Scientific pedagogy in Maria Montessori

  • Oliverio de Jesús Moreno Romero, Mg. Universidad Santo Tomás
  • Oliverio de Jesús Moreno Romero, Mg. Universidad Santo Tomás
Keywords: Education, pedagogy, Montessori, child pedagogy, teaching methods.

Abstract

This article reports the  documentary research on The Notion of Pedagogy in the Maria Montessori´s work  (1870-1952), developed as an undergraduate thesis for the Master of Education At Universidad Santo Tomas de Aquino, between the years 2010-2011 . It shows the influence of the thought and work of Montessori in the field of education in the context of Western society, which helped to draw lines of educational policy in the twentieth century, with effects in Colombia, England, France, Italy, India, Spain, USA, Argentina and Chile, among other countries. To achieve this, the first woman doctor in Italy, identified the educational thinking of the time, along with input from other related disciplines such as biology, medicine, psychiatry, anthropology teaching purposes, psychology, philosophy, based on experimental research and theoretical studies. It gave rise to the .children.s homes. in Rome in 1907, her contributions show the need for social and political reform in classroom teaching practices.

Author Biographies

Oliverio de Jesús Moreno Romero, Mg., Universidad Santo Tomás

Licenciado en Filosofía de la Unversidad Santo Tomás, Baccalaureum en Teología de la Pontificia Universidad Javeriana, especialista en “Gestión Educativa” de la Universidad de Pamplona, Magister en Educación de la Universidad Santo Tomás, estudiante de la Especialización en “Pedagogía y Docencia Universitaria” de la Universidad La Gran Colombia, docente-investigador de la Universidad Santo Tomás, miembro del grupo de investigación Educación, pedagogía y nuevas tecnologías Colciencias, categoría D 2010-2011.

Oliverio de Jesús Moreno Romero, Mg., Universidad Santo Tomás

Licenciado en Filosofía de la Unversidad Santo Tomás, Baccalaureum en Teología de la Pontificia Universidad Javeriana, especialista en “Gestión Educativa” de la Universidad de Pamplona, Magister en Educación de la Universidad Santo Tomás, estudiante de la Especialización en “Pedagogía y Docencia Universitaria” de la Universidad La Gran Colombia, docente-investigador de la Universidad Santo Tomás, miembro del grupo de investigación Educación, pedagogía y nuevas tecnologías Colciencias, categoría D 2010-2011.

References

Montessori, M. (1913). Antropología Pedagógica. Barcelona: Araluce.
Montessori, M. (2003). Educar para un mundo nuevo. Buenos Aires: Longseller.
Montessori, M. (1998a). Educación y paz. Buenos Aires: Errepar.
Montessori, M. (1998b). La educación de las potencialidades humanas. Buenos Aires: Errepar.
Montessori, M. (1958). Pedagogie Scientifique, Desclee de Brower, Brujas. (s.e.).
Montessori, M. (1949). Formazione dell´uomo, Pregiudizi e nebule, Analfabetismo mondiale. Aldo Garzanti editore. Milano: Tipografia la Lampada. (Traducción del autor).
Peralta E., M. V. (2008). En el Centenario de L´Ecole Decroly. Universidad Central. Santiago de Chile. Volumen III.
Standing. E., M. (2000). La revolución Montessori en la educación. México: Siglo XXI.
Yaglis, D. (2003). Biblioteca de grades educadores. La educación natural y el medio. María Montessori. México: Trillas.
Published
2016-10-06
How to Cite
Moreno RomeroO. de J., & Moreno RomeroO. de J. (2016). Scientific pedagogy in Maria Montessori. Revista Hojas Y Hablas, (9), 59-67. Retrieved from https://revistas.unimonserrate.edu.co/hojasyhablas/article/view/36