Construction of competence in introduction to engineering
Abstract
The article is a product of a research with young researchers and monitors, as well as it was made with students of Introduction to Engineering in the Faculty of Civil Engineering at Santo Tomás University in Tunja. This aspect allowed to evaluate human and professional competences in students and had the objective of making a diagnosis of some competences: teamwork, autonomy, expertise, solidarity and critical thinking. Accompaniment was made to each student in order to contribute to the development of each competence, through a process of attention and guidance in their academic performance and comprehensive development. It was found that the students passed the course, with evidences of construction of the theoretical-practical knowledge, developed through the project method. This is a method that has been used in the training of engineers, but the disciplinary part is privileged. For that reason, in the present investigation were studied the human skills. Likewise, a very helpful strategy was found for the prevention and reduction of dropout / desertion from the courses and the career.
References
Brenzini, D., Martínez, M. (2012). Perfil del ingeniero civil: una visión desde sus competencias genéricas y específicas, en Orbis. Revista Científica Ciencias Humanas, 8, 28-48. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=70923776002
Bustamante, O. V.& Bustamante, R. V. (2013). Aprendizaje del trabajo en equipo mediado por la producción de videos educativos: Básica Secundaria de la Institución Educativa Departamental (IED) de Palmira, Municipio Puebloviejo, Magdalena Work In Computer Mediated by The Production of Videos Educatio, en Escenarios, 11(1), 23-37. Recuperado de http://repositorio.uac.edu.co/handle/11619/1430
Capote, G. E., Rizo, N. R. & Bravo, G. (2016). La formación de ingenieros en la actualidad. una explicación necesaria, en Revista Universidad y Sociedad, 8, 21-28. Recuperado de http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v8n1/rus03116.pdf
Castellanos, S. (2015). Influencia de la cultura docente en la implementación de las orientaciones curriculares de ciencias sociales en educación secundaria: estudio de dos casos en Bogotá D.C. (Colombia) - Barcelona: Servei de Publicacions de la Universitat Autónoma de Barcelona. Recuperado de https://ddd.uab.cat/record/149386
Covey, S., Mcchesney, C., Huling, J., Miralles, J. (2015). Las cuatro disciplinas de la ejecución, Barcelona: Editorial Conecta.
Crispín, Bernardo, C., Doria, M, Rivera, A., Aguilera, R., Guerrero, L. (2011). Aprendizaje autónomo, en Aprendizaje autónomo orientado para la docencia. México: Universidad Iberoamericana (Primera ed). Recuperado de http://biblioteca.clacso.edu.ar/Mexico/dcsyp-uia/20170517031227/pdf_671.pdf
Dahl, B., Kolmos, A. (2015). Students’ attitudes towards group based project exams in two engineering programmes, en: Journal of Problem Based Learning in Higher Education, Vol. 3, No. 2. Recuperado de https://journals.aau.dk/index.php/pbl/article/view/1108
Del Campo, G. (2012). ¿De qué solidaridad hablamos cuando decimos Aprendizaje-Servicio? II Jornada de Investigadores sobre Aprendizaje-Servicio, 11-14. Recuperado de http://www.clayss.org.ar/06_investigacion/jornadas/jornadas.htm
Delors, J. (1996). La educación encierra un tesoro. Madrid: Ediciones Unesco. Recuperado de innovacioneducativa.uaem.mx:8080/.../web/.../educacion_tesoro.pdf
Dewey, J. (2014). Naturaleza humana y conducta, México: Fondo de Cultura Económica.
De Zubiría, J. (2018). La vigencia de las ideas de Alberto Merani en psicología y educación, en: https://fliphtml5.com/pjcep/qymc/basic
Ennis, R. (2018). Critical Thinking, en Robert H. Ennis' Academic Web Site. Recuperado 9 de septiembre de 2018, a partir de https://education.illinois.edu/faculty-pages/robert-ennis
Fisas, R. (2014). Las competencias de liderazgo como agente de cambio en la educación secundaria a través de la obra de S . R . Covey. Universidad Internacional de la Rioja. Barcelona: Máster en formación del profesorado de secundaria. Recuperado de https://reunir.unir.net/bitstream/handle/123456789/2983/Roser_Fisas_Hernandez.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Freire, P., y Faundez, A. (2013). Por una pedagogía de la pregunta:crítica a una educación basada en respuetas a preguntas inexistentes. Buenos Aires: Siglo XXI Editores.
