica y la teoría de la gestión: marcos conceptuales para el análisis de los cambios en la gestión de los sistemas educativos. En Unesco (Ed.), La gestión: en busca del sujeto (PP. 13-28). Santiago, Chile: Unesco. Recuperado http://blog.pucp.edu.pe/blog/wp-content/uploads/sites/184/2008/03/unescogestionbuscasujeto.pdf

Cassasus, J. (2000). Problemas de la gestión educativa en América Latina (la tensión entre los paradigmas de tipo A y el tipo B). Unesco. Tomado de: https://eduvirtual.cuc.edu.co/moodle/pluginfile.php/546118/mod_resource/content/1/GE.JUAN.pdf

Coraggio J. L. (2000). El contexto de las políticas: globalización y sentido de la política social. En Neoliberalismo y educación. Revista Educación y Cultura, 50, 26-38. Recuperado de http://www.fecoderevistaeducacionycultura.com/images/revistas_1-100/Educacion%20y%20Cultura%2055.pdf

Cornejo, J. (2012). Retos impuestos por la globalización a los sistemas educativos latinoamericano. Revista Mexicana de Investigación Educativa. 17 (52), 15-37. Recuperado de http://www.comie.org.mx/documentos/rmie/v17/n052/pdf/52001.pdf

Edwards-Risopatrón, V. (1991). El concepto de la calidad de la educación. Santiago, Chile: Unesco/OREALC.

Gallego Gil, D., (2006). Gestión del conocimiento y calidad de las instituciones educativas. Anales de la Universidad Metropolitana. 6 (1). 15-35. Recuperado de https://dialnet-unirioja-es.ezproxy.javeriana.edu.co/servlet/articulo?código=4000883

Gairín Sallán, J. y Castro Caecero, D. (2010). La situación actual de la dirección y gestión de los centros de enseñanza obligatoria en España. Revista Española de Pedagogía. 68 (247), 401-416. Recuperado de https://revistadepedagogia.org/wp-content/uploads/2010/11/247-01.pdf

Libreros, D. (Ed.). (2002). Tensiones de las políticas educativas en Colombia. Balance y perspectivas. Bogotá, D. C., Colombia: Universidad Pedagógica Nacional. ARFO.

Marín González, F., Riquett Escorcia, M., Pinto, M., Romero Caballero, S. y Paredes Chacín, A. (2017). Gestión participativa y calidad educativa en el contexto del Plan de Mejoramiento Institucional en Escuelas Colombianas. Revista de Ciencias Humanas y Sociales. 33 (82). 344-365. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6233631

Maritain, J. (1943). Las normas fundamentales de la educación. En González Diestro, M. A. y Caldera, R. C. (Eds.), La formación intelectual, Antología (pp. 71-89). Caracas, Venezuela: Senderos.

Martín-Izard, J. F. (2010). Técnicas de encuesta: cuestionario y entrevista. En: S. Nieto Martín (Ed.), Principios, métodos y técnicas esenciales para la investigación educativa (pp. 145-168). Madrid, España: Dykinson S. L.

Melo-Torres, J. y Santander J. (2013). Introducción a las políticas públicas: conceptos y herramientas desde la relación entre Estado y ciudadanía. Bogotá, D. C. Colombia: IEMP.

Pulido-Chaves, O. (2002). Procesos políticos y participación democrática. En Corporación Colombiana de Estudios Antropológico para el Desarrollo (CEAD) (Eds.), Ciudad, Ciudadanía y Organización. Cartilla para la formación de ciudadanos como multiplicadores de procesos organizativos sociales (pp. 21-33). Bogotá, Colombia: Alcaldía Mayor de Bogotá.

