Tendencias de la educación superior y reflejos en la pandemia

Sandra Mújica Roncery, Camilo Andrés Peñuela

  • Editorial Universitaria Unimonserrate
Keywords: Higher education, trends, educational policies, technology in education

Abstract

La Fundación Universitaria Monserrate - Unimonserrate, during 2019, carried out a study of policies and trends in higher education as input for the design of the 2020-2025 Institutional Development Plan. The objective of the study was to identify the main policies in higher education in Colombia, crossing elements about the trends in higher education for Latin America and the Caribbean, which could be applicable or provide a direction of action for Unimonserrate. The
elements found in the study, in addition to continuing in force, have been enhanced in different aspects as a consequence of the changes in the educational dynamics of the pandemic due to the implications of the use of technology, some of which are described in this article.

References

Banco Mundial. (2017). La Educación Superior se expande en América Latina y el Caribe, pero aún no desarrolla todo su potencial. https://www.bancomundial.org/es/news/pressrelease/2017/05/17/higher-education-expanding-in-latin-america-and-the-caribbeanbut-falling-short-of-potential
Cascante, N. y Villanueva, L. (2020). Formación docente en didáctica universitaria en la pandemia: entre la reflexión pedagógica y la instrumentalización. InterCambios. Dilemas y transiciones de la Educación Superior 7(2), 107-118. http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_
arttext&pid=S2301-01262020000200107
Castaño González, F. (2020). El futuro de la educación. Desafíos de lo presencial a lo virtual. En J. Orejuela Gómez, F. Castaño González, J. Quintero Torres, W. Reyes Sevillano, J. Patiño Torres, J. Moncayo Quevedo y A. Loaiza Mejia (Eds.), Reimaginar el futuro pospandemia (pp. 32-41) Editorial Universidad Santiago de Cali. https://doi.org/10.35985/9789585147096.2.
Cátedra Unesco de Educación a Distancia (2018) Tendencias 2018: Informe Horizon 2017 en Educación Superior. CUED. http://blogcued.blogspot.com/2018/03/tendencias-2018-informe-horizon-2017-en.html
CESU (2014). Acuerdo por lo superior 2034. Propuesta de Política Pública para la excelencia de la Educación Superior en Colombia en el escenario de la paz. Ministerio de Educación Nacional. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-344500_Brochure_acuerdo_Superior.pdf
DOKUMA (2021). V Congreso Internacional DOKUMA. Tendencias de la Innovación educativa. https://www.congresodokuma.com/
Flores, M. y Valenzuela, J.R. (2012). Fundamentos de investigación educativa. Volumen 2. Editorial Tecnológico de Monterrey.
Guijosa, C. (2018). Tendencias y desafíos de la educación superior rumbo al 2023. Tecnológico Monterrey. Observatorio de Innovación Educativa. https://observatorio.tec.mx/edu-news/tendencias-y-desafios-de-la-educacion-superior-rumbo-al-2023
INTEF (2017). Resumen Informe Horizon. Educalab. http://educalab.es/documents/10180/38496/Resumen_Informe_Horizon_2017/44457ade-3316-418e-9ff9-fd5e86fc6707
Lugo, M.T, Ithurburu, V., Sonsino, A. y Loiacono, F. (2020) Políticas digitales en educación en tiempos de Pandemia: desigualdades y oportunidades para América Latina. Revista Electrónica de Tecnología Educativa (73), 23-36. https://doi.org/10.21556/edutec.2020.73.1719
MEN (2012). Recursos Educativos Digitales Abiertos -Colombia. Ministerio de Educación Nacional. http://186.113.12.159/Documentacion/LibroREDA.pdf
MEN (2013). La urgencia de ir hacia adelante: perspectivas desde la experiencia internacional para la transformación de la educación superior en Colombia. Ministerio de Educación Nacional. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-338200_archivo_pdf.pdf
MEN (2014). Lineamientos Política de educación superior Inclusiva. Ministerio de Educación Nacional. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-357277_recurso.pdf
MEN (2015). Guía para la implementación del modelo de gestión de permanencia y graduación estudiantil en instituciones de Educación Superior. Ministerio de Educación Nacional. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-356272_recurso.pdf
