Incorporating ICT in Monserrate: Representations, emotions and Desires

  • Lizette Mendoza, Mg. Fundación Universitaria Monserrate
  • Esperanza Rodríguez2, Mg. Fundación Universitaria Monserrate
  • Sandra Galindo, Mg. Secretaria Distrital de Educación Distrital
Keywords: social imaginaries, social imaginary significations, tecnocomunicacional imaginary, metaphors, ICTs.

Abstract

The article presents de results of a research that supports the fullfillment of requirements for the degree of Master in Communication and Education of Universidad Distrital Francisco Jose de Caldas, developed between 2008 and 2010 at Fundacion Universitaria Monserrate. The study was based on the theory of Social imaginary of Cornelius Castoriadis, the tecnocomunicacional Imaginary of Daniel Cabrera and the proactive perspective of Ulrich Beck (Risk Society). Some elements of Metaphor as Social Analyzer of Emmnuel Lizcano were taken in hand with Grounded Theory (GT) to the methodological design of the research for the purpose of exploring and analyzing the metaphors through which professors and students of Fundacion Universitaria Monserrate signify and re-signify the ICTs. From the findings, it is concluded that education may transform their practices in an autonomous and critical way against the processes of the market economy which form the central imaginary of our society.

Author Biographies

Lizette Mendoza, Mg., Fundación Universitaria Monserrate

Licenciada en Español e Inglés de la Universidad Pedagógica Nacional y Magister en Comunicación y Educación de la Universidad Francisco José de Caldas. Se desempeña como Coordinadora de Área de Inglés de la Fundación Univesitaria Monserrate.

Esperanza Rodríguez2, Mg., Fundación Universitaria Monserrate

Licenciada en Español e Inglés la Universidad Pedagógica Nacional y Magister en Comunicación y Educación de la Universidad Distrital Francisco José de Caldas. Se desempeña como Coordinadora del Área de Inglés de la Fundación Universitaria Monserrate

Sandra Galindo, Mg., Secretaria Distrital de Educación Distrital

Licenciada en Español e Inglés de la Universidad Pedagógica Nacional y Magister en Comunicación y Educación de la Universidad Distrital Francisco José de Caldas. Se desempeña como docente de la Secretaria Distrital de Educación Distrital.

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Published
2016-10-07
How to Cite
MendozaL., Rodríguez2E., & GalindoS. (2016). Incorporating ICT in Monserrate: Representations, emotions and Desires. Revista Hojas Y Hablas, (9), 149-159. Retrieved from https://revistas.unimonserrate.edu.co/hojasyhablas/article/view/43