Human development and human interactions in the intervention in Social Work
Abstract
The article presents the results of a collective construction of knowledge an exercise from reflection by p rofessors participating in the permanent seminar Theoretical Basis, Methodology and Practice of Social Work and Social Managment organized by the Program Social Work of Fundacion Universitaria Monserrate in Bogota, between 2010 and 2011, with the German Seminar as research methodology, which aims to generate discussion about the profession of social work, addressing the issue of human interactions and its importance for Social Workers intervention. Three categories were used: human development, human interactions and social work. For human development, the concept of Amartya Sen (2010) was a reference as a process of expanding the real freedoms that individuals enjoy. For human interactions, Habermas (Herrera, 2003, page 3.), Who considers that, in relationships, the attitude of the others is not sufficient, but must be supported in a more concrete relationship such as cooperation or competition. The concepts social action and interaction are addressed by the problem of coordinating the action by at least two agents, between an individual and the professional. For the concept Social Work, the definition of the International Federation of Social Workers - FITS-and the International Association of Schools of Social Work - IASSW -. Were reviewed.
References
Camelo, A. y Cifuentes, R. M. (20086). Aportes para la fundamentación de la intervención profesional en Trabajo Social. Disponible en: http://dns.ts.ucr.ac.cr/binarios/tendencias/rev-co-tenden-cias-11-12.pd. Revista Tendencia & Retos Nº 11: 169-187 / Octubre 2006. www.cgtrabajosocial.es/index.
Consultado el 12 de Julio de 2012.
Gaitán Riveros, C. (2009). Sentido de la Epistemología en las Ciencias Sociales. Ponencia presentada en el seminario permanente de docentes de Trabajo Social, 03 de noviembre. Bogotá: Fundación Universitaria Monserrate.
Giraldo, X. (2008). Trabajo Social Individual y Familiar I. Colección Textos Guía. Bogotá: Fundación Universitaria Monserrate.
Galeana de la O, S. (2003). Promoción Social Una Opción Metodológica. México: Plaza y Valdés.
Herrera Gómez. M. (2003). Lenguaje y acción en la teoría de la acción comunicativa de Jürgen Habermas. Revista de Estudios Políticos (Nueva Época). Núm. 121 Julio-Septiembre. Disponible en: revistas.cepc.gob.es/revistas.
Pauchard Hafemann, H. (1993). Interacción personal y relaciones humanas Disponible en: www.relaciones-humanas.net/condicion.html.
Programa de Trabajo Social. (2010). Protocolos del Seminario Permanente. Bogotá: Fundación Universitaria Monserrate.
Rivera A., D. D. (2010). Reflexiones Epistemológicas sobre Trabajo Social. Práctica y Discurso. Documento presentado para el Seminario Permanente. Bogotá: Fundación Universitaria Monserrate.
Ruiz, J. R. (2010). Desarrollo Humano e Interacciones Humanas. Ponencia presentada en Seminario Permanente. Bogotá: Fundación Universitaria Monserrate.
Rozas P., M. Una Perspectiva teórica metodológica de la intervención en Trabajo Social. Buenos Aires: Espacio Editorial.
Sen, A. (2010). Desarrollo y libertad. Bogotá: Planeta.
Tobón, S. y Tejada A., C. M. (2006). El diseño del plan docente en Información y Documentación acorde con el Espacio Europeo de Educación Superior: un enfoque por competencias. Disponible en: http://eprints.ucm.es/6005/1/Manual.pdf
Vélez S, C. M. El seminario investigativo. Disponible en: http://ubiblioteca.unbosque.edu.co
Copyright (c) 2012 Hojas y Hablas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.