Relational nutrition: configuration of identities as a systemic network between families and educational institutions in early childhood
Abstract
If a system is a set of interacting elements, according to Bertalanffy's theory, establishing an analogy with education in the first years of the human being's life implies recognizing the family and educational institutions from early childhood as an indispensable part of the microsystems that nurture and configure identities in each person immersed in that systemic network. The present reflection paper is part of the Unimonserrate research “Relational nutrition from the family and institutional environment in early childhood” and is organized into four sections. The first is an introduction about evident violence in our society. The second is called systemic approach: characteristics and relationships with the configuration of identities in early childhood and defines the relationships and conceptions of the systemic, individuals and identities. The third section covers the arguments related to nutritional contributions from the family context. Subsequently, the fourth section mentions the contributions from early childhood educational institutions.
References
Ballester, L y Colom, A. (2012). Intervención sistémica en familias y en organizaciones socioeducativas. Barcelona, España: Octaedro.
Bandura, A. (1984). Teoría del aprendizaje social. Madrid, España: Editorial Calpe.
Bertalanffy, L. (1976). Teoría General de los Sistemas. Ciudad de México, México: Fondo de Cultura Económica.
Bourdieu, P, (2007). El sentido práctico. Argentina. Editorial: Siglo veintiuno.
Bronfenbrenner, U. (1986). Ecology of the family as a context for human development: research perspectives. Developmental Psychology, 22 (6), 723-742.
Bruner, J. (2008). Desarrollo cognitivo y educación. Madrid, España: Morata.
Cervantes, M. (1615). Don Quijote de la Mancha. Madrid, España: Alicante.
Espinal, I, Gimeno, A y González, (2000) F. El enfoque sistémico en los estudios sobre la familia. Universidad autónoma de Santo Domingo y centro cultural Poveda. España.
Fundación Carulla. (2015). Libro Horizontes, orientaciones pedagógicas y operativas para la implementación de la experiencia educativa aeioTU. Cartografía curricular, Fundación Carulla.
Greenspan, S. (2005). Las necesidades básicas de la infancia. Barcelona, España: Graó
Hernández, A. (1997). Familia, ciclo vital y psicoterapia sistémica breve. Bogotá, Colombia. Editorial El Búho.
Linares, J. L. (1996). Identidad y narrativa. La terapia familiar en la práctica clínica. Barcelona, España: Paidós.
Linares J & carreras A, (2006). Diálogos sobre personalidad, identidad y narrativa. Recuperado de http://www.unizar.es/acaras/Tex.Dialogosidentidad.pdf
Linares, J. (2007). La personalidad y sus trastornos desde una perspectiva sistémica. Revista clínica y salud. 18 (3), 381-399.
Linares, J. L. (2012). Terapia Familiar Ultramoderna. La Inteligencia Terapéutica. Barcelona, España: Herder.
Malaguzzi, L. (2011). La educación infantil en Reggio Emilia. Madrid, España: Ed. Octaedro.
Martínez, C. (2013). En medio de una crisis de civilización: reflexiones sobre algunas evidencias. Bogotá, Colombia. Recuperado de 7096-Texto del artículo-32904-1-10-20140721
Maturana, H (1992) El sentido de lo humano. Santiago de Chile, Chile: Editorial Universitaria.
Maturana, H. (2008) Emociones y lenguaje en educación y política. Santiago de Chile, Chile: Colección Hachette/Comunicación.
Maturana, H y Varela, F. (2004) De máquinas y seres vivos. Autopoiesis: la organización de lo vivo. Santiago de Chile, Chile: Grupo Editorial Lumen.
Piaget, J. (1997). Psicología del niño. Madrid, España: Ediciones Morata.
Real Academia Española y Asociación de Academias de la Lengua Española (2014). Diccionario de la lengua española (23.ª edición). Recuperado de https://dle.rae.es/?id=IQK7oMq
Sacristán, G. (2010) Educar y convivir en la cultura global. Madrid, España: Editorial Morata.
Vélez M. (2015) Comportamiento de la Violencia Intrafamiliar. Recuperado de http://www.medicinalegal.gov.co/documents/20143/49523/Violencia+intrafamiliar+primera+parte.pdf. Fundación Ideas para la Paz
Vygotsky, L. (2012). Desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Madrid, España: Austral.
Copyright (c) 2019 Hojas y Hablas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.