Parenting experiences in single-parent male families with children attending Early Childhood Programs

  • Claudia Milena Ávila Vega
  • Maryori Lizeth Caicedo Suárez
  • William Hernando Gutiérrez Parra
Keywords: Single parenthood, gender relations, belief system, family dynamics

Abstract

In this research, some understandings of parenting experiences in single-parent male families, belonging to Early Childhood care programs, in Child Development Centers, were identied, accounting for the belief system, gender relations in family dynamics and the parental practices that are created within them. From a qualitative methodology, from a critical social position that developed action research principles, through a socio-educational vision, through conversational scenarios, which nourished and directed both the research phase and the intervention phase, which took place with a strategy playful-pedagogical. e foregoing showed that the belief system about single-parent families places it in a decit condition, in addition, the hegemony of the nuclear family continues to set the tone in the way in which family diversity is conceived, in turn, it was identied that Parental practices do not depend on gender, but they do depend on the relationship with the other. It is necessary to broaden the visibility of the male single-parent typology in the institutions that provide a service for any of their members, such as in Child Development Centers, taking into account the particularities and needs of families.

References

Agudelo, M. Estrada, P. (2012), Constructivismo y construccionismo social: algunos puntos en comunes y algunas divergencias de estas corrientes teóricas. Prospectiva No. 17: 353-378.

Connell, R.W. (2005). Change among the Gatekeepers: Men, Masculinities, and Gender Equality in the Global Arena. Signs 30(3): 1801-1825.

Connel. R.W. (1997). La organización social de la masculinidad. Ediciones de las mujeres No. 24. Isis internacional.

Capelli, A. (2010). Paternidad y monoparentalidad: un acercamiento a su estudio. Contribuciones a las ciencias sociales.

Constitución Política de Colombia (1991)2ed.Legis recuperado de https://pdba.georgetown.edu/ Constitutions/Colombia/colombia91.pdf

Código de Infancia y Adolescencia (Concordado) Ley 1098 de noviembre 08 de 2006, Reimpresión: 5.000 ejemplares ISBN: 978-958-8295-19-0 Bogotá, D.C., octubre de 2010, recuperado de http://www.sipi.siteal.iipe.unesco.org/sites/default/les/sipi_normativa/codigo_de_infancia_y_adolescencia.pdf

Congreso de Colombia. (02 agosto de 2016) La Política de Estado para el Desarrollo Integral de la Primera Infancia de Cero a Siempre, recuperado de https://www.icbf.gov.co/cargues/avance/docs/ley_1804_2016.htm

Bertalany, L. (1968) Teoría General de los Sistemas. Nueva York: George Braziller. Impreso en México Fondo de Cultura Económica Av. de la Universidad. México, 975; 03100 México, D.F. ISBN 968-16-0627-2, Pp. 1-308.

Barudy, J. Y Dantagnan, M. (2010) Los desafíos Invisibles de ser madre o padre. Manual de Evaluación de las competencias y la Resiliencia Parental. Barcelona: Editorial Gedisa S.A.

Echeverry, L (2004). La familia en colombia. Transformaciones y prospectiva. Cuadernos de centro de estudios sociales. Universidad Nacional de Colombia.

Dossier USTA. Escenarios conversacionales reflexivos

Lenis, L., N Martinez., K, Palacios. (2016). Experiencias de parentalidad en familias monoparentales masculinas en contextos de vulnerabilidad social.

Fundación Universitaria Monserrate. (2019) Documento Maestro Línea y Sublínea de Investigación, tomado del documento base de la Especialización La investigación en el Programa de Especialización en Educación y Orientación Familiar. Bogotá.

Fried Schnitman, Dora. (2019). Seminario Practicas Generativas en Diversos Campos del Vivir Humano. Colegio Interdisciplinario de Familia. Bogotá

Gergen, K. (1996) Realidades y relaciones. Aproximaciones a la construcción social. Barcelona: Paidós.

Goñi, J. (2005). La familia monoparental: ausencia de atención política y legislativa y su impacto sobre la situación social de la mujer. Temas Laborales.

J. Sandoval, (2010). Construccionismo, conocimiento y realidad: una lectura crítica desde la psicología social. Universidad de Valparaíso.

Berelson, B. (1952). Content Analysis in Comunication Research, Free Press, Glencoe.

J. Andréu (2010). Las técnicas de Análisis de Contenido: Una revisión actualizada.

Keeney, B. (1970) Estética del Cambio. Barcelona: Paidos Iberica. ISBN: 9788475096827. P.p 1-232.

Krippendor, K.(1990). Metodología de análisis de contenido. Teoría y Práctica. Piados Comunicación.

Melero, A. N. (2011). El paradigma crítico y los aportes de la investigación acción participativa en la transformación de la realidad social: un análisis desde las ciencias sociales.

Martínez, M. (1997). El paradigma emergente: hacia una nueva teoría de la racionalidad científica. (2° ed.). México: Editorial Trillas

Martínez, M. (2006). La Investigación Cualitativa (Síntesis Conceptual), Revista de Investigación en Psicología, (volumen 9). N° 1, Pp.123-146.

Minuchin, S. (2004). Familias y Terapia Familiar. Barcelona España. Editorial Gedisa, S.A.

Martínez, M. (2011). Paradigmas emergentes y ciencias de la complejidad. Universidad Simón Bolívar, Caracas. Opción, Año 27, No. 65 (2011): 45 - 80 ISSN 1012-1587.

Martin, C. (2005). La parentalidad: controversias entorno de un problema público. Revista estudios de género. La ventana, 3 (22). Pag. 7 - 21

Solís-Cámara, P; Díaz, M. (2007). Relaciones entre creencias y prácticas de crianza de padres con niños pequeños. Anales de Psicología, vol. 23, núm. 2, pp. 177-184.

Seliktar. (1985): ldentifying a Society’s Belief Systems. En N. Hermann (Ed), Political Psychology. San Francisco: Jossey Bass.

Saldaña, L. (2018). Relaciones de género y arreglos domésticos: Masculinidades cambiantes en Concepción, Chile; Polis Revista Latinoamericana

Sandoval Casilimas. (2002). La Investigación cualitativa. CAP 2: Enfoques y modalidades de investigación cualitativa: rasgos básicos pp. 53-93.

Silva, A. Pertuz, M. Scarpati, M. (Abril 2014) Límites, reglas, comunicación en familia monoparental con hijos adolescentes, Divers:Perspect. Psicol. / ISSN: 1794-9998 / Vol. 10 / No. 2 / 2014 / pp. 225-246. Corporación Universidad de la Costa –CUC– Barranquilla, Colombia.

Sánchez, R. (junio-diciembre 2009). La Investigación-Acción-Participativa en la gestión de iniciativas locales de desarrollo de la actividad artesanal textil de Guadalupe Yancuictlalpan, Estado De México Quivera, vol. 11, núm. 2, pp. 191-218 Universidad Autónoma del Estado de México Toluca, México de los cambios sociales.

Vasco. C. (1990). Tres estilos de trabajo en las ciencias sociales: comentarios a propósito del Artículo “Conocimiento e interés” de Jürgen Habermas. Documentos Ocasionales n°54. (5). Bogotá: CINEP

Published
2021-12-20
How to Cite
Claudia Milena Ávila Vega, Maryori Lizeth Caicedo Suárez, & William Hernando Gutiérrez Parra. (2021). Parenting experiences in single-parent male families with children attending Early Childhood Programs. Revista Hojas Y Hablas, (21), 78-89. https://doi.org/10.29151/hojasyhablas.n21a6