The role of critical pedagogy, the reflective approach and andragogy in the transformation of pedagogical practices

Keywords: Pedagogical practices, andragogy, androgynous accompaniment, critical pedagogy

Abstract

This review article gives an account of the state of the art of the research “Value of andragogical accompaniment in the transformation of pedagogical practices”, which from an andragogical accompaniment model, seeks to study transformations of teachers in this field. A qualitative methodology (IAP in Spanish) was used, considering Restrepo’s (2006) model in its three phases: deconstruction of the practice, reconstruction of the practice and validation of the effectiveness of the practice. In short, the literature review was developed from two search axes: pedagogical practices and andragogy, looking for national and international contexts, reflections that crosscut both, pedagogical and andragogic actions. The results of this analysis show the value of these practices, as a meeting point between debate and method, also articulating with categories such as pedagogical models, didactics, conceptions of teaching, learning, evaluation and practical theory relationship, all from a reflective and transformative environment.

References

Abbagnano, N., Visalberghi, A., & Campos, J. H. (1964). Historia de la pedagogía. Vol. 5. México: Fondo de Cultura Económica.

Adam, F. (2000). Andragogía. Ciencia de la Educación de Adultos. Editorial Andragogic C.A. Fondo Editorial de la Federación Interamericana de Educación de Adultos (FIDEA). Caracas, 2000.

Alsina, A., Falgás, M., Güell, R., Vidal, I., & Batllori, R. (2014). ¿Cómo hacer emerger las experiencias previas y creencias de los futuros maestros? Prácticas docentes desde el modelo realista. REDU-Revista de Docencia Universitaria, 14(2), 11-36.

Ariza, C. (2009). Caracterización de las prácticas pedagógicas de los docentes del programa de fisioterapia de una Institución de Educación Superior Privada. Tesis. Bucaramanga, Santander, Colombia: Universidad Industrial de Santander.

Babicka, A., Dudek, P., Makiewicz, M., & Perzycka, E. (2010). Competencia creativa del profesor. REIFOP, 13(1), 1-11.

Barragán, D., Gamboa, A., & Urbina, J. (2012). Prácticas Pedagógicas. Perspectivas teóricas. Bogotá: Ecoe Ediciones.

Barreto, J., Mateus, C., & Muñoz, C. (2011). La práctica reflexiva, estrategia para reconstruir el pensar y hacer las prácticas de enseñanza (tesis de maestría). Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana.

Basto, S. (2011). De las concepciones a las prácticas pedagógicas de un grupo de profesores universitarios. Magis, Revista Internacional de Educación, 3(6), 393-412.

Borches, J. S. (2016). Trabajo Final (Doctoral dissertation). Universidad Abierta Interamericana.

Burgos, D., & Cifuentes, J. (2015). La práctica pedagógica investigativa: entre saberes, quereres y poderes. Revista Horizontes Pedagógicos, 17(2), 118-127.

Calderón, E., & Paniagua, R. L. (2016). Alternativas a la crisis de la institución escolar desde la pedagogía crítica. IE Revista de Investigación Educativa de la Rediech, 7(12), 22-34.

Campos, L., & Guevara, G. (2009). Influencia de las prácticas pedagógicas frente a las dificultades de aprendizaje en estudiantes de quinto grado del Colegio Ciudad de Bogotá.

Canfux, V., Rodríguez, A., & Sanz, T. (1996). Tendencias pedagógicas contemporáneas. Ibagué: Corporación Universitaria de Ibagué, 15.

Caraballo, R. (2006). La andragogía en la educación superior. Investigación y postgrado, 22(2), 187-206.

Carranza, J. (2009). Pedagogía y didáctica crítica. Revista Integra Educativa, 2(1), 75-92.

Carretero, A. (2006). Jürgen Habermas y la Primera Teoría Crítica: Encuentros y Desencuentros. Cinta de Moebio. Revista de Epistemología de Ciencias Sociales, (27).

Cerecero, I. (2016). Teorización de Los procesos de resignificación de la práctica educativa del docente de lenguas (Tesis Doctoral). Universidad Autónoma del Estado de México, Toluca - México.

Cortez, K., Fuentes, V., VillaBlanca, I., & Guzmán, C. (2013). Creencias docentes de profesores ejemplares y su incidencia en las prácticas pedagógicas. Estudios Pedagógicos, 39(2), 97-113.

Corvalán, M. I. (2013). Práctica pedagógica e investigación – acción. Plumilla Educativa, 41-60. Obtenido de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4756615.pdf

Dewey, J. (1989). Cómo pensamos. Barcelona: Paidós.

Dewey, J. (1967). Experiencia y educación. Buenos Aires, Editorial Losada.

Domingo, À. (2008). La práctica reflexiva en la formación inicial de maestros. Evaluación de un modelo (Doctoral dissertation, Universitat Internacional de Catalunya).

Domínguez, D. (2006). Aprendizaje entre adultos. Teré: revista de filosofía y sociopolítica de la educación, (3), 43-48.

Gamboa, A. Montes, A. & Hernández, C. (2018). Representaciones de los docentes de educación básica sobre los aportes de las Tecnologías de la Información y la Comunicación en la escuela. Revista Espacios. 39(2). 2-10.

