Pedagogical knowledge of the formative research content: cases triangulation

  • Carlos Alberto Salazar Díaz, Mg. Atlantic University
  • Roberto Enrique Figueroa Molina, PhD. Atlantic University
Keywords: pedagogy, teaching profession, teacher education, cases studies.

Abstract

In this paper are described different Pedagogical content knowledge (pck) aspects of experienced teachers (n = 3) and student-teachers (n = 16) along three levels of Formative Research (fr) course in Spanish and Literature undergraduate program. It used a qualitative research methodology and a colective case study design. The data collection techniques were depth
interviews with teachers, focus groups with students, and document analysis by means Atlas.ti® software (Version 6). The main data collection instrument was a questionnaire known as Pedagogical and Professionalexperience Repertoires (PaP-eRs). The findings were represented through semantic webs that summarize differences and similitudes between teachers and student-
teachers conceptions (preconceptions, concepts, ideas and opinions expressed orally or in writing) regarding definition, importance, educational purposes and assessment practices of the subject. In the discussion section, three investigative trends related with pck are differentiated and the theoretical assumptions and limitations of this study are stated. The conclusions point to implications of inquiring and describing teacher and student-teachers conceptions about subject matter, as well as cooperation possibility between teachers. 

Author Biographies

Carlos Alberto Salazar Díaz, Mg., Atlantic University

Magister en Educación. Miembro del Grupo Educativo de Ciencia Investigación y Tecnología –gecit–, Categoría A Colciencias. Docente Pasante con dedicación de medio tiempo,
adscrito a la Facultad de Ciencias de la Educación – Universidad del Atlántico, Barranquilla, Colombia.

Roberto Enrique Figueroa Molina, PhD., Atlantic University

Doctor en Educación de la Universidad de Puerto Rico. Coordinador del Grupo Educativo de Ciencia, Investigación y Tecnología –gecit–. Categoría A Colciencias. Docente
adscrito a la Facultad de Ciencias de la Educación – Universidad del Atlántico, Barranquilla, Colombia

