Effective use of time in the classrooms of the new unique Day in Colombia.

  • Claudia Ovalle Ramírez Minutes of God University Corporation
Keywords: Classroom Observation with the Photo of Stallings, public policy of Full Day, Learning

Abstract

The study provides an analysis of observations in 11 classrooms in 3 school institutions of the new Single Day with the Stallings Classroom methodology This analysis seeks to report on the effectiveness in the use of class time in the classroom and allows to conclude that on average Teachers spend most of the time (55.8% of the time of an hour class) in active training (read aloud, instruct, demonstrate, do master class) and only 1.5% of the time is dedicated to passive training (monitor work silently from students, monitor students as they copy from the board).

References

Martinic, S., Huepe, D., y Madrid, A. (2008) Jornada Escolar Completa en Chile. Representaciones de los Profesores sobre sus Efectos en los Aprendizajes. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 1 (1), pp. 125-139. http://goo.gl/dMMq5y

Martinic, S., Vergara, C. y Huepe, D. (2013). Uso del tiempo e interacciones en la sala de clase. Un estudio de casos en Chile. Revista Proposiciones, 24(1/70), pp. 123-135. https://goo.gl/2IKgQv

Martinic, S., y Villalta, M. (2015) La gestión del tiempo en la sala de clases y los rendimientos escolares en escuelas con jornada completa en Chile. Perfiles Educativos, 37(147), 28-50

Bachman, H., Votruba-Drzal, E., Nokali, N. E., y Castle-Heatly, M. (2015). Opportunities for learning math in elementary school: Implications for SES disparities in procedural and conceptual math skills. American Educational Research Journal, 52(5), 894-923. Doi :10.3102/0002831215594877

Bonilla, L., Galvis, L.A. (2012) Profesionalización docente y calidad de la educación escolar en

Colombia. Revista Ensayos Sobre Política Económica (ESPE), 30 (68), 1-17. http://goo.gl/JTo64L

Bruns, B., y Luque, J. (2014). Profesores Excelentes: Como mejorar el aprendizaje en América Latina y El Caribe. Washington D.C.: Banco Internacional de Reconstrucción y Fomento/Banco Mundial.

Hincapié, D. (2014). Do longer school days improve student achievement? Evidence from Colombia. Paper Presented at the Association for Education Finance and Policy Annual Conference, San Antonio, TX March 13-15, 2014, 1–49

Ministerio de Educación Nacional. (2015). Qué es el Indice Sintético de la Calidad Educativa? Manuscrito no publicado. http://goo.gl/9UMM7a

Ministerio de Educación Nacional. (2015a). Primera Convocatoria Jornada Única. Manuscrito no publicado

Ministerio de Educación Nacional. (2015b). Qué es el Indice Sintético de la Calidad Educativa?. Manuscrito no publicado. http://goo.gl/yI6DGa

Ministerio de Educación Nacional. (2015c). Tercera Convocatoria Jornada Única. Manuscrito no publicado

Nuñez, J., Steiner, R., Cadena, X., y Pardo, R. (2002). ¿Cuáles colegios ofrecen mejor educación en Colombia? Documentos CEDE No. 193, pp. 1–70. Bogotá: CEDE Universidad de los Andes. http://: goo.gl/dcqXKO

OCDE (2015) PISA 2015 Technical Report. Washington, D.C: The World Bank. http://degoo.gl/xLnS9R

Piñeros, L. J., y Rodríguez, A. (1998). Los insumos escolares en la educación secundaria y su efecto sobre el rendimiento académico de los estudiantes: un estudio en Colombia. The World Bank Latin América and the Caribbean Regional Office. http://goo.gl/BAFN0I

Razo, A.E. (2015). Tiempo de aprender: el uso y organización del tiempo en las escuelas primarias en México. Memorias Segundo Congreso Latinoamericano de Medición y Evaluación Educacional. http://goo.gl/oBZqj9

Stallings, J. A. (1986). Using time effectively: A self analytical approach in Improving Teaching 1986 ASCD Yearbook. Alexandria: Association for Supervision and Curriculum

Development. http://goo.gl/dg1V8z

Stallings, J. A., Knight, S., Texas AyM University, y Markham, D. (2014). Using the Stallings Observation System to Investigate Time on Task in Four Countries. Washington: World Bank. https://goo.gl/c3vFFT

Texas AyM University. (2007). Stallings Snapshot Observation Manual. Texas.: College of Education Center for Collaborative Learning Communities. http://goo.gl/TL7SkO

Published
2022-12-21
How to Cite
Claudia Ovalle Ramírez. (2022). Effective use of time in the classrooms of the new unique Day in Colombia. Revista Hojas Y Hablas, (22). Retrieved from https://revistas.unimonserrate.edu.co/hojasyhablas/article/view/317