Apoyo curricular a niños con TDAH

Diana Lucia Ordoñez Muller, Alexandra Villamizar Ardila, Andrea Carrero Angarita

  • Editorial Universitaria Unimonserrate
Keywords: ADHD, education, neurodevelopment, curricular support, brain, attention

Abstract

This article shows a series of proposals to support children with
ADHD in the curriculum, guiding them in the academic and social process within the classroom, with the aim that teachers of educational institutions who read this text have a broader vision to work with them and thus have better results in their academic process. Barkley (2011) defines it as "A developmental self-control disorder that includes problems maintaining attention and
controlling impulses and the level of activity, these problems are reflected in the deterioration of the children will or their ability to control their behavior over time and to keep the goals and
consequences in their minds", through the control of their behavior they want to achieve in the students to strengthen each of their skills and knowledge to obtain an adequate development in attention and self-control of behavior which allows to have better results in each stage, achieving significant learning that strengthens their needs and having an appropriate behavior with the other people who are in their environment.

References

American Psychiatric Association. (2014). DSM-5: Manual diagnóstico y estadístico de trastornos mentales. Artmed Editorial.
Bohórquez Sáenz, J. E. (2019). La educación y la pedagogía en el bicentenario de la independencia. Departamento de innovación académica.
Bohórquez Sáenz, J. E. (2019) Estrategias didácticas para el manejo del TDAH por parte de docentes de quinto de primaria de instituciones públicas de Tunja. Congreso internacional de investigación y pedagogía.
Cabanyes, J. y Polaino-Lorente, A. (1997). Trastornos de la atención e hiperactividad infantil: planteamiento actual de un viejo problema. En A. Polaino-Lorente, C. Avila de Encío, J. Cabanyes y Truffino, I. Orjales y C. Moreno. Manual de Hiperactividad infantil. Unión Editorial.
Guatapi Cifuentes, G. L. (2021). Abordaje teórico con relación al TDAH en el entorno escolar. Universidad Antonio Nariño.
Díez Suarez ., Sautullo Esperón C. (2007). Manual del diagnóstico y tratamiento del TDAH. Editorial Médica Panamericana.
Fernández Fernández, L. (2021). El TDAH en la escuela. Editorial inclusión.
Fernández Redondo J. J. (2011). TDAH programa de intervención educativa. Red de Revistas Científicas de América Latina, el Caribe, España y Portugal.
Ferretti, R. F., y Gaete, J. (2020). El Trastorno por Déficit de
Atención/Hiperactividad (TDAH) según Apoderados de Escolares. The Qualitative Report, 25(4), 1107-1126.
Mena, B. (2017). Intervención desde el ámbito escolar en el TDAH. Universidad de Alicante.
Pabón Palacios, A. M. (2012). Técnicas didácticas para mejorar el rendimiento académico de estudiantes de sexto año de educación básica con déficit de atención por hiperactividad en la escuela el vigía de la parroquia Jose Luís Tamayo del canton salinas, periodo 2012-2013. Universidad Tecnológica
de Guayaquil.
Ramírez Flórez, K. F., Paternina Monsalve, C., Martínez Vides, E. (2015). Mejoramiento del trastorno por déficit de atención con hiperactividad (TDAH) por medio de la lúdica-recreativa enfocado en los niños y niñas del grado preescolar de la Institución educativa promoción social sede Jorge Eliecer
Gaitán de la ciudad de Cartagena. Universidad de Cartagena.
Rief, S. (1999). Cómo tratar y enseñar al niño con problemas de atención e hiperactividad. Técnicas, estrategias e intervenciones para el tratamiento del TDA/TDAH. Paidós SAICF.
Severa M. (2012). Actualización del trastorno por déficit de atención e hiperactividad (TDAH) en niños, formación continuada a distancia consejo general de colegios oficiales de psicólogos. Universidad de les Illes Balears.
Orjales Villar, I. (2007). El tratamiento cognitivo en niños con trastorno por déficit de atención con hiperactividad (TDAH): revisión y nuevas aportaciones. Anuario de Psicología Clínica y de la Salud/Annuary of Clinical and Health Psychology, 3, 19-30.
Published
2023-12-15
How to Cite
UnimonserrateE. U. (2023). Apoyo curricular a niños con TDAH. Revista Hojas Y Hablas, 1(24), 115-123. Retrieved from https://revistas.unimonserrate.edu.co/hojasyhablas/article/view/421
Section
ARTICLES

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 > >>