Pulido-Chaves, O. (2016). Sociedad civil y alternativas educativas contra hegemónicas. El sentido de las incidencias en políticas públicas (texto paralelo –propedéutico– del doctorado). Recuperado de https://www.academia.edu/33103318/Sociedad_civil_y_alternativas_educativas_contra_hegemónicas_en_AL

Quintero, E. (2012). Gerencia de las organizaciones educativas. Revista Negotium. 8 (24), 202-226. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/782/78225158008.pdf

Quiroz González, E., Vallejo Ocampo, J. y Rodríguez Castellanos. (2017). Resultados del trabajo y estrategias de afrontamiento en docentes desde la nueva gestión pública colombiana. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (Colombia). 13 (2), 177-195. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/1341/134154501010.pdf

Ramírez Cardona, C., Calderón Hernández, G. y Castaño D. (2015). Enfoques administrativos presentes en establecimientos educativos. Revista Mexicana de Investigación Educativa. 20 (66). 911-940. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/pdf/rmie/v20n66/v20n66a10.pdf

Ramírez, B y Chica, F. (2017). Horizontes críticos de la gestión escolar: perspectiva latinoamericana. Revistas Aula. 23, 149-157. DOI: http://dx.doi.org/10.14201/aula201723. Recuperado de http://revistas.usal.es/index.php/0214-3402/article/view/aula201723149157/17972

Real Academia Española, (1984). Diccionario de la lengua española. Madrid, España: Espasa, Calpe S.A.

Rizvi, F. y Lingard B. (2013). Políticas educativas en un mundo globalizado. Madrid, España: Morata.

Rivera Franco, J., (2007). Pensar la gestión educativa para favorecer el desarrollo institucional y el mejoramiento de la calidad integral de los establecimientos educativos. Plumilla Educativa. 4 (1). 29-32. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5920353

Romero Delgado, H. E. (2018). La investigación cualitativa. En H. Ñaupas Paitán, M. R. Valdivia Dueñas, J. J. Palacios Vilela y H. E. Romero Delgado (Ed.). Metodología de la investigación cuantitativa – cualitativa y redacción de la tesis (pp. 373-410). Bogotá, Colombia: Ediciones de la U.

Roth-Deubel, A.-N. (2006). Políticas públicas. Formulación, implementación y evaluación. Bogotá, D.C. Colombia: Gente Nueva Editorial.

Ruiz-España, L. A. (2020). Orientaciones para la gestión del Sistema Educativo de la Arquidiócesis de Bogotá (SEAB). Sistema Educativo de la Arquidiócesis de Bogotá (SEAB): Modelos de Gestión Educativa (Tesis de maestría). Pontificia Universidad Javeriana, Bogotá, Colombia. Recuperado de https://repository.javeriana.edu.co/handle/10554/51923

Sabariego Puig, M. (2010). Etnografía y estudio de casos. En S. Nieto Martín (Ed.). Principios, métodos y técnicas esenciales para la investigación educativa (pp. 425-445). Madrid, España: Dykinson S.L.

Simons, H. (2011). El estudio de caso: teoría y práctica. Madrid, España: Morata.

Sistema Educativo de la Arquidiócesis de Bogotá (SEAB). (2019). Proyecto educativo (PE). Arquidiócesis de Bogotá. Bogotá.

Torres, J. (1991). El currículum oculto. Madrid. Morata. Recuperado de: https://tendenciascurriculares.files.wordpress.com/2013/04/currc3adculo-oculto1.pdf

Torres-Quintana, (2018). Calidad educativa y gestión escolar: una relación dinámica. Revista Educación y Educadores. Vol. 21 (2). 259-281. DOI: 10.5294/edu.2018.21.2.5. Recuperado de https://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/view/9067

Thieme, C. y Treviño, E. (2012). Liderazgo en educación: al final sólo el carisma importa. Revista Espacio Abierto. 21 (1), 37-57. Recuperado de http://www.espacioabiertojournal.com/index.php/path/article/view/388/390

Unesco. (2000). Gestión educativa estratégica (2). Buenos Aires, Argentina: Unesco. IIEP. Recuperado de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000159155

Published
2021-12-20
How to Cite
Leandro Antonio Ruiz España, & Valeria Sánchez Vélez. (2021). “Lights and shadows” of educational quality in the context of the SEAB’s directive management. Revista Hojas Y Hablas, (21), 192-202. https://doi.org/10.29151/hojasyhablas.n21a13