Normal Schools in South America “!e Normalismo in danger of extinction” Colombia, how are we?
Abstract
Normal Schools, teacher training institutions were created during the nineteenth and twentieth centuries in various countries in order to train teachers to guarantee the dissemination of mutual learning and ideals of the nation.
However, in some countries of South America in the twentieth century they were closed and / or transformed. Colombia is one of the countries that currently has Higher Normal Schools (HNS) although 75% were closed in 1978. This historical research from documentary analysis presents a brief overview of some Normal Schools of South America and attempts to resolve the following questions: How did the Decrees 3012 of 1997 and 4790 of 2008 transform the Normal Education in Colombia? What are the true intentions of the educational policy that currently regulates HNS?
References
Argentina, Resolución 2321 (1970) Recuperado el 23 de junio de 2016 de http://www.bnm.me.gov.ar/giga1/normas/7946.pdf Argentina, Ley Federal de Educación 24195 (1993) Recuperado el 23 de junio de 2016 de http://www. bnm.me.gov.ar/giga1/documentos/EL002605.pdf Argentina, Gaceta del Gobierno de Lima Independiente (Argentina: The Pennsilvania State University Libraries, 1855) Recuperado el 25 de junio de 2016 de https://babel.hathitrust.org/cgi/pt?id=pst.00005 5565059;view=1up;seq=88 Biblioteca Luis Ángel Arango. La Escuela Normal. Periódico Oficial de Instrucción Pública. Tomo VI, nos. 220-221. (Bogotá: 27 de marzo 1875), 90-91 (Documento hemeroteca microfilm)
Biblioteca Luis Ángel Arango. La Escuela Normal. Periódico O$cial de Instrucción Pública. Tomo VI, no. 210. (Bogotá: 9 de Enero 1875), 12. (Documento hemeroteca microfilm) Brasil, Presidencia de la República. Ley 5692, (1971). Recuperado el 21 de junio de 2016 de http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L5692impressao.htm
Bossio, N. 2006. “Mi vida en ángulos”. Escuela Normal Superior de Cartagena de Indias. (Historia de vida)
Camara, M. H., (2012). Educação Pública e Independências na América Espanhola e Brasil: Experiências Lancasterianas no Século XIX, Revista Historia de la Educación Latinoamericana, 14, 75-92.
Camara, M. H. (2005). O ensino monitorial/mutuo no Brasil (1827-1854). En: M. Stephanou y M. Camara (Eds.), Histórias e memorias da educação no Brasil. Vol II – Século XIX (pp. 34-51). Brasil:
Editora vozes. (Artículo libro)
Cámpoli, O., (2004). La formación docente en la República Argentina. Recuperado el 25 de junio de 2016 de www.oei.es/docentes/info_pais/informe_formacion_docente_argentina_iesalc.pdf
Castanha, A. P., (2012). A Introdução do Método Lancaster no Brasil: História e Historiogra%a. Recuperado el 30 de mayo de 2015 de http://www.ucs.br/etc/conferencias/index.php/anpedsul/9anpedsul/paper/viewFile/1257/12
Chile, Decreto Ley 353. (Santiago, 1974) Recuperado el 19 de mayo de 2016 de https://www.leychile.cl/Navegar?idNorma=6010
Corts, M.; Ávila, A.; Calderón, M. y Montero, A. (1996). Historia de la Educación: Cuestiones previas y perspectivas actuales. España: Gipes. (libro)
Echeverri, A. (2002). Surgimiento de la Instrucción pública en Bogotá, entre 1819 y 1842, En: Alcaldía Mayor (Eds.) Historia de la Educación en Bogotá. Bogotá: Alcaldía Mayor. (capítulo libro)
Gaceta del Gobierno de Lima Independiente (Lima, Febrero 23 de 1822), t. 2, no. 16. Recuperado el 23 de junio de 2016 de https://babel.hathitrust.org/cgi/pt?id=pst.000055565059;view=1up;seq=88
Gaceta del Gobierno de Lima Independiente (Lima, 6 de Julio de 1822), t. 3, no. 4. Recuperado el 23 de junio de 2016 de https://babel.hathitrust.org/cgi/pt?id=pst.000055565059;view=1up;seq=88
Garcés, J. (1996). Informe sobre el estado actual de la práctica docente. Revista Educación y Pedagogía, (16), 31-46. Recuperado el 5 de julio de 2015 de http://aprendeenlinea.udea.edu.co/revistas/in-
dex.php/revistaeyp/article/view/17070/14786
Jiménez, J. 2005. “Es realmente Asombroso” Escuela Normal Superior de Cartagena de Indias. (Historia de vida).