MEN (2016). Lineamientos de política de bienestar para instituciones de Educación Superior. Ministerio de Educación Nacional. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-360314_recurso.pdf
MEN (2017) Plan Decenal de Educación 2016-2026. Ministerio de Educación Nacional. http://www.plandecenal.edu.co/cms/images/PLAN%20NACIONAL%20DECENAL%20DE%20EDUCACION%202DA%20EDICION_271117.pdf
MEN (2018) Plan Rural de Educación Superior. Ministerio de Educación Nacional. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-374283_recurso.pdf
MEN (2019). Documento guía trámite de registro calificado. Ministerio de Educación Nacional. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-387543_recurso.pdf
MEN y Fundación Saldarriaga Concha (s.f.) Índice de inclusión para educación superior INES. Ministerio de Educación Nacional. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-357277_recurso_1.pdf
NMC Horizon Report (2018). 2018 NMC Horizon Report. Educause. https://library.educause.edu/resources/2018/8/2018-nmc-horizon-report
OCDE (2016). Revisión de políticas nacionales en educación. La educación en Colombia. Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico. Ministerio de Educación Nacional. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-356787_recurso_1.pdf
OCDE (2019) Educational research and innovation. Measuring innovation in education 2019. What has change in the classroom? OECD. https://www.oecd-ilibrary.org/docserver/9789264311671-enpdf?expires=1565204007&id=id&accname=guest&checksum=C16053B3FE439DD2BECE69C7C8A0EAFE
Pedró, F. (2020). COVID-19 y educación superior en América Latina y el Caribe: Efectos, impactos y recomendaciones políticas. Análisis Carolina (36), pp. 1-15. https://doi.org/10.33960/ac_36.2020
Restrepo, C. y Londoño, J. (2014). Análisis del estado actual de las políticas de educación superior en Colombia. Universidad Santo Tomás de Aquino. https://repository.usta.edu.co/bitstream/handle/11634/4712/Socorroclaudia2014.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Unesco (2011) Alfabetización mediática e informacional. Curriculum para
profesores. ONU. https://unesdoc.unesco.org/in/documentViewer.
xhtml?v=2.1.196&id=p::usmarcdef_0000216099&file=/in/rest/annotationSVC/
DownloadWatermarkedAttachment/attach_import_ed76e8b1-7242-43f6-bbc2-f01636957f21%3F_%3D216099spa.pdf&locale=es&multi=true&ark=/ark:/48223/pf0000216099/PDF/216099spa.pdf#page=1&zoom=auto,-16,840
Unesco (2016). Unesco Science Report Towards 2030. ONU. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000235406
Unesco (2018). Tendencias en Educación Superior en América Latina y el Caribe. ONU. http://obiret-iesalc.udg.mx/sites/default/files/publicaciones/libro_tendencias_cres.pdf
Unimonserrate (2019). Estudio de Políticas y Tendencias en Educación Superior. Fundación Universitaria Monserrate.
Unimonserrate (2021). Lineamientos Curriculares. Fundación Universitaria Monserrate. https://www.unimonserrate.edu.co/wp-content/uploads/2021/09/UMS-INS-L-01-Lineamientos-Curriculares.pdf
Universidad Católica de Ávila (2021). Seminario virtual de e-learning avanzado. Universidad Católica de Ávila. https://www.ucavila.es/formacion/cursos/seminarios-y-jornadas/
seminario-virtual-de-e-learning-avanzado-estrategias-educativas/
Universidad de Laguna (2019). Avance del Horizon Report 2019: Higher Education Edition sobre Tendencias en Tecnología Educativa. UL. https://manarea.webs.ull.es/avance-del-horizonreport-
2019-higher-education-edition-sobre-tendencias-en-tecnologia-educativa/
Universidad EAFIT (2017). Las tendencias en la educación superior para los próximos cinco años según Horizon Report 2017. EAFIT. http://www.eafit.edu.co/proyecto50/novedades/Paginas/Horizon-tendencias-2017.aspx
Published
2023-12-15
How to Cite
UnimonserrateE. U. (2023). Tendencias de la educación superior y reflejos en la pandemia. Revista Hojas Y Hablas, 1(24), 21-34. Retrieved from https://revistas.unimonserrate.edu.co/hojasyhablas/article/view/410
Section
ARTICLES