What is read and written in the Fundación Universitaria Monserrate?

  • Patricia Moreno Fernández, Sra. Universidad de La Salle
Keywords: Reading, writing, university, academic training, reading practice, writing practices.

Abstract

This article presents the results of the research process developed with students and faculty of Fundacion Universitaria Monserrate within the framework of the research What is it read and written for  in  the Colombian University?,  through  the  analysis methodology  of  autonomous  and  nuclear ethos  (Ibañez, 2003), developed bettween   2010 and 2011. As  the result  the  importance of  taking notes  in academic  training,  the difference between  training at school and university,  the  types of readings at the university (academic and non-academic), types of reading practices in the university , the reading-writing relationship - subjectivity and the role of literature in professional training.

Author Biography

Patricia Moreno Fernández, Sra., Universidad de La Salle

Licenciada en Ciencias de la educación, Docente e investigadora de la Fundación Universitaria Monserrate y de la Universidad de La Salle.

References

Carlino, Paula. (2005). Escribir, leer y aprender en la universidad. Una introducción a la alfabetización académica. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Chartier, Roger & Cavallo, Guglielmo. (2001).Historia de la lectura en el mundo occidental. Madrid: Taurus, 2ª edición,
Chevallard, Yves. (2005). La transposición didáctica. Del saber sabio al saber enseñado. Buenos Aires: Aique.
Colemer, Teresa. (2002).El papel de la mediación en la formación de lectores. México: Consejo Nacional para la Cultura y las Artes,
Ibañez, Jesús. (2003). Más allá de la sociología. El grupo de discusión: técnica y crítica. Madrid: Siglo veintiuno editores, quinta edición.
Jiménez, Hermínsul & Rojas, Guillermina. (2011).Sobre la categoría práctica. Universidad del Amazonas. (Documento de trabajo).
Larrosa, Jorge. (2003).La experiencia de la lectura. Estudios sobre literatura y formación. México: Fondo de Cultura Económica.
Litwin, Edith. (2008). El oficio de enseñar. Condiciones y contextos. Buenos Aires: Paidós,.
Narvaez, Elizabeth & CADENA, Sonia. (Compiladoras y editoras). (2008).Los desafíos de la lectura y la escritura en la educación superior: caminos posibles. Valle del Cauca: Universidad Autónoma de Occidente.
Páez, Milena y otros. (2010). Prácticas de lectura y escritura en la educación superior. Bogotá: Fundación Universitaria Monserrate.
Ranciere, Jacques. (2007). El maestro ignorante. Cinco lecciones sobre la emancipación intelectual. Buenos Aires: El zorzal.
Roberts, Edward & PASTOR, Bárbara. (2007). Diccionario etimológico indoeuropeo. Madrid: Alianza diccionarios, sexta reimpresión.
Serres, Michel. (2003). Los cinco sentidos. Ciencia, poesía y filosofía del cuerpo. Bogotá: Tauros.
Published
2016-10-07
How to Cite
Moreno FernándezP. (2016). What is read and written in the Fundación Universitaria Monserrate?. Revista Hojas Y Hablas, (9), 137-148. Retrieved from https://revistas.unimonserrate.edu.co/hojasyhablas/article/view/42