What is read and written in the Fundación Universitaria Monserrate?
Abstract
This article presents the results of the research process developed with students and faculty of Fundacion Universitaria Monserrate within the framework of the research What is it read and written for in the Colombian University?, through the analysis methodology of autonomous and nuclear ethos (Ibañez, 2003), developed bettween 2010 and 2011. As the result the importance of taking notes in academic training, the difference between training at school and university, the types of readings at the university (academic and non-academic), types of reading practices in the university , the reading-writing relationship - subjectivity and the role of literature in professional training.
References
Chartier, Roger & Cavallo, Guglielmo. (2001).Historia de la lectura en el mundo occidental. Madrid: Taurus, 2ª edición,
Chevallard, Yves. (2005). La transposición didáctica. Del saber sabio al saber enseñado. Buenos Aires: Aique.
Colemer, Teresa. (2002).El papel de la mediación en la formación de lectores. México: Consejo Nacional para la Cultura y las Artes,
Ibañez, Jesús. (2003). Más allá de la sociología. El grupo de discusión: técnica y crítica. Madrid: Siglo veintiuno editores, quinta edición.
Jiménez, Hermínsul & Rojas, Guillermina. (2011).Sobre la categoría práctica. Universidad del Amazonas. (Documento de trabajo).
Larrosa, Jorge. (2003).La experiencia de la lectura. Estudios sobre literatura y formación. México: Fondo de Cultura Económica.
Litwin, Edith. (2008). El oficio de enseñar. Condiciones y contextos. Buenos Aires: Paidós,.
Narvaez, Elizabeth & CADENA, Sonia. (Compiladoras y editoras). (2008).Los desafíos de la lectura y la escritura en la educación superior: caminos posibles. Valle del Cauca: Universidad Autónoma de Occidente.
Páez, Milena y otros. (2010). Prácticas de lectura y escritura en la educación superior. Bogotá: Fundación Universitaria Monserrate.
Ranciere, Jacques. (2007). El maestro ignorante. Cinco lecciones sobre la emancipación intelectual. Buenos Aires: El zorzal.
Roberts, Edward & PASTOR, Bárbara. (2007). Diccionario etimológico indoeuropeo. Madrid: Alianza diccionarios, sexta reimpresión.
Serres, Michel. (2003). Los cinco sentidos. Ciencia, poesía y filosofía del cuerpo. Bogotá: Tauros.
Copyright (c) 2012 Hojas y Hablas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.