Personal resources and support networks in the transit of the youth to university
Abstract
This article arises from the development of a qualitative research according to the experiences of a group of young students at Universidad Católica de Pereira during the adaptation to the university context period. The purpose of this research is to analyse the role of personal resources and students support networks in the transition process to higher education. Personal and social resources used by higher education students were identified; the ways in which support networks are consolidated are described. Finally, the possible relevant issues for the construction of accompany and intervention routes with the students in the transition stage.
References
Álvarez, G. M., Figuera G. P., y Torrado F. M. (2011). La problemática de la transición Bachillerato-Universidad en la Universidad de Barcelona. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 15-27.
Álvarez, P. P. R., López A. D., y Pérez J. D. (2015). Análisis de los factores que intervienen en la transición del bachillerato a la Universidad. In Investigar con y para la sociedad. 599-608.
Álvarez, P. P. R., Santiviago, C., López A. D., DaRe, L., y Rubio, V. (2014). Competencias De Adaptabilidad y Expectativas del Alumnado en Proceso de Transición a la Educación Superior: Un Estudio Transnacional en España, Uruguay E Italia. Cuarta Conferencia Latinoamericana Sobre el Abandono en la Educación Superior.
Amorós, G. M. (2007). Evaluación de un programa de potenciación de los recursos psicológicos para la mejora del bienestar psicológico y de la salud. Madrid: Universidad Autónoma de Madrid
Bados, A., y García, E. (2014). Resolución de problemas. Universitat de Barcelona.
Barahona, P. (2014). Factores determinantes del rendimiento académico de los estudiantes de la Universidad de Atacama. Estudios pedagógicos. 40(1), 25-39.
Biel, C; Soldevilla, A; Arbej, J y Fombuena, M. (2000). Desarrollo de habilidades sociales para el trabajo en promoción de la salud. Trabajo social y Salud. 35.
Casullo, M. M. (1996). El proceso de tomar decisiones. En M. M. Casullo, & A. N. Cayssials, Proyecto de Vida y Decisión Vocacional. 31– 64. Buenos Aires: Paidos.
Deaño, M. D., Alfonso, S. A., Conde, A., Garcia Señoran, M., & Tellado, F. (2014). Expectativas universitarias y predicción del rendimiento académico. Revista E-Psi. 4(1),127-141.
Erazo, S. O. A. (2013). Caracterización psicológica del estudiante y su rendimiento académico. Revista Colombiana de Ciencias Sociales, 4(1), 23-41.
Fernández, J, C., y Polo S. M. T. (2011). Afrontamiento, estrés y bienestar psicológico en estudiantes de Educación Social de nuevo ingreso. EduPsykhé: Revista de psicología y psicopedagogía, 10(2), 177-192.
Goñi, P. E. (2009). El autoconcepto personal: estructura interna, medida y variabilidad. Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco/EuskalHerrikoUnibertsitatearenArgitalpenZerbitzua.
Guerra, V. G. (S.A) La Solución de Problemas. Academia de Ciencias de Nueva York.
Herrera, R. H., González, E., Poblete, Á., & Carrasco, S. (2011). Transición entre educación media y universidad: Marco de referencia y experiencias internacionales. El Proceso de Transición Entre Educación Media y Superior. Experiencias Universitarias, 51-59.
Luna, N. C., y Molero, D. (2013). Revisión teórica sobre el autoconcepto y su importancia en la adolescencia. Revista Electrónica de Investigación y Docencia (REID), (10). Ministerio de Educación Nacional. (2003). República de Colombia.
Montauti, E. E., Bory, G. S., y Tricio, E. S. (2011). La Construcción de los proyectos de vida En Jóvenes Escolarizados De Los Partidos De Influencia De La Untref: Un Estudio De Sus Trayectorias. En III Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología XVIII Jornadas de Investigación Séptimo Encuentro de Investigadores en Psicología del MERCOSUR. Facultad de
Psicología-Universidad de Buenos Aires.
OMS (1997). Life Skills Education for Children and Adolescents in Schools. Genova.
Ospina B. M., y Cardona G.Y. P. (2015). Un escalón más… la llegada de la familia a la universidad. Pereira: Graficas.
Pérez, C., Silva, E., Jiménez, G., Cáceres, G., Lagos, J., Loncomilla, L., Bagnara, M., Báez, M., Abarca, M. y Ampuero, N. (2011). Análisis y sistematización de experiencias de transición realizadas en Universidades del grupo Operativo Coordinado por Cinda. El Proceso De Transición Entre Educación Media Y Superior. Experiencias Universitarias, 131-175.
Polanco, A., Ortiz, L., Pérez, C., Parra, P., Fasce, E.,Matus, O., Torres, G. y Meyer, A. (2014). Relación de antecedentes académicos y expectativas iniciales con el bienestar académico de alumnos de primer año de medicina. FEM: Revista de la Fundación Educación Médica, 17(4), 205-211.
Quintana, A., & Montgomery, W. (2006). Psicología: Tópicos de actualidad. Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Facultad de Psicología.
Rodríguez, C. T. L., Blanco A. M. Á., y Parra V. I. B. (2009). Las habilidades comunicativas en la entrevista médica. Revista Cubana de Medicina Militar, 38(3-4).
Rodríguez, M. M., y Barajas, D. D. (2011). El impacto del rol ocupacional de la madre en el desarrollo de recursos psicológicos en adolescentes tardíos. (memorias) México: Congreso Nacional de investigación educativa.
Sánchez, Á. I. (2012). Modelo computacional cognitivo de toma de decisiones basado en el conocimiento: aplicación en la inferencia de explicaciones. (Tesis pregrado) Universidad
Complutense de Madrid.
Sandoval, P. L. (2012). Cambios en los referentes para la construcción de proyectos de vida juvenil. Tendencias & Retos, 17(1), 93-103. Recursos personales y redes de apoyo en el tránsito del joven a la universidad
Sluzki, C. E. (2002). La Red Social: Frontera de la Práctica Sistémica. Barcelona: Gedisa. Sousa, R., Lopes, A., & Ferreira, E. (2013). La transición y el proceso de adaptación en la Educación Superior: un estudio con estudiantes de una escuela de enfermería y de una escuela de educación. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 11(3), 403-422.
Valdés, M. A., y Pujol, L. (2013). Autorregulación y rendimiento académico en estudiantes universitarios de reciente ingreso: un estudio longitudinal. Educación y futuro. (29), 205-219
Viana, O. Y. A., y Lima A. L. (2011). Proyecto de habilidades para la vida en niños y adolescentes de la asociación cristiana de jóvenes zona San Cristóbal sur: prepárate para la vida, alimenta tu cuerpo y tu mente. Departamento de Nutrición Humana, Facultad de Medicina, Universidad Nacional de Colombia
Vivas, M., Gallego, D., y González, B. (2007). Educar las emociones. Venezuela: Editoriales C. A.
Copyright (c) 2018 Hojas y Hablas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.