Ethnic self-perceptions and ethnic perceptions in the multicultural school. A casa in a public school in Bogota

Keywords: Self-perceptions, perceptions, ethnicity, representation systems

Abstract

With the massive internal migrations in Colombia, the district colleges were obliged to assume a task for which they were not prepared: working with diverse ethnic populations. Thus, teachers and students were immersed in a situation of coexistence that proposed them to understand the contributions of cultural diversity but did not give them tools to do so. This research article emerges in the framework Estudiantes indígenas en un colegio de Bogotá: ¿cómo se ven?, ¿cómo los ven? y ¿cómo se quieren ver? La escuela multicultural en la construcción de identidades étnicas indígenas developed in 2019. In this text, the self-perceptions of students focused as indigenous are exposed and contrasted with the perceptions of their peers in relation to ethnic traits to identify if the school environment is taking place in the self-perceptions of people with indigenous ethnic backgrounds. Through a series of interviews based on the initial compilation of drawings made by the students of the three grades, some imaginations were expressed that specify about the indigenous people in Bogotá. On the other hand, the qualitative analysis of the data demonstrates the fundamental role that interactions in the school play in the processes of self-recognition and of the other in multicultural contexts.

References

Aguado, T. (1996). Educación Multicultural. Su teoría y su práctica. Cuadernos de la UNED, 152–175.

Decreto 804. (1995). Por medio del cual se reglamenta la atención educativa para grupos étnicos.

Díaz Cuevas, A. P. (2019). Estudiantes indígenas en un colegio de Bogotá: ¿cómo se ven, cómo los ven y cómo se quieren ver? La escuela multicultural en la construcción de identidades étnicas indígenas. Instituto de Investigación en Educación - Universidad Nacional de Colombia, sede Bogotá.

Garzón López, P. (2013). Pueblos indígenas y decolonialidad: sobre la colonización epistemológica occidental. Andamios, 10(22), 305–331.

Gómez, P. A. (2017). Imaginarios sociales y análisis semiótico. Una aproximación a la construcción narrativa de la realidad. Cuadernos de la Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales, 6(1), 69–77.

Illich, I. (1985). La sociedad desescolarizada. Recuperado de http://www.ivanillich.org/Principal.htm

Juliano, M. D. (2001). Los hijos e hijas de inmigrantes. Cuadernos de pedagogía, 224, 23–35.

Ley 115 de Febrero 8 de 1994. (1994). Por la cual se expide la ley general de educación.

Massot Lafon, M. I. (2003). Jóvenes entre culturas. La construcción de la identidad en contextos multiculturales. España: Itxaropena S.A.

Mavers, D. (2004). Mulimodal design: the semiotic resources of children’s graphic representation. University of London.

Mazorco, G. (2012). Bases epistemológicas de la intraculturalidad-interculturalidad. En F. Delgado B & J. C. Mariscal C (Eds.), Educación intra e intercultural. Alternativas a la Reforma Educativa Neocolonizadora (pp. 73–80). Cochabamba, Bolivia: Plural Editores.

Mignolo, W. (2001). Introducción. En Capitalismo y geopolítica del conocimiento. El eurocentrismo y la filosofía de la liberación en el debate intelectual contemporáneo (pp. 9–54). Buenos Aires: Signo-Duke University.

Pardo Abril, N. G. (2013). Cómo hacer análisis crítico del discurso. Una perspectiva latinoamericana (2a ed.). Bogotá, Colombia: OPR-DIGITAL.

Restrepo, E., & Rojas, A. (2010). La colonialidad del ser y la interculturalidad. En Inflexión decolonial: fuentes, conceptos y cuestionamientos (1a ed., pp. 131–155). Popayán, Colombia: Samava impresores.

Rizo García, M. (2014). Exploraciones sobre la interculturalidad: notas interdisciplinarias para un estado de la cuestión. En C. Pech Salvador & M. Rizo Grcía (Eds.), Interculturalidad: miradas críticas (1a ed., pp. 11–32). Barcelona: Institut de la Comunicació - Universitar Autònoma de Barcelona.

Sacavino, S., & Candau, V. M. (2015). Multiculturalismo, interculturalismo y educación: constribuciones desde América Latina (1a ed.). Bogotá, Colombia: Ediciones desde abajo.

Seoane, J. (2016). Contribución a una teoría crítica dialógica. Revista Venezolana de Economía y Ciencias Sociales, 13(3), 13–31.

Skliar, C. (2007). La pretensión de la diversidad o la diversidad pretenciosa. Línea: Las perspectivas, lo sujetos y los contextos en Investigación Educativa. Panel Sujetos y contextos de la Investigación Educativa. Memorias I Jornadas Nacionales de Investigación Educativa. II Jornadas Regionales. VI Jornadas Institucionales., Mendoza, 1–13.

Walsh, C. (2013). Lo pedagógico y lo decolonial. Entretejiendo caminos. En C. Walsh (Ed.), Pedagogías decoloniales. Prácticas insurgentes de resistir, (re)existir y (re)vivir Tomo I (pp. 23–68). Quito: Ediciones Abya-Yala.

Zúñiga Chaves, J. F. (2003). Ivan Illich: Hacia una desescolarización. Educare, IV, 47–60.

Published
2020-07-22
How to Cite
Adriana Patricia Díaz Cuevas. (2020). Ethnic self-perceptions and ethnic perceptions in the multicultural school. A casa in a public school in Bogota. Revista Hojas Y Hablas, (19), 31-47. https://doi.org/10.29151/hojasyhablas.n19a2