Social representation of the business failure of SME in Bogota from investigations conducted in 2007-2017 period

Keywords: SME, business failure, social representation, business management, finances

Abstract

This article identifies relevant aspects related with social representation about business failure of SME in Bogotá, throughout investigations published between 2000 and 2017, as a part of “Cultural issues in social representation of business failure of SME of Bogota” Project, which was developed by Universidad Cooperativa de Colombia. The methodology uses a qualitative type, doing a content analysis and identifying the cores of sense into microenvironment. In order to determine the sample, 100 academic paper were revised and 30 were selected. The variable to systematize information was business failure, analyzing the incidence of finances, logistic, marketing and innovation.

References

ANIF. (2016). Crecimiento PYME. Coyuntura PYME.

Arango, M. R. (2007). Control organizacional:¿sistema o agregado de elementos? AD-MINISTER, 80-96.

Arbic, J. C. (2001). Prácticas Sociales y representaciones. México: Ediciones Coyoacán.

Beltran, A. (2006). Los 20 problemas de la Pequeña y Mediana Empresa. Dialnet, 8-15.

Berumen, S. (2008). Cambio Tecnológico e Innovación en las Empresas. Madrid: ESIC.

Calderon, G., y Castaño, G. A. (2005). Investigación en Administración en América Latina: Evolución y Resultados. Manizalez: Edigráficas.

Cámara de Comercio de Bogotá. Dirección de Gestión del Conocimiento. (2019), Causas de liquidación de las empresas 2018, https://bibliotecadigital.ccb.org.co/handle/11520/22862

Castaño, A. (2011). Planeación estratégica en la PYME de Bogotá, Orientación al futuro y evasión de la incertidumbre. Contaduría y administración, 147-173.

Cepeda, S., Velásquez, L., y Marín, B. (2017). Análisis evaluativo a los procesos de marketing en la internacionalización de las pequeñas y medianas empresas de alimentos de medellín. Estudios Gerenciales, 271-280.

Chaparro, C. I. (2012). Proceso de planeación estratégica aplicado en el contexto de la empresa boyacense. Revista In Vestigium Ire., 7-16.

Chiavenato, I. (2009). Gestión del Talento Humano. México: McGraw Hill.

Chorro, M. (2010). Financiamiento del Desarrollo. Santiago de Chile: Naciones Unidas CEPAL

Confecámaras. (2016). Informe primer trimestre. Bogotá.

DANE. (2016a). Boletin tecnico -PIB Bogotá D.C. . Bogotá

DANE. (2016b). Cuentas Nacionales Departamentales - PIB departamental 2015 preliminar. Bogotá: Documentado informe Balance de la economía de la región Bogotá Cundinamarca 2016. Cámara de Comercio de Bogotá.

De Vicuña, A. (2016). El plan de Marketing en la PYME. Esic Editorial.

Dichiara, R. (2011). Sistemas de Organización Empresarial en Red. EAE.

Florez, A. T. (2009). La comunicación organizacional interna: Una estrategia para adaptar representaciones sociales en la organización. Filo de Palabra, 17-33.

Fundación para el Desarrollo Sostenible de las Pequeñas y Medianas empresas en América Latina FUNDES. (2003). Realidad de la PYME en Colombiana.Desafio para el desarrollo. Recuperado de: http://www.urosario.edu.co/Universidad-Ciencia-Desarrollo/ur/Fasciculos-Anteriores/Tomo-II-2007/Fasciculo-15/pdf/2007_fa15_La_realidad_de_la_PYME_colombiana/.

Jiménez, Absalón. (2012). Imaginario y memoria religiosa en Bogotá. Revista de antropología experimental No. 12, Texto 14, pág 175-192. Universidad de Jaén. Jaén.

Kotler, P., y Keller, K. (2006). Dirección de Marketing. México: Pearson.

Luna, A. (2014). Proceso Administrativo. México: Grupo Editorial Patria.

Méndez, C. (2009). Tecnologias y herramientas de gestión. Caso: Grandes, mediana y pequeñas empresas en Bogota. Bogotá: Universidad del Rosario.

Murdock, G. (1945). The common denominator of cultures. Nueva York: The science of man in the world crisis.

Páramo, D. (2000). La etnografía, una aproximación antropológica al comportamiento del consumidor. Revista colombiana de marketing Vol 1 No. 1. Recuperado de http://revistas.unab.edu.co/index.php?journal=marketing&page=article&op=viewArticle&path%5B%5D=787.

Pardo, C. I., y Alfonso, W. (2015). Instituto del Fracaso. Obtenido de https://thefailureinstitute.com/wp-content/uploads/2015/11/Fracaso-emprendimiento-Colobia.pdf

Porter, M. E., Kramer, M. R., y Lorsch, J. W. (2009). Ser competitivo (No. 338.6048 P69Y 2008.). Barcelona, España: Deusto.

Puyana, D.G. (2011) La problemática de las PYME en Colombia: intenacionalizarse o morir. https://es.scribd.com/document/59958001/La-Problematica-De-Las-PYME-en-Colombia

Ricoeur, P. (2000). Del texto a la acción. Ensayos de hermeneùtica II. Fondo de Cultura Económica Argentina. Buenos Aires.

Rodríguez, T.; García, M.; y Jodelet, D. (2007). Representaciones Sociales: Teoría e Investigación. Guadalajara: Editorial CUCSH-UdeG- 328 páginas: https://books.google.com.co/books?id=X3Eb7sKFaWMC&printsec=frontcover&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false.

Romero, F. (2013). Variables financieras determinantes del fracaso empresarial para la pequeña y mediana empresa en Colombia: análisis bajo modelo Logit1. Pensamiento y Gestión, 235-277. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=64628626002

Romero, F.; Melgarejo, Z.A. y Vera, M.A. (Febrero de 2015). Fracaso Empresarial de las pequeñas y medianas empresas (PYME) en Colombia. Suma de negocios. Volumen 6. No. 13. Pág 29-41. Recuperado de https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2215910X15000087

Serna, A.; Oviedo, A. y Bravo, L.F. (2010). Creencia, sistema de creencia y poder simbólico. Un propuesta para indagar los sistemas ideacionales desde la Investigación Social Interdisciplinaria en Desafíos en Estudios Sociales e Interdisciplinariedad. Bogotá: Ediciones Antropos Ltda.

Stenton, W., Etzel, M., y Walker, B. (2007). Fundamentos de Marketing. México: McGraw Hill.

Suarez, R. P., De la Rosa, L., Jimenes, B., & Toyos, A. (2009). El Desafío de la Innovación. Cuba: Universitaria.

Vargas Hernández, J. G. (2007). La culturocracia organizacional en México. México: Juan Carlos Martínez Coll.

Vásquez Blomer, B.; Escudero Serrano, M. J., y Gabín, M. D. (2010). Empresa y Adminisstración. España: Ediciones Paraninfo S.A.

Vecina, C. (2009). Representaciones sociales: inmigración y prensa. Análisis cualitativo del discurso en los medios de comunicación. Palma de Mallorca: Ediciones Palma de Mallorca.

Villaseca Motales, D. (2014). Innovación y Marketiong de Servicios en la Era Digital. Madrid: ESIC.

Published
2019-12-11
How to Cite
Gómez EspinosaC. P., Castro BecerraS. C., & Rojas MeloL. A. (2019). Social representation of the business failure of SME in Bogota from investigations conducted in 2007-2017 period. Revista Hojas Y Hablas, (18), 24-40. https://doi.org/10.29151/hojasyhablas.n18a2