Giroux, H. (2003). Pedagogía y política de la esperanza. Teoría, Cultura y enseñanza. Buenos Aires: Amorrortu editores.

González, S. (2018). La Suvidagogía como perspectiva teórico-educativa para configurar la Práctica Pedagógica: un estudio desde la Teoría Fundamentada (Tesis doctoral). Barranquilla, Colombia.

Jiménez, A., Limas, L., & Alarcón, J. (2015). Prácticas Pedagógicas Matemáticas de Profesores de una Institución Educativa en la enseñanza Básica y Media. Praxis & Saber, 7(13), 127-152.

Krichesky, G. J., Garrido, C. A. M., Peiret, A. M. M., Barrera, A. G., Zapata, A. C., & Bustamante, A. G. (2011). Hacia un programa de formación docente para la justicia social. REICE: Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 9(4), 63-77.

Loaiza, Z. & Duque, P. A. (2017). Contexto de las prácticas pedagógicas de los maestros y los docentes. Plumilla Educativa, 19(1), 60-78.

Loo, C. (2013). Un modelo para acceder a las teorías implícitas sobre la enseñanza y el aprendizaje mantenidas por los docentes, a través del análisis de sus prácticas en aula. (Tesis Doctoral). Universidad Autónoma de Madrid, España.

Maduro, R., Bolívar, E., Iturriza, H., Barrios, M., Figueroa, H. G., & Rodríguez, J. (2007). Enseñanza de la matemática desde una perspectiva andragógica. Educación y Educadores, 10(2), 51-61.

McLaren, P. y Giroux, H. (1998). Sociedad, cultura y educación. Madrid: Editorial: Miñó y Dávila Editores-Instituto Paulo Freire.

Melonari, V. (2011). Un acercamiento a los principios básicos del aprendizaje de adultos del idioma inglés como lengua extranjera.

Montes, A. Romero, Z y Gamboa, A. (2017). La formación docente en el marco de la política de calidad de la Educación Básica en Colombia. Revista Espacios, 18(20).26-35.

Ortega, P. (2009). La Pedagogía Crítica: Reflexiones en torno a sus prácticas y sus desafíos. Pedagogía y saberes, 31, 26-34.

Pabón, L. (2009). Análisis de la práctica pedagógica de los docentes de matemáticas de los grados 4º y 5º de Primaria De La Institución Educativa Distrital Restrepo Millán-Universidad de La Salle. Universidad de la Salle, Bogotá, Colombia.

Pallarès Piquer, M., & Muñoz Escalada, M. C. (2017). La vigencia de Hannah Arendt y John Dewey en la acción docente del siglo XXI. Foro de Educación, 15(22).

Pérez, S. U., & Izaguirre, R. (2009). Modelo andragógico. Fundamentos. Universidad Valle de México. Editorial: Ma. Guadalupe Ambriz. México DF.

Pozo, J. I., & Crespo, M. G. (1997). Enfoques para la enseñanza de la ciencia. Teorías cognitivas del aprendizaje, 265-308.

Prada, L (2010). Modelo andragógico basado en competencias tic para docentes universitarios, un preámbulo hacia la ciberdidaxia. Universidad Interamericana de Educación a Distancia de Panamá.

Restrepo, B. (2004). La investigación-acción educativa y la construcción de saber pedagógico. (U. d. Sabana, Ed.) Educación y educadores, 7, 45-56.

Restrepo, B. (2006). La investigación-Acción Pedagógica, variante de la Investigación-Acción Educativa que se viene validando en Colombia. Universidad De La Salle, 92-102.

Rubiano, D., & Beltrán, H. (2016). La educación en Colombia: dinámica del mercado y la globalización. Cooperativismo & Desarrollo, 24(109). Doi:10.16925/co.v24i109.1508

Sánchez, I. (2015). La Andragogía de Malcom Knowles: teoría y tecnología de la educación de adultos. Universidad Cardenal Herrera-CEU. Departamento de Ciencias Políticas, Éticas y Sociología. Elche Tesis doctoral.

Schon, D. (1998). El profesional Reflexivo. España: Paidós.

Sosa, A. (2014). La práctica pedagógica, una mirada desde la investigación. In Memoria del congreso iberoamericano de Ciencia, Tecnología, Innovación y Educación. (Vol. 6).

Tovar, O., & Briceño, E. (2011). Perfil docente desde la praxis andragógica de los profesionales en el programa de estudios jurídicos misión sucre municipio la trinidad estado Yaracuy.

UNESCO. (2005). Educación para Todos: El Imperativo de Calidad.

Valdez, J. (2010). Andragogía: una lectura prospectiva. Caracas: Fundación Editorial el Perro y la Rana.

Zuluaga, O. L. (1979). Hacia una historia de la práctica pedagógica colombiana. Revista Colombia de Educación (4), 1-9

Zuluaga, O. L. (1999). Historia y Pedagogía. Bogotá: Siglo del hombre.

Published
2020-07-22
How to Cite
Jaime Pérez-Díaz, Kelys Macea-González, & Alexander Montes-Miranda. (2020). The role of critical pedagogy, the reflective approach and andragogy in the transformation of pedagogical practices. Revista Hojas Y Hablas, (19), 122-138. https://doi.org/10.29151/hojasyhablas.n19a7