References

Albert, M. (2007). La investigación educativa: claves teóricas. España: McGraw-Hill.
Aldana, G, M. (2012). La formación investigativa: su pertinencia en pregrado. En: Revista Virtual Universidad Católica del Norte, No. 35, 367–379.
Anzola Morales, O. L. (2005). La investigación formativa en los procesos de investigación asumidos en la Universidad. En: Revista Sotavento, Vol. 10, 68-73. Backes, V. M. S., Moyá, J. L. M., and y Do Prado, M. L. (2011). Proceso de construcción del conocimiento pedagógico del docente universitario de enfermería. En: Revista Latino-Americana de Enfermagem, Vol. 19(2), 1-8. doi: 10.1590/s0104-
11692011000200026
Cardona, M., Cano, C. A., y Montes, I. C. (2007). Formación en investigación en el pregrado: Caso del Semillero en Economía de la Universidad eafit. En: Revista Studiositas, Vol. 1(3), 43-53. Cochran-Smith, M. (2005). Teacher educators as researchers: multiple perspectives. En: Teaching and Teacher Education, Vol. 21, 219-225. doi: 10.1016/j.tate.2004.12.003
Consejo Nacional de Acreditación (cna) (1998). La evaluación externa en el contexto de la acreditación en Colombia. Bogotá: Corcas.
De la Ossa, J., Pérez, A., Patiño, R., y Montes, D. (2012). La Investigación Formativa como una necesidad en el pregrado. En: Revista Colombiana de Ciencia Animal, Vol. 4(1), 1-3.
Denzin, N. K., y Lincoln, Y. S. (2012). Introducción general La investigación cualitativa como disciplina y como práctica. En: Norman Denzin e Yvonna Lincoln (Coords.) El campo de la investigación cualitativa. Manual de investigación cualitativa. Vol. I. (Pp. 43-101). Barcelona: Gedisa.
Figueroa, L., Jaramillo, V., y Partido, M. (2009). Investigación formativa: una estrategia para la construcción del conocimiento en filosofía, teoría y campo de la educación (ftyce). Ponencia presentada en el: X Congreso de investigación educativa. México: Consejo mexicano de investigación educativa.
Flick, U. (2009). Focus Groups. En: An Introduction to Qualitative Research. (4ª. Ed.). (Pp. 206-209). Londres: Sage.
Freire, L. I., y Fernández, C. (2014) Professores novatos de química e o desenvolvimento do pck de oxidorredução: influências da formação inicial. En: Revista Educación química, Vol. 25(3), 312-324.
México: Universidad Nacional Autónoma de México.
Garritz, A. (2010). Pedagogical Content Knowledge and the Affective domain of Scholarship of Teaching and Learning. En: International Journal for the Scholarship of Teaching and Learning, Vol. 4(2),
1-6.
Garritz, A., Nieto, E., Padilla, K., Reyes-Cárdenas, M.; Trinidad, R. (2008). Conocimiento didáctico del contenido en química. Lo que todo profesor debería poseer. En: Campo Abierto, Vol. 27(1),
153-177.
Garritz, A., Porro, S., Rembado, F. M., y Trinidad, R. (2007). Conocimiento pedagógico de profesores latinoamericanos sobre la naturaleza corpuscular de la materia. En: Revista de Educación en Ciencias, Vol. 8(2), 79-84.
Gess-Newsome, J. (2002). Secondary Teachers’ Knowledge and Belief about Subject Matter and their Impact on Instruction. En: Julie Gess-Newsome y Norman G. Lederman (Eds.) Examining Pedagogical Content Knowledge: The Construct and its Implications for Science Education. (Pp. 51-94). Nueva York: Kluwer Academic Publishers.
González, E. M. (2006). La investigación formativa como una posibilidad para articular las funciones universitarias de la investigación, la extensión y la docencia. En: Revista Educación y Pedagogía,
Vol. 28(46), 101-109. Colombia: Universidad de Antioquia.
Hancock, D. R., y Algozzine, B. (2006). Key terms. En: Doing Case Study Research. (Pp. 85-87). Estados Unidos América: Teacher College Press.
Harris, L. M., y Bain, R. B. (2010). Pedagogical content knowledge for world history teachers. En: The Social Studies, Vol. 102(1), 9-17. doi: 10.1080/00377996. 2011.532724
Hernández, C. (2003). Investigación e investigación formativa. En: Revistas Nómadas, Vol. 18; (pp.183-193).
Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, P. (2010). Capítulo 13. Muestreo en la investigación cualitativa. En: Metodología de la investigación. (5ª Ed.). (Pp. 392-405). México: McGraw-Hill.
Herold, F., y Waring, M. (2009). Pre-service physical education teachers’ perceptions of subject knowledge: Augmenting learning to teach. En: European Physical Education Review, Vol. 15(3),
337–364. DOI: 10.1177/1356336X09364297
Jiménez, W. G. (2006). La formación investigativa y los procesos de investigación científico-tecnológica en la Universidad Católica de Colombia. En: Revista Studiositas, Vol. 1(1), 36-43.
Kind, V. (2009). Pedagogical Content Knowledge in science education: potential and perspectives for progress. En: Studies in science education, Vol.45(2), 169-204. doi: 10.1080/03057260903142285
Lara, G. (2006) Investigación formativa. Una visión integral para profesiones de la salud. En: Revista Ciencias de la Salud, Vol. 4, 161-176.
Lederman, N. G. (1999) Teachers’ Understanding of the Nature of Science and Classroom Practices: Factors That Facilitate or Impede the Relationship. En: Journal of Research in Science Teaching,
Vol. 36(8), 916-929). doi: 10.1002/ (sici) 1098-2736(199910)36:83.0.CO; 2-A
López, H. (2011) Investigación formativa. Una estrategia en la práctica del cuerpo académico: estudios en educación. Ponencia presentada en el: XI Congreso Nacional de Investigación Educativa. México: Universidad Veracruzana.
Loughran, J. (2010) What expert teachers do? Enhancing profesional knowledge for classroom practice. Australia: Allen & Unwin.
Loughran, J. (2013) Pedagogy: Making Sense of the Complex Relationship between Teaching and Learning. En: Curriculum Inquiry, Vol. 43(1), 118-141. doi: 10.1111/curi.12003
Loughran, J., Berry, A., y Mulhall, P. (2012) Portraying pck. En: Understanding and developing science teachers’ Pedagogical Content Knowledge. (Pp. 15-24) (2a Ed.). Holland: Sense Publishers.
Loughran, J., Milroy, P., Berry, A., Gunstone, R., y Mulhall, P. (2001) Documenting Science Teachers’ Pedagogical Content Knowledge Through PaP-eRs. En: Research in Science Education, Vol. 31(2), 289-307. doi: 10.1023/A: 1013124409567
Loughran, J., Mulhall, P., y Berry, A. (2004). In search of pedagogical content knowledge for science: Developing ways of articulating and documenting professional practice. En: Journal of Research in
Science Teaching, Vol. 41, 370-391. doi: 10.1002/tea.20007
Loughran, J., Mulhall, P., y Berry, A. (2008) Exploring Pedagogical Content Knowledge in Science Teacher Education. En: International Journal of Science Education, Vol. 30(10), 1301-1320. doi: 10.1080/
09500 690802187009
Marczyk, G., DeMatteo, D., y Festinger, D. (2005) General types of research designs and approaches. En: Essentials of Research Design and Methodo logy. Estados Unidos de América: John Wiley &
Sons.
McMillan, J. y Schumacher, S. (2005) Investigación educativa: una introducción conceptual. (5ª Ed.). Madrid: Pearson educación.
Melo, L.; Cañada, F.; Mellado, V. y Dávila, M. (2014). Desarrollo del Conocimiento Didáctico del Contenido sobre el Campo Eléctrico: Un Estudio deCaso. Conferencia: ii Congreso Internacional de
Ciencias de la Educación y del Desarrollo. España.
Millican, J. S. (2013) Describing Instrumental Music Teachers’ Thinking: Implications for Understanding Pedagogical Content Knowledge. En: Update: Applications of Research in Music Education, Vol.
31(2), 45-53. doi: 10.1177/8755123312473761
Ministerio de Educación Nacional (MEN) (2013) Sistema colombiano de formación de educadores y lineamientos de política. Colombia: Ministerio de Educación Nacional.
Monte-Sano, Ch. (2011). Learning to Open Up History for Students: Preservice Teachers’ Emerging Pedagogical Content Knowledge. En: Journal of Teacher Education, Vol. 62(3), 260-272. doi:
10.1177/0022487 110397842
Mora, W. M., y Parga, D. L. (2008). El conocimiento didáctico del contenido en química: integración de las tramas de contenido histórico-epistemológicas con las tramas de contexto-aprendizaje. En:
