The impact of the systematization of Practice with Young drug abusers in Shekinah

  • María Angélica Barrios C, Sra. Fundación Universitaria Monserrate
Keywords: Systematization of experiences, practice, drug addiction, systemic approach, guidance, family.

Abstract

The article presents the results of formative research developed as part of the Specialization degree in Education and Family Guidance, of Fundacion Universitaria Monserrate in 2011. The systematization of experiences with young drug addicts of  the foundation a Shekinah: Rescuing men for today and tomorrow, held in the town of Gachancipá, Cundinamarca, during the period  from 2005 to 2011, with the objective of identifying the most effective processes for the rehabilitation of these young people  and  generate  theory  about  it. The  systematization was  part  of  the  empirical  -  analytical paradigm,  from  the qualitative  approach  and descriptive  type,    the data  collection was  conducted through semi-structured interview, and the reconstruction of experience. The investigation confirmed that the work from the systemic approach gives better results in overcoming the problems of youth, coupled with a work on the affective dimension thereof.

Author Biography

María Angélica Barrios C, Sra., Fundación Universitaria Monserrate

Licenciada en Química y Biología de la Universidad Libre de Colombia, Bogotá. Especialista en Educación y Orientación Familiar de la Fundación Universitaria Monserrate. 

References

Bonilla, Elssy y Rodríguez, P. (1997). Mas allá del dilema de los métodos de la investigación en las Ciencias Sociales. Bogotá: Norma.
Cifuentes, Rosa M. (1999). La Sistematización de la práctica del Trabajo Social. Buenos Aires: Lumen.
Valdés, Ángel. (2007). Familia y desarrollo. Intervenciones en. Terapia familiar. Bogotá: Manual Moderno.
Lourdes, Luz. (2003). Dinámica de la Familia. México: Pax.
Dolacio, M, (1988). El drogadicto y la familia. Bogotá: Paulinas.
Nardone Y Watzlawick (1989). El Arte del cambio. Manual de terapia e hipnoterapia sin trance. Barcelona: Herder.
Mejía, Marco. (s.f.). La sistematización. Empodera y produce saber y conocimiento. Bogotá: Desde abajo.
García, H. (1973). Principios de la pedagogía sistémica. Madrid (s.e.).
Repetto, E. (1977). Personalización en la relación orientadora. Valladolid: Miñon.
Published
2016-10-09
How to Cite
Barrios CM. A. (2016). The impact of the systematization of Practice with Young drug abusers in Shekinah. Revista Hojas Y Hablas, (9), 160-166. Retrieved from https://revistas.unimonserrate.edu.co/hojasyhablas/article/view/45