García, M. & Gómez, J. (2015). Desde la didáctica no parametral… Estrategia pedagógica para desarrollar el pensamiento crítico, en Educación y Humanismo 17(29), 186-201. Recuperado de http://revistas.unisimon.edu.co/index.php/educacion/article/view/2302/2194
González, M. & Ramírez, I. (2011). La formación de competencias profesionales: un reto en los proyectos curriculares universitarios. Odiseo, Revista Electrónica de pedagogía, 8(16). Recuperado de http://www.odiseo.com.mx/2011/8-16/pdf/gonzalez-ramirez-formacion-competencias.pdf
Grisales Serna, L. D. & Zuluaga Robles, D. P. (2018). La didáctica no parametral, un camino investigativo de constante cierre y apertura. Plumilla Educativa, 21(1), 11-28. Recuperado de https://doi.org/10.30554/plumillaedu.21.2973.2018
Gutiérrez, I. & Matiz, J. (2010). Rendimiento académico de los estudiantes de pregrado de la Universidad EAFIT. Perspectiva cuantitativa. Grupo de Estudios en Economía y Empresa, 2010-2011. Recuperado de http://www.eafit.edu.co/institucional/calidad-eafit/investigacion/Documents/Rendimiento%20Ac%C3%A1demico-Perrspectiva%20cuantitativa.pdf
Martínez, G., Alonso, M., Ángel, J., Garza, G., Báez, E., Arnulfo, V. & Cubero, T. (2013). Implementación y evaluación del currículo basado en competencias para la formación de ingenieros. Revista de Docencia Universitaria, 11, 141-174. Recuperado de https://polipapers.upv.es/index.php/REDU/article/view/5551
Mejia, B.& Cely, D. (2014). Proyecto de formación pedagógica y didáctica a monitores académicos, propuesta de acompañamiento a los estudiantes de la Universidad Santo Tomas. IV Clabes. Recuperado de www.alfaguia.org/www-alfa/images/PonenciasClabes/4/ponencia_203.pdf%0A%0A
Nussbaum, M. (2010). Sin fines de lucro. Por qué la democracia necesita de las humanidades. (Primera Ed). Buenos Aires: K. Editores. Recuperado de https://repensarlafilosofiaenelipn.files.wordpress.com/2015/11/martha-nussbaum-sin-finesde-lucro.pdf
Nussbaum, M. (2016). Ira y perdón: resentimiento, generosidad, justicia, en Oxford University Press, EE. UU.
Perico-Granados, N., Acosta, P. & Perico-Martínez, N. (2014). El ensayo para formar profesionales reflexivos, en Ingenio Magno, 5, 111-119. Recuperado de http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/ingeniomagno/article/view/885
_______, Caro, C. & Garavito, L. (2015a). El proyecto en la investigación formativa. In vestigium Ire, 9(1), 166-174. Recuperado de http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/ivestigium/article/view/1156/1122
_______, Sánchez, H. & Medina, J. (2015b). Elementos para exposiciones orales en la formación profesional. Quaestiones Disputatae: temas en debate, 16(16), 1-12. Recuperado de http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/954
_______ (2017a). Formación de docentes de Ingeniería Civil en la Universidad Santo Tomas de Tunja. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. Tesis de doctorado inédita.
