Contruction of the family sense in school adolescent
Abstract
This article presents the results of the research about construction of family sense in schooled teenagers. The objective of the research was to make an approach to the sense of family of a group of 499 students between 12 and 18 years at public schools in Bogota using the perspective of experience building in everyday life of Berger and Luckmann. A descriptive cross-sectional study was conducted using a survey of socioeconomic variables, family variables, activities, practices and values that promote family, among others. The results show that participants have built their family sense through daily family practices and activities. In addition, they recognize family as the most important social reference for the construction of the person and the life experience. Furthermore, results show differences between the sense of family and the family composition and also that family activities depend upon age and social class. Knowing the subjective reality of families through the sense teenagers have of it, allows a better understanding of family in modern society.
References
Bauman, Z. (2003). Modernidad líquida. Argentina. Fondo de Cultura Económica.
Berger, P. y Luckmann, T. (1993). La construcción social de la realidad. Undécima reimpresión. Buenos Aires. Amorrortu Editores.
Bernal, A. (2009). La familia como ámbito educativo. Instituto de ciencias para la familia. Entramado educativo de relaciones personales. Documentos. Chía. Instituto de la Familia. Universidad de La Sabana.
Botero, P., Ospina, H. F. y Gómez, E. (2008). Constitución de sentido: una perspectiva desde la sociología del conocimiento. En Botero, P. (2008). Compiladora. Representaciones y ciencias sociales. Una perspectiva epistemológica y metodológica.
Buenos Aires. Espacio Editorial.
Cabrera, V., Guevara, I., y Barrera, F. (2006). Relaciones maritales, relaciones paternas y su influencia en el ajuste psicológico de los hijos. Acta Colombiana de Psicología, 9, 2, 115-126.
Cabrera, V. E, Salazar, P.A., Docal, M. C., Aya, V., Ardila, M.M. y Rivera R., (2014) Estilos de vida de los jóvenes y las necesidades de educación sexual. iemp Bogotá.
Campo-Arias, A., Cogollo, Z. y Díaz, C. (2008). Comportamientos de riesgo para la salud en adolescentes estudiantes: prevalencia y factores asociados. Revista de Salud Uninorte. 24, 2, 226-234.
Collins, W. A. & Laursen, B. (2004). Parent-adolescent relationships and influences. En R. M. Lerner, & Steinberg, L. (Ed.), Handbook of adolescent psychology (pp. 331-361). N. J.: Willey.
Fonseca, M., Maldonado, A., Pardo, L., Soto, M. (2007). Adolescencia, estilos de vida y promoción de hábitos saludables en el ámbito escolar. Umbral Científico. 11, pp. 44-57.
Guerra, M.I. y Guerrero M.E. (2004), Qué sentido tiene el bachillerato. Una visión desde los jóvenes, México, Universidad Pedagógica Nacional.
Guerra, M.I. (2009), Trayectorias escolares y laborales de jóvenes de sectores populares. Un abordaje biográfico. México, anuies.
Guerrero, M.E. (2006), “El punto de retorno. Una experiencia de estudiantes de bachillerato universitarios”, Revista Mexicana de Investigación Educativa, vol. XI, No. 29, pp. 483-507.
Donati, P. (2003). Manual de Sociología de la familia. España. eunsa.
Ferrater Mora, J. (s.f). Diccionario de filosofía. Tomo II. Buenos Aires. Editorial sudamericana.
Giraldo, G.A. (2014). La familia para los y las jóvenes de Caldas, Colombia. En Revista Reflexiones 93 (1) pp. 103-111.
López, Y. (2009). Familia, querida familia, ¿hacia dónde vas? En Trabajo Social No. 11, 2009, pp. 125-136. Bogotá
Luhmann, N. (1986). En: Donati, P. (2003). Manual de Sociología de la familia. España. eunsa.
Maturana, H. (1996). Realidad: la búsqueda de la objetividad o la persecución del argumento que obliga.
En Pakman, M. Compilador. (1996). Construcciones de la experiencia humana. Vol. 1. Barcelona. Gedisa.
Rodríguez, O. (2012). Representaciones sociales sobre la familia en jóvenes de grado 11 de algunos colegios públicos y privados de Santa Marta, Colombia. En Revista Pensando Psicología, 8(14). 28-38. Recuperado 31 mayo de 2014,
en http://wb.ucc.edu.co/pensandopsicologia/files/2013/06/art003-vol8-n14.pdf
Secretaría de Educación de Bogotá. Instituciones educativas. Recuperado el 17 de febrero de 2015.
http://www.educacionbogota.edu.co/servicios/instituciones-educativas.
Taber, B. y Zandperl, A. (2001). ¿Qué piensan los jóvenes? Sobre la familia, la escuela, la sociedad, sus pares, el sida, la violencia y las adicciones. Una propuesta metodológica. Argentina. UNICEF
Uribe, P. (2007). Familias monoparentales con jefatura femenina, una de las expresiones de las familias contemporáneas. Revista Tendencias y retos. No. 12.
Valle, I. y Weiss E. (2010), “Participation in the Figured World of Graffiti”, Teaching and teacher Education, 26(1). pp. 128-135.
Copyright (c) 2016 Hojas y Hablas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.