Visual representations of knowledge in an e-learning environment
Abstract
This article describes the main findings of the research process “Strengthening the ability of visual literacy participants of the Semillero de Investigación ciupupn Seed Research from work with forms of knowledge representation in an e-learning environment”
(dte- 356-13) developed by the Research Group Kenta of the Universidad Pedagógica Nacional as a contribution to the training of young teachers and researchers, able to recognize the importance of visual literacy in developing any investigative process, to deepen related skills the use, interpretation, appreciation and creating visual messages for communicating representations illustration troubleshooting or expression of positions critically.
To achieve this purpose, a methodology with a qualitative approach was used for the case study method, which allowed the description of a training process conducted from interaction with an e-learning environment in which young people from the Semillero ciup-upn addressed ten ways of representing knowledge and free software for production. The use of digital educational resources in the environment, allowing among other things, exploring and creating different types of knowledge representation, with the aim to motivate young study participants, initiate a process that enables them to move from being information consumers to producers, thus contributing both its projection as education professionals, and
strengthening research activities they undertake.
References
http://www.ugr.es/~pwlac/G28_14Carmen_Alvarez- JoseLuis_SanFabian.html American Library Asociation (2011). acrl Visual Literacy Competency Standards for Higher Education. Recuperado en: http://www.ala.org/acrl/standards/visualliteracy
Barros, R.; Duque, G.; Rojas, J.; Sánchez, L. & Velosa, J. (2005) Introducción a la ingeniería: grace. ean.
Campos, A (2005). Mapas conceptuales, mapas mentales y otras formas de representación del conocimiento. Bogotá, Ed. Magisterio.
Camprubí, F. (2012). Entornos e-learning como soporte de aprendizaje a la asignatura educación musical en primaria. España. Recuperado en: dialnet. unirioja.es/descarga/articulo/4680438.pdf
Creswell, J. (2003). Research Design. Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. Second Edition. usa: sage Publications.
Díaz, C. (2013). Mapas mentales y estilos de aprendizaje: aportes a la enseñanza/aprendizaje en un espacio formativo en Ingeniería. Revista Educación en Ingeniería, (volumen 8). No. 16, pp. 45-52. Recuperado en: http://www.educacioneningenieria. org/index.php/edi/article/view/360/170
Garrison, D. & Anderson, T. (2005) El e-learning en el siglo xxi. Barcelona: Ediciones Octaedro.
González, H., & Duarte, P. (2006). La didáctica del Minicuento y su desarrollo en ambientes hipermediales. Universidad Pedagógica Nacional. Grupo himini. Bogotá: Imprenta nacional de Colombia.
Hernández, A. (2014). Narrativas transmediáticas en entornos digitales: la novela hipermedia Inanimate Alice y sus aplicaciones docentes. En: cic
Cuadernos de Información y Comunicación, (volumen 19). Pp. 287-301. Recuperado en: http://dx.doi.org/10.5209/rev_ciyc.2014.v19.43916
Marín, B. (2009). La infografía digital, una nueva forma de comunicación. Barcelona, España. Recuperado en: www.tdx.cat/bitstream/10803/48653/1/bemo-
1de1.pdf
Méndez, E. (2010). Video digital y alfabetización audiovisual en la formación universitaria. Barcelona, España. Recuperado en: http://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/41368/2/emmc_tesis.pdf
Muela, Z. (2004). Una Introducción a las Metodologías de Investigación Cualitativa Aplicadas a la Bibliotecología. University of Sheffield, Gran Bretaña. Recuperado en: eprints.rclis.org/6220/1/zapopan.
ncrel & Metiri Group. (2003). enGauge®21st Century
Skills: Literacy in the Digital Age. Recuperado en:
http://pict.sdsu.edu/engauge21st.pdf
Rodríguez, J. (2007). Narrativa, juego y conocimiento.
La iniciativa digital en acción en Golpe de Gracia.
Cuadernos de Literatura, (volumen 12). No. 23,
pp. 106-117. Obtenido de http://www.erevistas.
csic.es/ficha_articulo.php?url=oai:ojs.www.javeriana.
edu.co:article/6558&oai_iden=oai_rev
Rodríguez, E. (octubre 2011). La imagen que viene: un
régimen escópico entre la bildwissenschaft y los
“pequeños monstruos”. Nómadas. Pp. 65-79.
Copyright (c) 2015 Hojas y Hablas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.