Loaiza, Y. (2011). Las Escuelas Normales Superiores Colombianas: reformas y tensiones en la segunda mitad del siglo XX. Revista Latinoamericana de estudios educativos. 7(2), 69-93. Recuperado el
22 de noviembre de 2013 de http://latinoamericana.ucaldas.edu.co/downloads/Latinoamericana7(2)_5.pdf
Ministerio de Educación Nacional (MEN), “Ley 6 de Agosto de 1821”, 112. Recuperado el 8 de octubre de 2014 de http://www.bdigital.unal.edu.co/21/34/leyes_de_1821.pdf
Narodowski, M. (2004). Macropolíticas y regulaciones de las reformas educativas en la Argentina en el S. XX, En: O. Zuluaga y G. Ossenbach (Eds.), Modernización de los sistemas educativos Iberoame
ricanos S XX (pp. 23-39). Colombia: Editorial Magisterio. (artículo libro) Perú, Ley General de Educación (Lima, 18 de Mayo, 1982) Recuperado el 24 de junio de 2016 dehttps://www.bq-portal.de/sites/default/$les/legal_basis/$les/ley_general_de_educacion_23384.pdf
Pineda, Y. y Arbeláez, N. (2009). La práctica pedagógica del maestro de las escuelas normales de Manizales (1982-1994). Revista Latinoamericana de Estudios Educativos. 5(1), 27-56. Recuperado
el 27 de abril de 2015 de http://latinoamericana.ucaldas.edu.co/downloads/Latinoamericana5%281%29_3.pdf
Ramírez, M. y Tellez, J. (2016). La educación primaria y secundaria en Colombia en el siglo XX. Recuperado el 10 de marzo de 2016 de http://www.banrep.gov.co/docum/>p/borra379.pdf
Restrepo, M. y Campo, R. (2002). Sistema de Práctica Pedagógica Investigativa Un Asunto de Todos. La docencia como práctica. Bogotá: Ponti$cia Universidad Javeriana.
Reyes, L. La Escuela Normal de Cartagena. Una tradición formativa de 1848 a 1900. (Documento inédito)
Seraphim, J. (2016). A Escola Normal de Ouro Preto: Institução e formação docente no contexto educacional mineiro do Século XIX (1835-1889) (Tesis maestría, Universidad Federal de Ouro Preto, Brasil) Recuperado el 17 de septiembre de 2016 de http://www.repositorio.ufop.br/bitstream/123456789/6515/1/DISSERTA%C3%87%C3%83O_EscolaNorma-lOuro.pdf
Valencia, C. y González, G. (2015). El proceso de reestructuración de las Escuelas Normales Superiores 1998 – 2010. Una mirada desde el aula. En: A. Martínez, J. Pascual y J. Guzmán (Comps), Evidencias, conjeturas y hallazgos en torno a la Historia de la Educación Latinoamericana (pp. p 948-960). México: Amaya Ediciones. (artículo libro)
Villela, H. O. S. (2008). Primeira Escola Normal do Brasil. Concepções sobre a institucionalização da formação docente no século XIX. En: J. Araujo y A. Freitas (Eds), As escolas normais no Brasil (pp.
29-45). Brasil: Alínea Editores. (artículo libro)
Zuluaga, O. (1996). Las Escuelas Normales en Colombia. Durante las reformas de Francisco de Paula Santander y Mariano Ospina Rodríguez. Revista educación y pedagogía, (12 -13), 266-267.
Zuluaga, O. (2001). Entre Lancaster y Pestalozzi: los manuales para la formación de maestros en Colombia, 1822 a 1868. 1822-1868. Revista Educación y Pedagogía, XIII (29-30), 41-49.
Copyright (c) 2016 Hojas y Hablas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.