Teaching in prisons: is it a challenge and an urgency?
Abstract
Education, as a social process, is the most important issue, as for how much it concerns for the progress of society, and is one of the few rights that those deprived of freedom do not lose. The current paper I the result of a research carried out in the Medium Security Penitentiary and Prison in Tunja, and it aims to highlight the impact of education on its different forms in the prison
treatment and on its internal staff. The type of research used in this work is qualitative with focus on action participation. It can be mainly concluded that formal education strongly influences the reconstruction of the life project of the inmates, drawing them away from reoffending and strengthening their family ties.
References
Burgos, A. (2013). Instituciones educativas Vivas. En a. Burgos, & e. all, Instituciones educativas Vivas (págs. 21-48). Tunja. Código penitenciario y carcelario: Ley 65 de 1993. (1.sted.). (1993). Santafé de Bogotá, Col.: Ecoe Ediciones.
Cyrille, S. (2011). Eurosocial: contribuciones a una política publica de educación en contexto de encierro en Méxiso. Ciudad de Mexico, Mexico.
Giacchino, M. (2012). “Puertas que llevan a la calle...”: aportes para una pedagogía en los contextos de encierro. En U. -U. Córdoba, Pensar la educación para Iberoamérica. Tomo I. (págs. 263-286). Bogotá: usta.
inpec. (2004). Plan de Acción y sistemas de oportunidades p.a.s.o. Bogotá: Imprenta Nacional.
inpec. (2015). www.inpec.gov.co. Obtenido de http://www.inpec.gov.co/portal/page/portal/Inpec/
Institucion/ResenaHistorica/Naturaleza%20jur%EDdica Kouyoumdjian, L., & Poblet, M. (2010). Un punto de fuga. La educación en cárceles, aportes desde el Trabajo Social. Margen 58, 1-7.
Lewkowicz, I. (2004). Pensar sin Estado. La subjetividad en la era de la fluidez. Buenos Aires: Paidós. Ley 65 de 1993.
Maeyer, M. (2008). www.redlece.org. Obtenido de http://www.redlece.org/biblioteca/Eptenprision. pdf
Morales, E. (2009). Presentación. En inpec, Modelo educativo para el sistema penitenciario y carcelario colombiano. (págs. 7-12). Artes gráficas de la Picota.
Rangel, H. (2015). Una mirada internacional de la construcción curricular. Por un currículo vivo, democrático y deliberativo. Revista Electrónica de Investigación Educativa, s.p.
Rodriguez, A. (2004). Fórmulas para la resocialización del delincuente en la legislación y el sistema penitenciario españoles. Obtenido de www.uned.es: http://www.uned.es/dpto-derecho-politico/arod.pdf
Rodríguez, A., & Español, W. (2013). Equidad y Educación. En Colección Pedagogía Iberoamericana. Enseñanza, equidad y sostenibiidad (págs. 33-38). redipe.
Ruiz, M. (2008). Aspectos determinantes en la pedagogía de la resocialización. Nomadas. Revista Critica de ciencias sociales y juridicas, s.p.
Sánchez, A. (2014). Hacia la construcción de una política pública en educación, desde el contexto del encierro. Obtenido de www.mjp.go.cr: http://mjp.go.cr/Downloads/Banner/Artículo%202%20
2014.pdf
Scarfó, F., Pérez, F., & Montserrat, I. (2013). Avances en la Normativa del derecho a la educación en Cárceles de la Argentina. Educação & Realidade, Porto Alegre, 71-92.
Tocora, F. (2013). Cárceles: laberintos y cerrojos. Revista Nuevo Foro Penal, 135-162.
Copyright (c) 2015 Hojas y Hablas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.