Prevailing learning styles in the estudents at Institución Educativa Robledo

  • Ángela María Jiménez Rojas, Mg. Quindio University
  • Robinson Ruiz Londoño, Mg. Quindio University
  • Sandra Liliana Marín Monroy, Mg. Q
Keywords: learning styles, cognitive styles, teaching, learning.

Abstract

This research has two stages: first, making a theoretical approach to identify models and perspectives on learning styles, differentiating them from the cognitive styles; second, the scale and learning styles of learners in grades six and seven at Robledo School, located in Calarca municipality in Quindio is determined. Thus, a quantitative-descriptive methodological approach was carried out. The learning styles rate by Felder and Soloman (sf) was applied to 234 students. It is noteworthy that the research was structured by seven stages, namely: exhaustive review of the literature; sample selection; project information to parents; application of the questionnaire; analysis and interpretation of data thereof,
; proposal; presentation of results in the institutional framework and, finally, presentation of a final report. These phases are extended in this written work. On the other hand, this research shows that grade 6 students perceived sensitive information more easily (with a slight preference). Furthermore, regarding the type of stimuli, grade 6 learners’ visual style stands in contrast to grade 7 learners’ whose tendency adresses to verbal style (with a slight preference), since students prefer to process information actively (with a discrete choice) and students progress in learning sequentially, with a moderate preference in grade 6 learners and discrete in grade 7 learners.

Author Biographies

Ángela María Jiménez Rojas, Mg., Quindio University

Magíster en Educación y Desarrollo Humano. Docente de Planta Universidad del Quindío.

Robinson Ruiz Londoño, Mg., Quindio University

Magíster en Educación Popular y Desarrollo Comunitario. Universidad del Quindío.

Sandra Liliana Marín Monroy, Mg., Q

Docente catedrática Universidad del Quindío.

References

Aguilera, E. y Ortiz, E. (2009). Las investigaciones sobre los estilos de aprendizaje y sus modelos explicativos.
Revista estilos de aprendizaje, 4(4), 1-19. Recuperado el 20/03/2015. En: http://www.uned.
es/revistaestilosdeaprendizaje/numero_4/Artigos/lsr_4_articulo_2.pdf
Brito-Orta, M. D. y Espinosa-Tanguma, R. (s.f.). Evaluación de la fiabilidad del cuestionario sobre estilos
de aprendizaje de Felder y Soloman en estudiantes de medicina.
Cabrera, J. S. y Fariñas, G. (s.f.). El estudio los estilos de aprendizaje desde una perspectiva vigostkiana:
una aproximación conceptual. Revista iberoamericana de educación. Recuperado el 10/03/2015.
En: http://www.rieoei.org/deloslectores/1090 Cabrera. pdf
Felder, R. y Soloman, B. (s.f.). Cuestionario Índice de estilos de aprendizaje. Recuperado el 18/02/2014.
De: http://www.ua.es/dpto/dqino/RTM/Invest_docente/ilsweb_es.html
Hederich, C. (2004). Estilo cognitivo en la dimensión de independencia-dependencia de campo-influencias
culturales e implicaciones para la educación. Universidad Autónoma de Barcelona. Barcelona,
España.
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, M. P. (2010). Metodología de la investigación. México D.F., México:
McGraw-Hill.
López, E. (2005). Los procesos cognitivos en la enseñanza-aprendizaje. México D. F., México: Trillas.
Lozano, A. (2009). Estilos de aprendizaje y enseñanza:un panorama de la estilística educativa. México:
Trillas.
Salas, R. E. (2008). Estilos de aprendizaje a la luz de la neurociencia. Bogotá, Colombia: Magisterio.
Secretaria de educación pública subsecretaria de educación medio superior dirección general
del bachillerato. Recuperado el 21/06/2014. En: http://www.plandecenal.edu.co/html/1726/articles-
310477_archivo.pdf
Uva, A. A. (2014). Neurociencias en el ámbito educativo. Estilos cognitivos y estrategias de aprendizaje
Magisterio, (68), 36-41.
Published
2016-10-10
How to Cite
Jiménez Rojas Ángela M., LondoñoR. R., & MonroyS. L. M. (2016). Prevailing learning styles in the estudents at Institución Educativa Robledo. Revista Hojas Y Hablas, (12), 41-51. Retrieved from https://revistas.unimonserrate.edu.co/hojasyhablas/article/view/50