Tecné, Episteme y Didaxis, No. 24, 56-81.
Morgan, D. L. (2008). Focus Groups. En: Lisa M. Given (Ed.) The sage Encyclopedia of Qualitative Research Methods. Vol. 1, 352-354. Thousand Oaks: Sage.
Padilla, K., y Garritz, A. (2014) Creencias epistemológicas de dos profesores-investigadores de la educación superior. En: Revista Educación química, Vol. 25(3), 343-353. México: Universidad Nacional
Autónoma de México.
Parga, D. L., y Mora, W. M. (2014) El pck, un espacio de diversidad teórica: Conceptos y experiencias unificadoras en relación con la didáctica de los contenidos en química. En: Revista Educación
química, Vol. 25(3), 332-342. México: Universidad Nacional Autónoma de México.
Parra, C. (2004) Apuntes sobre la investigación formativa. En: Educación y Educadores, No. 7(1); (pp.57-77).
Passos, L. y Garritz, A. (2014). O conhecimento pedagógico da “natureza da matéria” de bolsistas brasileiros participantes de um programa de iniciação à docência. En: Revista Educación química,
Vol. 25(3), 363-379. México: Universidad Nacional Autónoma de México.
Pellón, M., Mansilla, J., y San Martín, D. (2009). Desafíos para la Transposición Didáctica y Conocimiento Didáctico del Contenido en Docentes de Anatomía: Obstáculos y Proyecciones. En: International Journal of Morphology, Vol. 27(3), 743-750.
Restrepo, B. (2003a). Conceptos y aplicaciones de la Investigación Formativa y criterios para evaluar la investigación científica en sentido estricto. Bogotá: Consejo Nacional de Acreditación.
Restrepo, B. (2003b). Investigación formativa e investigación productiva de conocimiento en la universidad. En: Revistas Nómadas, Vol. 18, 195-202.
Reyes, J. D., y Martínez, C. A. (2013). Conocimiento didáctico del contenido en la enseñanza del campo eléctrico. En: Tecné, Episteme y Didaxis, No.33, 37-60.
Reyes-C, F., y Garritz, A. (2006). Conocimiento pedagógico del concepto de “reacción química” en profesores universitarios mexicanos. En: Revista Mexicana de Investigación Educativa, Vol. 11(31),
1175-1205.
Rojas, M. (2009). La investigación formativa y la docencia en la universidad. En: Revista UIS Humanidades, Vol. 37(2), 107–122.
Rosiek, J. (2003). Emotional scaffolding: An exploration of the teacher knowledge at the intersection of student emotion and the subject matter. En: Journal of Teacher Education, Vol. 54(5), 399-
412). doi: 10.1177/0022487103257089 Rothbauer, P. M. (2008) Triangulation. En: Lisa M. Given (Editora) The Sage Encyclopedia of Qualitative Research Methods. (Pp. 894) Estados Unidos de
América: sage Publications.
Saldaña, J. (2009) The Coding Manual for Qualitative Researchers. Londres: sage Publications.
Sancho Gil, J. M. (2001). Docencia e investigación en la universidad: una profesión, dos mundos. En: Revista Educar, Vol. 28, 41-60).
Shulman, L. S. (1986). Those Who Understand Knowledge Growth in Teaching. En: Suzanne M. Wilson (Ed.) (2004). The Wisdom of Practice: Essays on Teaching, Learning, and Learning to Teach.
(Pp. 187-215). Estados Unidos de América: Jossey Bass.
Shulman, L. S. (1987). Knowledge and Teaching: Foundations of the New Reform. En: Suzanne M. Wilson (Ed.) (2004). The Wisdom of Practice: Essays on Teaching, Learning, and Learning to Teach. (Pp.217-271). Estados Unidos de América: Jossey Bass.
Shulman, L. S. (2005) Pedagogies. En: Liberal Education, Vol. 91, Núm. 2, 18-25.
Steinke, I. (2000). Quality Criteria in Qualitative Research. En: Uwe Flick, Ernst von Kardorff y Ines Steinke (Eds.) (2004). A Companion to Qualitative Research. (Pp. 184-190). Londres: Sage.
Zepke, N. (2013). Threshold concepts and student engagement: Revisiting Pedagogical Content Knowledge. En: Active Learning in Higher Education, Vol.14(2), 97-107). doi:10.1177/1469787413481127
Published
2016-10-13
How to Cite
Salazar DíazC. A., & MolinaR. E. F. (2016). Pedagogical knowledge of the formative research content: cases triangulation. Revista Hojas Y Hablas, (12), 88-106. Retrieved from https://revistas.unimonserrate.edu.co/hojasyhablas/article/view/55