Sudent Political Practices of Social Work Program of the University Foundation Monserrate: A Case Study
Abstract
This article presents the results of the research .Politic Practices in everyday life of Social Work students at Fundación Universitaria Monserrate, which took place between 2011 and 2012. Referents of phenomenology (Husserl), interpretive sociology (Berger & Luckmann), the genetic structuralism (Bourdieu), post-Marxism and his contributions on politics and the political (Mouffe Ch), as other theoretical foundations guided this study. Methodologically, the phenomenological-hermeneutical paradigm was followed with a qualitative approach and the information was obtained through observation, open, semistructured and structured interviews, and group discussion. The investigation conducted to conclude that, recognizing subjective meanings about political practices, it is possible to identify potentials and gaps which allow delineating some thoughts for the political education of social work students and to have a comprehensive knowledge that expands the vision and the academic exercise, with an experiential sense of politics in daily life.
References
Berger P. & Luckmann T. (2005) La construcción social de la realidad. Buenos Aires: Amorrortu.
Bourdieu, P. (1998). La distinción. Criterio y bases sociales del gusto. Madrid: Taurus.
Carrera, P. y González, A. (2010). Anteproyecto Prácticas políticas en la vida cotidiana de los estudian-
tes del Programa de Trabajo Social de la Monserrate. Bogotá.
García Canclini, N. (2001). Cultura Híbridas: estrategias para entrar y salir de la modernidad. México: Grijalbo.
Habermas, J. (1989). Teoría de la acción comunicativa. Buenos Aires: Taurus.
Henao, J. y Pinilla, V. (2009). Jóvenes y ciudadanía en Colombia: entre la participación social y la participación institucional, en: Revista latinoamericana de Ciencias Sociales Niñez y Juventud #7.
Husserl, E. (1982). La idea de la Fenomenología. México: Fondo de Cultura Económica.
Mouffe, Ch. (1999). El retorno de lo político. Comunidad, ciudadanía, pluralismo, democracia. Madrid: Paidós.
Krauskop, D. (2000). Dimensiones políticas de las juventudes. Buenos Aires: Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales (CLACSO).
Kimlicka, W. y Wayne, N. (1996). El retorno del ciudadano. Una revisión de la producción reciente de la teoría ciudadana. En: Cuadernos del CLAEH # 75, Montevideo, págs. 81-112.
Quiroz, R. y Arango, L. (2006). La educación en la construcción de nuevas ciudadanía, en: Revista Unipluri/versidad, Facultad de Educación, Universidad de Antiquia, vol 6, #3.
Reguillo, R. (2003). Ciudadanías juveniles en América Latina. Última Década, 19, 1-20.Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 1 (2), 115-144.
Reguillo, R. (2000). Emergencia de culturas juveniles. Buenos Aires: Estrategias del desencanto.
Rodríguez, Z. (2007). Alfred Schütz, hacia la fundamentación de una sociología del mundo de la vida. Guadalajara (México). Universidad de Guadalajara.
Schütz, A. (1974). El problema de la realidad social. Buenos Aires: Amorrortu.
Savater, F. (1998). Ética, política, ciudadanía. México: Grijalbo.
Vásquez, C. (2011). La participación ciudadana juvenil como un recurso externo al gobierno. En: Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 1(9), pp. 45-59.
Weber, M. (1996). Economía y Sociedad. México: Fondo de Cultura Económica.
Copyright (c) 2012 Hojas y Hablas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.