Competencias sociales para una vida inclusiva: el rol de las comunidades de aprendizaje

Marisol Palacios Saavedra

  • Editorial Universitaria Unimonserrate
Keywords: social competencies, learning communities, cooperative work

Abstract

This article focuses on how learning communities can help develop important social skills for inclusion and life. Social skills are fundamental for the current challenges of society, such as assertive communication, good behavior, courtesy norms, empathy, and interpersonal relationships. The study utilizes the grounded theory research method and semantic content analysis to conceptualize a theory based on the categories that emerge from the analysis. The study's findings indicate that learning communities can foster these key social skills through collaborative work on common projects. Students learn to communicate effectively, resolve conflicts, understand and respect cultural differences, and develop empathy towards others. Additionally, students learn to work together towards a common goal, which helps them develop important skills such as leadership, decision-making, and creative problem-solving. The study
highlights that cooperative work on common projects within learning communities is crucial for the development of key social competencies.

References

Ainscow, T. (2015). Guía para la Educación Inclusiva. FUHEM Educación eco social.
Contreras, G. M., Benítez, O. M. y Amaya De Armas, T. (2017). Incidencia de las habilidades sociales en el desempeño académico de estudiantes de grado sexto. Revista Assensus, 2(3), 99-114.
Bennet D., y Johnson, J. S. (1990). Habilidades sociales en equipos de aprendizaje cooperativo en el contexto universitario. Universidad de Extremadura.
Benito León del Barco, E. F. (2015). Habilidades Sociales en equipos de aprendizaje Cooperativo en el Contexto Universitario. Universidad de Extremadura.
Berlo, D. K. (1984). El proceso de la comunicación. El ateneo.
Bisquerra, R. (2007). Las competencias emocionales. Educación XXI, (10), 61-82.
Carpena, A. (2016). La empatía es posible. Desclée.
Castro, P. G. (2018). El aprendizaje entre iguales como metodología de trabajo par a la inclusión educativa. Experiencia docente en una escuela de Extrema dura. Revista de investigación en educación, 16(1), 78-92.
Chacón., G. S. (2015). Aprendizaje entre iguales y Aprendizaje cooperativo: Principios Psicopedagógicos y Métodos de Enseñanza. Revista ensayos pedagógicos, X(1), 103- 123.
Charmaz, K. (2016). The power of constructivist grounded theory for critical inquiry. Qualitative Inquiry, 23(1), 34-45. DOI: 10.1177/1077800416657105
Corredor, M. J. (2018). Aprendizaje Cooperativo. Horizontes Pedagógicos.
Davis, M. H. (1996). A Social Psychological Approach. Westview Press.
Flecha, R. (1997). Proyecto el círculo del piano"Las comunidades de aprendizaje como modelos educativos y de apoyo a la inclusión. 67.
Jiménez, M. (2010). Reflexiones sobre la relación entre interculturalidad e inclusión educativa. Bogotá: Educación y Ciudad Núm. 21 (2011): Educación y ciudad; 69-83.
Johnson, D. W.-R. (1999). El aprendizaje cooperativo. Paidós SAICF.
Judith Castellanos Jaimes, Y. C. (2016). Resolución de Conflictos dentro y fuera del aula, estrategias pedagógicas para fortalecer un currículo de Paz. Taller de Edición Rocca.
Lewin, K. (1988). Teoría de las relaciones interpersonales. Paidós.
Márquez, I. F. P. (2008). Empatía: Medidas, teorías y aplicaciones en revisión. Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia.
Navarro, C. C. (2013). La contribución de las Comunidades de Aprendizaje al Desarrollo de la Competencia y Ciudadanía. Universidad de Barcelona.
Puigvert, F. (2005). La comunidad de aprendizaje como vía para la inclusión y la transformación. Campus educación, revista digital docente Oposiciones Blog.
Pulido, R. A. (2017). La construcción de la clase como comunidad de aprendizaje. Fundación Universitaria Unimonserrate.
Rivas, I. (2020). La investigación educativa: del rol forense a la transformación social. Márgenes: Revista de Educación de la Universidad de Málaga, 1(1), 3-22 DOI: http://dx.doi.org/10.24310/mgnmar.v1i1.7413
Fundación Saldarriaga Concha, (2021). Educación para todas las personas sin excepción. Lineamientos de políticas para la inclusión y la equidad en educación.
Published
2023-12-15
How to Cite
UnimonserrateE. U. (2023). Competencias sociales para una vida inclusiva: el rol de las comunidades de aprendizaje. Revista Hojas Y Hablas, 1(24), 124-131. Retrieved from https://revistas.unimonserrate.edu.co/hojasyhablas/article/view/422
Section
ARTICLES

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3 4 > >>