_______, Pachón, J. & Perico-Martínez, L. (2017b). Educación y ética contra la corrupción, en Revista Digital Historia de la Educación, No. 20, pp. 465-475, saber ULA, en: http://www.saber.ula.ve/bitstream/handle/123456789/44976/art31.pdf?sequence=1&isAllowed=y
_______, Sánchez, P. y Suárez, P. (2017c). Experiencias del docente y monitores con el método de aprendizaje basado en proyectos, ABPr, en Congreso Internacional de Educaciones, pedagógicas y Didácticas, septiembre 7-8: http://rdigitales.uptc.edu.co/memorias/index.php/ped_practicas/ped_practicas1/paper/viewFile/2706/2768
Pizarro, R. (2018). Cátedra de la paz colombiana: crítica constructiva al anagrama incompleto, en Hojas y Hablas, (15), 34-48. DOI: 10.29151/hojasyhablasn.15ª2. Recuperado de http://virtual.fum.edu.co/publicaciones/index.php/hojasyhablas/article/view/146
Ramírez, J. (2014). Desarrollo del pensamiento crítico. Revista de la Universidad Iberoamericana de México, 10-17. Recuperado de http://revistas.ibero.mx/didac/uploads/volumenes/18/pdf/Didac_64.pdf
Robles, M. (2012). Executive Perceptions of the Top 10 Soft Skills Needed in Today’s Workplace, en Business Communication Quarterly 75(4) 453–465, by the Association for Business Communication Reprints and permission: http://www. sagepub.com/journalsPermissions.nav DOI: 10.1177/1080569912460400 http://bcq.sagepub.com
Rojas, N., Torres, N., Contreras, D. & Campo, L. (2017). Experticia en implementación de proyectos lúdicos pedagógicos por medio de la estrategia de planeacion de núcleos temáticos integradores. Universidad del Norte. Barranquilla: Universidad del Norte, Instituto de Estudios en Educación -IESE, Maestría en Educación con Énfasis en Infancia. Recuperado de http://manglar.uninorte.edu.co/bitstream/handle/10584/7692/130324.pdf?sequence=1
Sanchez-Cabrero, R., Costa-Román, O., Mañoso-Pacheco, L., Novillo-López, M., Pericacho-Gómez, F. (2019). Orígenes del conectivismo como nuevo paradigma del aprendizaje en la era digital, en Revista Educación y Humanismo 21(36), pp 113-136, Enero, Junio.
Seetha, N. (2014). Are Soft skills Important in the Workplace? – A Preliminary Investigation in Malaysia, International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, Vol. 4, No. 4, DOI: 10.6007/IJARBSS/v4-i4/751 URL: http://dx.doi.org/10.6007/IJARBSS/v4-i4/751
Sospedra, M. J., Lloret, M. C. & Cañas, T. R. (2013). Percepción de los estudiantes de ingeniería civil sobre las competencias óptimas del docente universitario. Revista Sinéctica, 41, 1-20. Recuperado de https://goo.gl/QssabC
Tamayo, O., Zona, R., Loaiza, Z., Yasaldez, E. (2015). El pensamiento crítico en la educación. algunas categorías centrales en su estudio, en Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (Colombia), vol. 11, núm. 2, julio diciembre, 2015, pp. 111-133 Universidad de Caldas Manizales, Colombia
Tonconi, J. (2010). Factores que influyen en el rendimiento académico y la deserción de los estudiantes de la Facultad de Ingeniería Económica de la UNA - Punto (Perú), en Cuadernos de Educación y Desarrollo, Vol 2, No., 1. Jalisco: Universidad de Guadalajara. Recuperado de http://www.eumed.net/rev/ced/11/jtq.htm
Valencia-Restrepo, D. (2016). El desarrollo de las matemáticas en la facultad de Minas de Medellín, en: Desarrollo histórico de las matemáticas y la ingeniería en Colombia en los siglos XIX y XX, Medellín: Academia Colombiana de Ciencias Exactas, Físicas y Naturales. Colección Memorias No. 14. Recuperado de https://accefyn.com/microsites/grupos/historia-filosofia/wp-content/uploads/2018/04/Simposio-matematicas-impresion.pdf
Zumalacarregui, L., y Alonso, A. (2018). La educación en valores en la carrera de Ingeniería Química: Universidad Tecnológica de la Habana. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/327407197_La_educacion_en_valores_en_la_carrera_de_Ingenieria_Quimica
Copyright (c) 2020 Hojas y Hablas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.