Weighting factor in the venezuelan university

  • Mawency Vergel Ortega Universidad Pedagógica Experimental Libertador
  • José Vicente Sánchez Frank, Dr. Universidad Pedagógica Experimental Libertador
  • Ever Lafaid Fernández Nieto, Dr. Universidad Pedagógica Experimental Libertador
Keywords: modelo, autoevaluación, acreditación, ponderación de factores, calidad, universidad.

Abstract

The research aims to create a weighting factors model for universities in Venezuela, based on the self-assessment for academic programs accreditation in Colombia, from the positivist paradigm, quantitative method, field type design, framed in a feasible project; it involves professors, administrators, students, representatives of the productive sector and graduates of the institution.  Results show that the community of the National Experimental University of Táchira gives critical importance to research, professors and students factors. The article describes the process from the groups and strata participants’ formation to the methods for validation of instruments, processing and analysis of results.

Author Biographies

Mawency Vergel Ortega, Universidad Pedagógica Experimental Libertador

Doctor en Educación. Universidad Pedagógica Experimental Libertador – Venezuela. Línea de investigación: Estadística y calidad. Grupo de investigación Euler, semillero anova.

José Vicente Sánchez Frank, Dr., Universidad Pedagógica Experimental Libertador

Doctor en Educación, Universidad Pedagógica Experimental Libertador – Venezuela. Línea de investigación: Innovaciones educativas.

Ever Lafaid Fernández Nieto, Dr., Universidad Pedagógica Experimental Libertador

Docente Universidad Pedagógica Experimental Libertador (Rubio, Venezuela). Licenciado en Matemática. Magister en Educación Matemática Universidad Nacional Experimental del Táchira. Línea de investigación: Educación matemática.

References

Álvarez, J. & Domínguez, D. (2012). Entornos tecnosociales y nuevos modelos de extensión universitaria.
[Versión Adobe Digital Editions]. Recuperado en http://books.google.es/books?isbn=8497456556
Cronbach, L. (1971). Test validation en R. Thorndike: educational measurement. (2a ed.). Washington, D.C.:
American Council on Education.
Díaz, L. (2007). Estadística multivariada: inferencia y métodos. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.
Fleiss J. (2000). Statistical methods for rates and proportions. (2a ed.). New York: Wiley.
men, Ministerio de Educación Nacional (2013), Autoevaluación con fines de acreditación de programas
de pregrado. Bogotá: Consejo nacional de acreditación.
Murh, T. (2008). Atlas ti 5 visual qualitative data analysis management model building release 4.1. Berlín:
Netzwerk Editor. OCU, Oficina de Cooperación Universitaria (2010). Tendencias universidad 2020: estudio de prospectiva. [Versión Adobe Digital Editions]. Recuperado de http://web.ocu.es/u2020/inicio/Documentos_Generales/Libro%20Tendencias%20Universidad%20
2020.pdf
Palella, S. & Martins, F. (2004). Metodología de la investigación cuantitativa. Caracas: Fondo Editorial de
la Universidad Pedagógica Experimental Libertador.
Peña, D. (2002). Análisis de datos multivariantes. Madrid: Plaza Edición.
unet, Universidad Nacional Experimental del Táchira. (2012). Misión y visión. Recuperado de http://
www.unet.edu.ve/sobre-la-unet/nuestra-universidad/mision.html
Vergel, M. Gallardo, H. y Toloza, C. (2009). Ponderación de factores Universidad Francisco de Paula
Santander. Cúcuta: Universidad Francisco de Paula Santander
Published
2016-09-28
How to Cite
Vergel OrtegaM., Sánchez FrankJ. V., & Fernández NietoE. L. (2016). Weighting factor in the venezuelan university. Revista Hojas Y Hablas, (12), 7-19. Retrieved from https://revistas.unimonserrate.edu.co/hojasyhablas/article/view/1