Reflection on entrepreneurship in the Business Administration Program at Universidad de Cundinamarca, Chía

  • Luz Mireya Rincón Mora Universidad de Cundinamarca
  • Luz Alejandra Riveros Sáchica Universidad de Cundinamarca
Keywords: Entrepreneurship, curricular reform, business administration, curriculum

Abstract

This article suggests an improvement in the training path for entrepreneurship in the Business Administration Program of the Faculty of Economics and Accounting Administrative Sciences at the Universidad de Cundinamarca in Chía. Through an applied methodology, modifications to the curriculum and changes in the curricular structure are proposed in order to achieve alignment with the Institutional Plans and the governmental guidelines, as well as a plan to strengthen the Center for Innovation, Technology and Organizational Management (CITGO in Spanish). A survey was made to the student and the teaching community about entrepreneurship, its implications, its repercussions and its perception with respect to the curriculum. As a result, an analysis of the curriculum and a curricular suggestion is made, as well as the possible restrictions to the proposal, concluding with an analysis of given scenarios for its implementation and its communication plan.

References

Allen, T. y O’Shea, R. (2014). Building Technology Transfer within Research Universities. United Kingdom: Cambridge University Press.

Arroyo, M. (2016). Emprendimiento y Universidad Emprendedora: conceptualización, propuesta metodológica y caracterización de la Universidad Politécnica de Valencia. Valencia: Universidad Politécnica de Valencia.

Azanza, G. y Campos, J.A. (2014). La intención emprendedora en estudiantes universitarios: el caso de la universidad de deusto. Boletín de estudios económicos, LXIX (211), p.p. 151-172.

Castelao, M.; González, J.; Jordán, A.; y Ruiz, A. (2015). Universidad y emprendimiento. Intención emprendedora en estudiantes de universidades privadas madrileñas. Revista de Investigación en Educación, 2 (13), p.p. 187-205.

Herrera, C. y Montoya, L. (2013). El emprendedor: una aproximación a su de nición y caracterización. Punto de Vista, IV(7), p.p. 7-30.

Hervás-Oliver, J.; Boronat-Moll, C.; y Messana, I. (2017). La Universidad Española como plataforma de emprendimiento: Hacia la Universidad Emprendedora del Futuro. Economía Industrial. (404), p.p. 11-19.

Mancilla, C.; Amoros, E.; y Viallant, Y. (2016). Análisis de las primeras etapas del proceso emprendedor. Universidad de los Lagos, p.p. 13-22.

Martínez, J.; Tobón, M.; y López. (2018). Acreditación de la calidad en instituciones de educación superior: retos pendientes en América Latina. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 1-20.

Montaña, C. (2016). Desafíos de la educación superior colombiana frente a las expectativas del mercado y la internacionalización. Universidad Militar Nueva Granada.

Murcia, C.; Morales, A.; y Ramírez, J. (2015). Formación para el emprendimiento en estudiantes de Administración de Empresas. Educación Humanismo. DOI https://doi.org/10.17081/eduhum.17.28.1166

Romero, y Nuñez. (2014). Universidades con valor añadido: empleabilidad y emprendimiento innovador. Procedia - Social and Behavioral Science, p.p. 65-71.

Sanabria-Rangel, P.; Morales-Rubiano, M.; y Ortiz-Riaga, C. (2015). Interacción universidad y entorno: marco para el emprendimiento. Educación y Educadores, p.p. 111-134.

Soto, D. y Forero, A. (2016). La Universidad Latinoamericana y del Caribe en los desafíos del Siglo XXI. Rev. historia de la educación latinoamericana, 18 (26), p.p. 279-309.

Published
2019-12-11
How to Cite
Rincón MoraL. M., & Riveros SáchicaL. A. (2019). Reflection on entrepreneurship in the Business Administration Program at Universidad de Cundinamarca, Chía. Revista Hojas Y Hablas, (18), 90-99. https://doi.org/10.29151/hojasyhablas.n18a7