El rol de la evangelización en la formación de “excelentes seres humanos, auténticos cristianos y verdaderos servidores de la sociedad” en el marco de la implementación del Proyecto de Vida-SEAB
Felisa Mújica Roncery, Cindy Castillo Hurtado
Abstract
This article collects specific results regarding the role of evangelization and the formation of excellent human beings, authentic Christians and true servants of society through the transversal educational proposal Proyecto de Vida-SEAB, implemented in all the institutions of the Educational System of the Archdiocese of Bogota. These findings are achieved within the
framework of the investigation "Proyecto de Vida-SEAB: Building a path for integral, transversal and transformative human development". This phenomenological hermeneutic interpretive study with a qualitative approach seeks to understand the transformations that have occurred in the academic communities (students, teachers, administrators, parents and support staff) of the Parroquial del Santo Cura de ARS, Parroquial Monseñor Emilio de Brigard, Gimnasio Monseñor Manuel María Camargo, Liceo Parroquial San José y la Escuela de Educación de la Fundación Universitaria Monserrate-Unimonserrate since the implementation of the Proyecto de Vida-SEAB, facing the five focal dimensions personal, spiritual, ecological, social -community and professional.
References
Confederación Interamericana de Educación Católica. (2020). Principios de la Educación Católica. CIEC. https://ciec.edu.co/principios-de-la-educacion-catolica-2/
Contreras, J. y Pérez de Lara, N. (Comps.). (2010). Investigar la experiencia educativa. Morata.
Creswell, J.W. (2009). Educational Research. Planning, Conducting, and Evaluating Quantitative and Qualitative Research (4 Ed.). University of Nebraska–Lincoln.
D’Angelo, O. (2005). Formación para el desarrollo de proyectos de vida reflexivos y creativos en los campos social y profesional. Revista crecemos internacional, 5(2), 1-25.
Flores Macías, G. (2018). Metodología para la investigación cualitativa fenomenológica y/o hermenéutica. Revista Latinoamericana de Psicoterapia Existencial, 17, 17-23. https://www.researchgate.net/publication/329130473_Metodologia_para_la_Investigacion_
Cualitativa_Fenomenologica_yo_Hermeneutica_Palabras_claves_Metodologia_para_la_Investigacion_Cualitativa_Fenomenologica_yo_Hermeneutica
Gamboa, S. (2015). El SEAB, una apuesta pedagógica para consolidar una comunidad que educa con sentido. Revista Nuevas Búsquedas, 1, 36-43. https://www.unimonserrate.edu.co/wpcontent/uploads/2018/02/revista-virtual-nuevas-busquedas-SEAB.pdf
González, L.J., Sopó, A.M., Rodríguez, A., Salazar, R., Marquínez, G. y Suárez, J.A. (1988). Antropología: perspectiva latinoamericana. Ed. USTA.
Múnera, M.C. (2007). Resignificar el Desarrollo. Universidad Nacional de Colombia.
Noddings, N. (1992). The challenge to care in school: An alternative approach to education. Teachers College Press.
Orbegozo, P. (2015). Calidad: otro de los retos del sistema educativo de la Arquidiócesis de Bogotá. Revista Nuevas Búsquedas, 1, 52-61. https://www.unimonserrate.edu.co/wpcontent/uploads/2018/02/revista-virtual-nuevas-busquedas-SEAB.pdf
Papa Francisco. (2015). Laudato Si. Carta Encíclica. https://www.vatican.va/content/francesco/es/encyclicals/documents/papa-francesco_20150524_enciclica-laudato-si.html
Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo. (2014). Informe sobre Desarrollo Humano. Sostener el Progreso Humano: reducir vulnerabilidades y construir resiliencia. PNUD https://www.undp.org/es/publications/informe-sobre-desarrollo-humano-2014
Pulido Aguilar, R. (2014). La pedagogía del cuidado: un desafío para la escuela de hoy. Fundación Universitaria Monserrate - Unimonserrate.
Sistema Educativo de la Arquidiócesis de Bogotá. (2014a). Dimensiones del Proyecto de Vida. SEAB.
Sistema Educativo de la Arquidiócesis de Bogotá. (2014b). Sistema Conceptual Pedagógico. SEAB.
Sistema Educativo de la Arquidiócesis de Bogotá. (2014c). Una propuesta un camino. SEAB.
Sistema Educativo de la Arquidiócesis de Bogotá. (2015). El Proyecto de Vida. SEAB.
Sistema Educativo de la Arquidiócesis de Bogotá. (2015a). Actas de visita de acompañamiento de: Gimnasio Monseñor Manuel María Camargo, Colegio Parroquial del Santo Cura de Ars, Colegio Parroquial Monseñor Emilio de Brigard y Liceo Parroquial San José. SEAB.
Sistema Educativo de la Arquidiócesis de Bogotá. (2015b). Evaluaciones del proyecto de vida. SEAB.
Sistema Educativo de la Arquidiócesis de Bogotá. (2015c). Informe de gestión institucional de: Gimnasio Monseñor Manuel María Camargo, Colegio Parroquial del Santo Cura de Ars, Colegio Parroquial Monseñor Emilio de Brigard y Liceo Parroquial San José. SEAB.
Sistema Educativo de la Arquidiócesis de Bogotá. (2015d). Informe de gestión y proyección SEAB. SEAB.
Sistema Educativo de la Arquidiócesis de Bogotá. (2019). Fundamentos y posibilidades de la bitácora en la construcción de mi proyecto de vida. SEAB.
Sistema Educativo de la Arquidiócesis de Bogotá. (2021). Documento General Formación Humano-Cristiana. Proyecto de Vida. SEAB.
Sistema Educativo de la Arquidiócesis de Bogotá. (2023) Proceso de construcción. SEAB. https://seab.arquibogota.org.co/node/13861
Copyright (c) 2023 Revista Hojas y Hablas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.